Goal 19 of the PNE 2014-2024 and democratic pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202136660

Keywords:

Democratic Management, National Education Plan, Pedagogical Practices

Abstract

This study addresses goal 19 of the National Education Plan (PNE) 2014-2024 and the democratic pedagogical practices present in Brazilian basic education schools, with the aim of relating them to the effective participation of the community in school management. The research, bibliographic and documentary, was directed to the necessary mediation to materialize the teaching actions, which have an indispensable role for democracy to prevail in educational spaces and in society. It appears that the democratic school process, when belonging to the collective, must, as a social instance, to be assumed as such.

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Author Biographies

Thiago Cianni de Lara Resende, Universidade Católica de Brasília, Brasil

Engenheiro de Computação pelo Centro Universitário de Brasília (2011). Mestrando em Educação pela Universidade Católica de Brasília. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas: Políticas Públicas Educacionais no âmbito da educação básica. E-mail: tcianni@gmail.com

Valdivina Alves Ferreira, Universidade Católica de Brasília, Brasil

Doutora em Educação pela PUC-GO (2013). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas: Políticas Públicas Educacionais no âmbito da educação básica. E-mail: valdivina5784@hotmail.com

Josélia Soares Costa, Universidade Católica de Brasília, Brasil

Master's student in Education, Catholic University of Brasilia (UCB), Study and Research Group: Public Educational Policies in the scope of basic education.

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Published

2021-06-21

How to Cite

de Lara Resende, T. C., Alves Ferreira, V., & Soares Costa, J. (2021). Goal 19 of the PNE 2014-2024 and democratic pedagogical practices. Linhas Críticas, 27, e36660. https://doi.org/10.26512/lc27202136660

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