Secondary occupations in Goiania

training and political experiences for youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36308

Keywords:

Youth, Education, Youth occupations, Political education, Goiânia

Abstract

This article discusses the occupations of public schools in Goiania that occurred in 2015 and 2016, in the light of the experiences and subjectivities of youth, as a protest against the transfer of school management to "Social Organizations". The analysis undertaken focused on three indicators: the panorama of occupations in the State; the political training and socialisation of youth in occupations and the formative impacts of participative experiences and lived experiences. We found that the youth have made visible the concrete ways to defend democratic management and the proposition of another model of human formation and schooling, in greater connection with the collective struggles against the exclusions of society. youth, as a protest against the transfer of school management to "Social Organizations" and the Secretariat of Security. The analysis undertaken focused on three indicators: the panorama of occupations in the State; the political training and socialisation of youthin occupations and the formative impacts of participative experiences and lived experiences. We found that the youthhave made visible the concrete ways to defend democratic management and the proposition of another model of human formation and schooling, in greater connection with the collective struggles against the exclusions of society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávio Munhoz Sofiati, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutor em Sociologia pela USP (2009). Professor Associado de Sociologia da Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Ciências Sociais, Programa de Pós-graduação em Sociologia e Programa de Pós-graduação em Antropologia Social. Membro do Observatório Juventudes na Contemporaneidade e do Núcleo de Estudos de Religião “Carlos Rodrigues Brandão”. E-mail: flavio_sofiati@ufg.br

José Elias Domingos Costa Marques, Instituto Federal de Goiás

Doutor em Sociologia pela UFG (2016). Professor Efetivo de Sociologia do Instituto Federal de Goiás. Coordenador do Núcleo de Pesquisa em Educação, Cultura e Sociedade (NEPECS IFG - CNPQ). Membro do Observatório Juventudes na Contemporaneidade. E-mail: jose.marques@ifg.edu.br

João Roberto Resende Ferreira, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Educação pela UFG (2011). Professor do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Goiás (UEG-Anápolis), pesquisador dos programas de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Programa Interdisciplinar de Educação, Linguagem e Tecnologias, foi coordenador deste último no período de janeiro de 2018 a janeiro de 2020.

References

Almond, G., & Verba, S. (1964). The Civic Culture: political attitudes and Democracy in five nations. American Political Science Review, 58 (3), 676-679. https://doi.org/10.2307/1953147

Amâncio, T. (2018, nov 23). MBL lança braço para formar jovens liberais e disputar centros acadêmicos. Folha de São Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2018/11/mbl-lanca-braco-para-formar-jovens-liberais-e-disputar-centros-academicos.shtml

Amorim, M. S., & Silveira, S. (2005). Socialização política e capital social: uma análise da participação da juventude no contexto escolar e político. Educação Unisinos, 9(2), 155-163.

Baldino, J. M., & Freitas, F. S. de. (2016). Movimento de ocupação de escolas públicas: jovens estudantes contra a gestão da escola pública por organizações sociais. Revista Educativa, 19 (1), 902-926. http://doi.org/10.18224/educ.v19i3.5457

Baquero, M. (2011). Padrões de constituição da cultura política na América Latina no século XXI. Em M. Baquero. Cultura(s) política(s) e democracia no século XXI na América Latina (pp. 25-45). Editora da URGS.

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Congresso Nacional do Brasil. Assembleia Nacional Constituinte. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil. (2013). Agenda juventude Brasil: pesquisa nacional sobre perfil e opinião dos jovens brasileiros. Secretaria Nacional da Juventude. https://bibliotecadigital.mdh.gov.br/jspui/handle/192/91

Castro, L. R. (2009). Juventude e socialização política: atualizando o debate. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 25 (4), 479-487. http://doi.org/10.1590/S0102-37722009000400003

Corrochano, M. C., & Abramo, L. W. (2016). Juventude, educação e trabalho decente. Linhas Críticas, 22(47), 110-129. https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4789

Cunha, J. B. C. (2019) Educação, juventudes e participação política: os sentidos atribuídos pelos jovens à ocupação de escolas em Goiás entre 2015 e 2016. [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Goiás]. Sistema de Publicação Eletrônica de Teses e Dissertações – TEDE. http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/4380

Dayrell, J. (2003). O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, (24), 40-52. http://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300004

Dias, M. (2020). As ocupações secundaristas em Goiás: o avanço da violência institucional e o limite da tática de reivindicação. Mimeo.

