Intercultural pedagogical practice

alterity as a didactic principle in sign language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32971

Keywords:

Interculturality, Otherness, Sign Language Teaching

Abstract

In this study it is analyzed the teaching methods utilized by a listener teacher of Sign Language in university. It is a qualitative research based on the interculturality theory. We did individual and semi-structured interviews. The results were organized in categories: i) Teacher training; ii) Sign Language in higher education. The results point that the teaching of Sign Language happens in the critical perspective; in the dialogical perspective too; there is use of a concept of education in the principles of otherness; Sign Language is linked to the cultural context of different subjects. It was concluded that understanding the other as a subject that constitute ourselves is an intercultural trait in the pedagogical practice of the Sign Language teacher.

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Author Biographies

Huber Kline Guedes Lobato, Universidade Federal do Pará, Brasil

Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará (UEPA). Professor do Magistério Superior do Instituto de Letras e Comunicação da Universidade Federal do Pará (UFPA). E-mail: huberkline@gmail.com

José Anchieta de Oliveira Bentes, Universidade do Estado do Pará, Brasil

Pós-doutor em educação pela PUC-RJ (2013), doutor em Educação Especial pela UFSCAR (2010), mestre em Letras - Linguística pela UFPA (1998), especialista em Linguística aplicada ao ensino-aprendizagem do Português pela UFPA (1993) e graduado em Letras pela UFPA (1991). Professor adjunto da Universidade do Estado do Pará; atua no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED/UEPA). E-mail: anchieta2005@yahoo.com.br

Fábio Augusto Teixeira Rodrigues, Universidade do Estado do Pará, Brasil

Especialista em docência no ensino de Libras pela Escola Superior da Amazônia ”“ ESAMAZ (2020). Graduado em Letras, Licenciatura plena em Libras pela Universidade do Estado do Pará ”“ UEPA (2016/2019). Professor de Libras no Instituto de Educação e Cultura do Pará ”“ IEPA. Atua no Grupo de Estudos em Linguagem e Práticas Educacionais da Amazônia (GELPEA). E-mail: fabiolibras16@gmail.com

Lucas Silva Pantoja, Universidade do Estado do Pará, Brasil

Graduado em Letras, Licenciatura plena em Libras pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Atua no Grupo de Estudos em Linguagem e Práticas Educacionais da Amazônia (GELPEA). E-mail: lucaspantoja02@gmail.com

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Published

2020-11-19

How to Cite

Kline Guedes Lobato, H., de Oliveira Bentes, J. A., Teixeira Rodrigues, F. A., & Silva Pantoja, L. (2020). Intercultural pedagogical practice: alterity as a didactic principle in sign language teaching. Linhas Críticas, 26, e32971. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32971

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