Inclusion in higher education
teaching possibilities from the Historical-Cultural Theory
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35389Keywords:
Education, Higher education, Educational inclusion, Teachers, Historical-Cultural TheoryAbstract
In view of the contemporary educational scenario in Brazil this article, of a reflective theoretical nature, seeks to problematize the different spheres of exclusion in Higher Education, emphasizing the possibilities of action/ transformation in this context. Based on the Historical-Cultural Theory, the article discusses the specificities of the inclusion and exclusion processes that are established in Higher Education and reflects on the teaching work, with a view to the consolidation of educational environments that are effectively inclusive in which it is possible to recognize, value and promote the presence, participation and learning of each student.
Downloads
References
American Psychiatric Association (APA). (2015). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5 (5. Ed.). Artmed.
Bannell, R. I., Duarte, R., Carvalho, C., Pischetola, M., Marafon, G., & Campos, G. H. B. de. (2016). Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Vozes.
Brasil. (2015). Lei n.º 13.146, de 6 de julho de 2015 (Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
Brasil. (2020). LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Presidência da República. Casa Civil. https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/572694
Faria, P. M. F. de, & Camargo, D. de. (2018). Vigotski e as implicações da teoria histórico-cultural no contexto escolar. Em D. de Camargo, & P. M. F. de Faria (Orgs.). Vigotski e a inclusão: contribuições ao contexto educacional (pp. 11-26). Travessa dos Editores.
Faria, P. M. F. de, & Camargo, D. de. (2020). Emoção, saúde e docência no Ensino superior: reflexões sob a perspectiva histórico-cultural. Em P. M. F. de Faria, D. de Camargo, & A. C. L. Venâncio (Orgs). Vigotski no Ensino superior: concepção e práticas de inclusão (pp. 61-79). Editora Fi. https://www.editorafi.org/731vigotski
Faria, P. M. F. de, Venâncio, A. C. L., & Camargo, D. de. (2020). O ensino superior sob a perspectiva histórico-cultural: repensando as contribuições de Vigotski. Em P. M. F. de Faria, D. de Camargo, & A. C. L. Venâncio (Orgs.). Vigotski no Ensino superior: concepção e práticas de inclusão (pp. 221-232). Editora Fi. https://www.editorafi.org/731vigotski
Fofonca, E., Brito, G. da S., Estevam, M., & Cmas, N. P. V. (Orgs.) (2018). Metodologias pedagógicas inovadoras: contextos da educação básica e da educação superior (Vol. 1). Editora IFPR.
Meira, M. E. M. (2007). Psicologia Histórico-Cultural: fundamentos, pressupostos e articulações com a Psicologia da Educação. Em M. E. M. Meira, & M. G. D. Facci (Orgs.). Psicologia Histórico-Cultural: contribuições para o encontro entre a subjetividade e a educação (pp. 27-62). Casa do Psicólogo.
Orrú, S. E., & Nápoles, R. A. L. (2017). Educação inclusiva no ensino superior: desafios para o século XXI. Em S. E. Orrú (Org.). Por uma escola inovadora e inclusiva: desafios à educação do século XXI (cap. 6). Librum.
Roldão, F. D., Cicarello Júnior, I. C., Schwarz, J. C., & Camargo, D. de. (2020). Reflexões sobre o trabalho do professor universitário: um olhar a partir da teoria de Vigotski. Em P. M. F. de Faria, D. de Camargo, & A. C. L. Venâncio (Orgs.). Vigotski no Ensino superior: concepção e práticas de inclusão (pp. 41-60). Editora Fi. https://www.editorafi.org/731vigotski
Schwarz, J. C. (2020). Estudantes com baixo desempenho acadêmico: proposta de Intervenção a partir da psicologia histórico-cultural [Dissertação de mestrado não publicada]. Universidade Federal do Paraná.
Schwarz, J. C., & Camargo, D. de. (2019). Teoria da Atividade Reflexiva: contribuições teóricas e práticas derivadas da Zona de Desenvolvimento Proximal de Vigotski. Em M. S. de L. Dias (Org.). Introdução às leituras de Lev Vygotski: debates e atualidades na pesquisa (pp. 67-82). Editora Fi. https://www.editorafi.org/645vygotski
Schwarz, J. C., Cicarello Júnior, I. C., Camargo, D. de, & Faria, P. M. F. de. (2020). Ensino superior: cognição e o afeto do aluno em tempos digitais. Educação em Foco, 23(40), 8-26. https://doi.org/10.24934/eef.v23i40.4245
Severo, L. R. de, Carreiro, G. da N., Morais, M. S. de, Paiva, C. de L. C., & Duré, R. C. (2020). “Ser estudante” no ensino superior: aspectos valorativos da experiência na perspectiva discente”. Linhas Críticas, 26, e32512. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32512
Souza, L., Ferreira, E. L., & Cavalcanti, A. C. (2019). A monitoria como estratégia de ensino-aprendizagem em disciplina do curso de graduação em saúde coletiva. Seminário De Projetos de Ensino, 3(1). https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/spe/article/view/444/85
Tannús-Valadão, G., & Mendes, E. G. (2018). Inclusão escolar e o planejamento educacional individualizado: estudo comparativo sobre práticas de planejamento em diferentes países. Revista Brasileira de Educação, 23, e230076. https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230076
Vigotski, L. S. (1997). Obras escogidas V: fundamentos de defectología. Visor.
Vigotski, L. S. (2004). Psicologia pedagógica (2. ed. Bezerra, P., Trad.). Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2017). A formação social da mente (7. ed., 9. reimp. J. Cipolla Neto, J., L. S. M. Barreto, & S. C. Afeche, Trads.). Martins Fontes.
Zaretsky, V. K. (2010). The Zone of Proximal Development: what Vygotsky Did not have time to write. Journal of Russian and East European Psychology, 47(6), 70-93. https://doi.org/10.2753/RPO1061-0405470604
Zaretsky, V. K. (2016). Vygotsky’s Principle “one step in learning - one hundred steps in development”: from idea to practice. Cultural-Historical Psychology, 12(3), 149-188. https://doi.org/10.17759/chp.2016120309
Zerbato, A. P., & Mendes, E. G. (2018). Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, 22(2), 147-155. https://doi.org/10.4013/edu.2018.222.14125
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paula Maria Ferreira de Faria, Ana Carolina Lopes Venâncio, Juliana Corrêa Schwarz, Denise de Camargo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).