Secondary occupations in Goiania
training and political experiences for youth
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36308Keywords:
Youth, Education, Youth occupations, Political education, GoiâniaAbstract
This article discusses the occupations of public schools in Goiania that occurred in 2015 and 2016, in the light of the experiences and subjectivities of youth, as a protest against the transfer of school management to "Social Organizations". The analysis undertaken focused on three indicators: the panorama of occupations in the State; the political training and socialisation of youth in occupations and the formative impacts of participative experiences and lived experiences. We found that the youth have made visible the concrete ways to defend democratic management and the proposition of another model of human formation and schooling, in greater connection with the collective struggles against the exclusions of society. youth, as a protest against the transfer of school management to "Social Organizations" and the Secretariat of Security. The analysis undertaken focused on three indicators: the panorama of occupations in the State; the political training and socialisation of youthin occupations and the formative impacts of participative experiences and lived experiences. We found that the youthhave made visible the concrete ways to defend democratic management and the proposition of another model of human formation and schooling, in greater connection with the collective struggles against the exclusions of societyDownloads
References
Almond, G., & Verba, S. (1964). The Civic Culture: political attitudes and Democracy in five nations. American Political Science Review, 58 (3), 676-679. https://doi.org/10.2307/1953147
Amâncio, T. (2018, nov 23). MBL lança braço para formar jovens liberais e disputar centros acadêmicos. Folha de São Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2018/11/mbl-lanca-braco-para-formar-jovens-liberais-e-disputar-centros-academicos.shtml
Amorim, M. S., & Silveira, S. (2005). Socialização política e capital social: uma análise da participação da juventude no contexto escolar e político. Educação Unisinos, 9(2), 155-163.
Baldino, J. M., & Freitas, F. S. de. (2016). Movimento de ocupação de escolas públicas: jovens estudantes contra a gestão da escola pública por organizações sociais. Revista Educativa, 19 (1), 902-926. http://doi.org/10.18224/educ.v19i3.5457
Baquero, M. (2011). Padrões de constituição da cultura política na América Latina no século XXI. Em M. Baquero. Cultura(s) política(s) e democracia no século XXI na América Latina (pp. 25-45). Editora da URGS.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Congresso Nacional do Brasil. Assembleia Nacional Constituinte. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Brasil. (2013). Agenda juventude Brasil: pesquisa nacional sobre perfil e opinião dos jovens brasileiros. Secretaria Nacional da Juventude. https://bibliotecadigital.mdh.gov.br/jspui/handle/192/91
Castro, L. R. (2009). Juventude e socialização política: atualizando o debate. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 25 (4), 479-487. http://doi.org/10.1590/S0102-37722009000400003
Corrochano, M. C., & Abramo, L. W. (2016). Juventude, educação e trabalho decente. Linhas Críticas, 22(47), 110-129. https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4789
Cunha, J. B. C. (2019) Educação, juventudes e participação política: os sentidos atribuídos pelos jovens à ocupação de escolas em Goiás entre 2015 e 2016. [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Goiás]. Sistema de Publicação Eletrônica de Teses e Dissertações – TEDE. http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/4380
Dayrell, J. (2003). O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, (24), 40-52. http://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300004
Dias, M. (2020). As ocupações secundaristas em Goiás: o avanço da violência institucional e o limite da tática de reivindicação. Mimeo.
Fernandes, C. N., & Ferreira, T. da S. (2018). Juventude e atuação política: as ocupações em escolas públicas e novas formas de resistência e convivência nas cidades. Revista PerCursos, 19(40), 86-110. https://doi.org/10.5965/1984724619402018086
Gohn, M. da G. (2011). Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 333-361. https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000200005
Goiás. (2015). Despacho n. 596. Governo do Estado de Goiás. https://www.goias.gov.br/servico/86183-governo-divulga-documento-sobre-mudanca-de-gestao-nas-escolas.html
Groppo, L. A., & Silva, R. M. D. da. (2020). Experiência e subjetivação política nas ocupações estudantis do Rio Grande do Sul. Estudos Avançados, 34(99), 409-424. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.024
Groppo, L. A., Trevisan, J. R. F., Borges, L. F., Benetti, A. M. (2017). Ocupações no Sul de Minas: autogestão, formação política e diálogo intergeracional. ETD - Educação Temática Digital, 9(1), 141-164. https://doi.org/10.20396/etd.v19i1.8647616
Mello, J. (2017, fevereiro 03). Em Goiás, política militar se aliou a diretores para vigiar estudantes. O jornal de todos os Brasis. https://jornalggn.com.br/direitos-humanos/em-goias-policia-militar-se-aliou-a-diretores-para-vigiar-estudantes/
Ministério Público do Estado de Goiás. (2016). MP pede na Justiça a suspensão do edital de chamamento de OSs para assumir gestão de escolas. Ministério Público do Estado de Goiás. http://www.mpgo.mp.br/portal/noticia/mp-pede-na-justica-a-suspensao-do-edital-de-chamamento-de-oss-para-assumir-gestao-de-escolas#.YFjwhK9KjIV
Morais, L. B. V. (2016). Movimentos sociais contemporâneos: o Tarifa Zero Goiânia. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Goiás]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações – BDTD. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6690
Neundorf, A., & Smets, K. (2017). Political Socialization and the Making of Citizens. Oxford Handbooks Online, 1-28. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199935307.013.98
Oliveira, S. M. de (2015). A melancolia na constituição político-identitária da juventude. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Goiás]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações – BDTD. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6210
Pinheiro, V., & Guimarães, G. (2018). A educação na sociedade da mercadoria: militarização e terceirização das escolas públicas no estado de Goiás. Revista de Educação e Sociedade, 5(9), 253-268. https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/4164
Rennó, L. (1998). Teoria da cultura política: vícios e virtudes. BIB, (45), 71-91. https://www.anpocs.com/index.php/bib-pt/bib-45/486-teoria-da-cultura-politica-vicios-e-virtudes/file
Schmidt, J. P. (2000). Juventude e política nos anos 1990: um estudo da socialização política no Brasil. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Institucional UNISC. http://hdl.handle.net/11624/287
Sposito, M. P. (2014). Ação coletiva, jovens e engajamento militante. Em P. Carrano, & O. Fávero. Narrativas juvenis e espaços públicos: olhares de pesquisa em educação, mídia e ciências sociais. (pp. 97-130). Editora da UFF.
Straiotto, S. (2015, março 15). Edital de chamamento das OSs na educação será divulgado nesta segunda. Diário de Goiás. https://diariodegoias.com.br/edital-de-chamamento-das-os-s-na-educacao-sera-divulgado-nesta-segunda-4/amp/
Zorzi, F. B. (2016). Cidadania desigual: socialização política comparada em escolas públicas e privadas de Porto Alegre/RS. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital – LUME. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/143113
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Flávio Munhoz Sofiati, José Elias Domingos Costa Marques, João Roberto Resende Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).