Circle time

children's daily experiences in the context of the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.36176

Keywords:

Childhood, Children, Pandemic, Daily Experiences, School

Abstract

This article aims to present the results of a survey conducted with a group of 7- to 9-year-old children, in the city of Belo Horizonte, MG, to understand, from their point of view, their daily experiences in the pandemic context caused by COVID-19. The research included methodological strategies involving the creation of narrative spaces, in which the conversation circles and multimodal productions gained prominence and allowed us to understand how children to understand dealt with the time of uncertainties, fears, how they felt and understood the complexity of reality, how they related with schools, and reorganized their worlds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Gonçalves Nery, Universidade do Estado de Minas Gerais, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo – USP (2019). Professora da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Infância(s), Crianças e Educação (GEPICE), da Universidade do Estado de Minas Gerais (FaE/UEMG). E-mail: patricia.nery@uemg.br

References

Bernardes, J. (2020, dezembro 27) Coronavírus covid-19 não é um vírus feito em laboratório. https://pfarma.com.br/blog/5309-coronavirus-evolucao.html

Brasil. (2010). Resolução nº 4 de 13 de julho de 2010 (Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6704-rceb004-10-1&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192

Faxina, E., & Gomes, P. G. (2016). Midiatização: um novo modo de ser e viver em sociedade. Paulinas.

Felix, V. H. (2020, dezembro 27). O que é TikTok? Tecnoblog. https://tecnoblog.net/337651/o-que-e-tiktok/

Freire, P. (2000). Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Editora Paz e Terra.

Fuenzalida, V. (2008). Cambios en la relación de los niños con la televisión. Comunicar - Revista Científica de Comunicación y Educación, XV(30), 49-54. https://doi.org/10.3916/c30-2008-01-007

Gilbert, E. (2006). Comer, Rezar, Amar. Objetiva.

Gomes, L. O., & Voltarelli, M. A. (2020). Assumir a infância e a educação como prioridades. Linhas Críticas, 26, e34622. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.34622

Gómez, G. O. (2014). Recepção midiática, aprendizagens e cidadania. Paulinas.

Kohan, W. (2019). A devolver (o tempo d)a infância à escola. Em A. Abramowicz, & G. Tebet. Infância e pós-estruturalismo (pp.11-14). Pedro & João.

Nery, P. G. (2019). Culturas da infância: os modos como as crianças assistem, interagem e dão sentido às narrativas das séries de animação. [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde-10122019-103104

Oliveira, I. B., & Sgarbi, P. (2008). Estudos do cotidiano e Educação. Autêntica.

Paes, J. P. (1991). Poemas para brincar. Ática.

Pais, J. M. (2003). Vida cotidiana: enigmas e revelações. Cortez.

Sacristán, J. G. (2001). A educação obrigatória: seu sentido educativo e social. Artmed.

Silva, D. N. (2020a, dezembro 27). O que foi a Peste Negra. Brasil Escola. https://brasilescola.uol.com.br/o-que-e/historia/o-que-foi-a-peste-negra.htm

Silva, D. N. (2020b, dezembro 27). Gripe Espanhola. História do Mundo. https://www.historiadomundo.com.br/idade-contemporanea/gripe-espanhola.htm

Starling, C. (2020, setembro 22). Meu primeiro dia de aula foi inesquecível. Estado de Minas. https://www.em.com.br/app/colunistas/carlos-starling/2020/09/22/noticia-carlos-starling,1187644/meu-primeiro-dia-de-aula-foi-inesquecivel.shtml

Starling, H. M., & Schwarcz, L. M. (2020, dezembro 30). Negacionismo sem máscaras. Revista Carta Capital, XXVI (1138), 12-13.

Published

2021-05-27

How to Cite

Gonçalves Nery, P. (2021). Circle time: children’s daily experiences in the context of the pandemic. Linhas Críticas, 26, e36176. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.36176

Issue

Section

Dossier: Tempo de pausa ou de crise?

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.