Why do we laugh at children?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202135191

Keywords:

Education, Children's enunciate, Research with children

Abstract

Why do we laugh at children? Why do we take their speeches, their thoughts, their logic and their discoveries as exotic, fun, inhospitable and laughable? Why, in an auditorium full of childhood researchers, does a child's logical statement provoke loud laughs? In this article, we will reflect on the conditions of research with children in a society that does not take them as enunciating subjects. If we understand that the minimum conditions of any dialogue are the word in response and responsive understanding, having the act of listening as a prior to any act in language, we need to build a field that does not exist: the one of the child's full word.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisol Barenco Corrêa de Mello, Universidade Federal Fluminense, Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ) (2003). Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. E-mail: sol.barenco@gmail.com

Jader Janer Moreira Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2003). Professor Associado 4 da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. E-mail: jjanergeo@gmail.com

Márcia Fernanda Carneiro Lima, Faculdade Tecnológica do Estado do Rio de Janeiro, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) (2020). Professora da Faculdade Tecnológica do Estado do Rio de Janeiro (Faeterj). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Atos UFF. E-mail: fecarneiroecarneiro@gmail.com

References

Bakhtin, M. (2002). Questões de literatura e de estética a teoria do romance. Hucitec.

Bakhtin, M. (2010). Para uma filosofia do ato responsável. Pedro & João.

Bakhtin, M. (2011). Estética da Criação Verbal. Martins Fontes.

Barthes, R. (2013). Mitologias. DIFEL.

Benjamin, W. (1994). Obras escolhidas n.1. Magia e técnica, arte e política ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasiliense.

Foucault, M. (2004). As palavras e as coisas. Martins Fontes.

Foucault, M. (2014). A ordem do discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Edições Loyola.

Frigério, R. C., Marques, R. (2020). Entrevista com o professor Jader Janer. Revista Giramundo. http://doi.org/10.33025/grgcp2.v6i12.2582

Jerebtsov, S. (2014). Gomel - a cidade de L.S. Vigotski. Pesquisas científicas contemporâneas sobre instrução no âmbito da teoria histórico-cultural de L. S. Vigotski. Em Veresk - Cadernos Acadêmicos Internacionais (pp. 7-27). UniCEUB. https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/235/5750/6/VERESK.pdf

Lima, M. F. C. (2020). Vem ver, Renatinha, uma froza! A criança, o poeta e a poesia numa tese-ninho. [Tese de Doutorado, Universidade Federal Fluminense]. Repositório Institucional UFF. https://app.uff.br/riuff/handle/1/16651

Lopes, J. J. M. (2018). As formigas também saem para passear: por uma escala das crianças e suas vivências espaciais. Em V. A. M. Chaigar, C. T. Azevedo, & I. M. N. Lopes. A cidade, as crianças e os animais (pp 65-80). Appris.

Medviédev, P. (2011). O método formal nos estudos literários. Editora Contexto.

Mello, M. B. (2001). Relendo Luria: os limites de uma perspectiva. Cadernos de Pesquisa, 112, 99-124. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000100005

Mello, M. B. (2003). A zona de amplificação cultural: um estudo sobre a cognição infantil situada em contexto escolar. [Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro]. Maxwell. https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4313

Santos, B. S. (1999). Um discurso sobre as ciências. Cortez.

Sobkin, V. (2017). As resenhas teatrais de L. S. Vigotski como início da concepção histórico-cultural. Em Veresk - Cadernos Acadêmicos Internacionais (pp. 7-33). UniCEUB. https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/235/11339/3/VERESK%20%281%29.pdf

Spinoza, B. (2015). Ética. Autêntica.

Vigotski, L. S. (2006). Obras Escogidas IV. Machado Libros.

Autor: Erik Alí Castillo Cerecedo. Licença CC BY-NC-ND 4.0

Published

2021-07-19

How to Cite

Barenco Corrêa de Mello, M., Moreira Lopes, J. J., & Carneiro Lima, M. F. (2021). Why do we laugh at children?. Linhas Críticas, 27, e35191. https://doi.org/10.26512/lc27202135191

Issue

Section

Dossier: Participaciones y resistencias de las infancias y juventudes de AL

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.