Fernandes, C. N., & Ferreira, T. da S. (2018). Juventude e atuação política: as ocupações em escolas públicas e novas formas de resistência e convivência nas cidades. Revista PerCursos, 19(40), 86-110. https://doi.org/10.5965/1984724619402018086

Gohn, M. da G. (2011). Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 333-361. https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000200005

Goiás. (2015). Despacho n. 596. Governo do Estado de Goiás. https://www.goias.gov.br/servico/86183-governo-divulga-documento-sobre-mudanca-de-gestao-nas-escolas.html

Groppo, L. A., & Silva, R. M. D. da. (2020). Experiência e subjetivação política nas ocupações estudantis do Rio Grande do Sul. Estudos Avançados, 34(99), 409-424. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.024

Groppo, L. A., Trevisan, J. R. F., Borges, L. F., Benetti, A. M. (2017). Ocupações no Sul de Minas: autogestão, formação política e diálogo intergeracional. ETD - Educação Temática Digital, 9(1), 141-164. https://doi.org/10.20396/etd.v19i1.8647616

Mello, J. (2017, fevereiro 03). Em Goiás, política militar se aliou a diretores para vigiar estudantes. O jornal de todos os Brasis. https://jornalggn.com.br/direitos-humanos/em-goias-policia-militar-se-aliou-a-diretores-para-vigiar-estudantes/

Ministério Público do Estado de Goiás. (2016). MP pede na Justiça a suspensão do edital de chamamento de OSs para assumir gestão de escolas. Ministério Público do Estado de Goiás. http://www.mpgo.mp.br/portal/noticia/mp-pede-na-justica-a-suspensao-do-edital-de-chamamento-de-oss-para-assumir-gestao-de-escolas#.YFjwhK9KjIV

Morais, L. B. V. (2016). Movimentos sociais contemporâneos: o Tarifa Zero Goiânia. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Goiás]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações – BDTD. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6690

Neundorf, A., & Smets, K. (2017). Political Socialization and the Making of Citizens. Oxford Handbooks Online, 1-28. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199935307.013.98

Oliveira, S. M. de (2015). A melancolia na constituição político-identitária da juventude. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Goiás]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações – BDTD. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6210

Pinheiro, V., & Guimarães, G. (2018). A educação na sociedade da mercadoria: militarização e terceirização das escolas públicas no estado de Goiás. Revista de Educação e Sociedade, 5(9), 253-268. https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/4164

Rennó, L. (1998). Teoria da cultura política: vícios e virtudes. BIB, (45), 71-91. https://www.anpocs.com/index.php/bib-pt/bib-45/486-teoria-da-cultura-politica-vicios-e-virtudes/file

Schmidt, J. P. (2000). Juventude e política nos anos 1990: um estudo da socialização política no Brasil. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Institucional UNISC. http://hdl.handle.net/11624/287

Sposito, M. P. (2014). Ação coletiva, jovens e engajamento militante. Em P. Carrano, & O. Fávero. Narrativas juvenis e espaços públicos: olhares de pesquisa em educação, mídia e ciências sociais. (pp. 97-130). Editora da UFF.

Straiotto, S. (2015, março 15). Edital de chamamento das OSs na educação será divulgado nesta segunda. Diário de Goiás. https://diariodegoias.com.br/edital-de-chamamento-das-os-s-na-educacao-sera-divulgado-nesta-segunda-4/amp/

Zorzi, F. B. (2016). Cidadania desigual: socialização política comparada em escolas públicas e privadas de Porto Alegre/RS. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital – LUME. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/143113

Published

2021-04-12

How to Cite

Munhoz Sofiati, F., Domingos Costa Marques, D. C. M., & Resende Ferreira, J. R. . (2021). Secondary occupations in Goiania: training and political experiences for youth. Linhas Críticas, 27, e36308. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36308

Issue

Section

Dossier: As dimensões educativas da luta

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.