From becoming a professor to creating in training processes in healthcare

a biographemic study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30958

Keywords:

Biographeme, Training in health care, Higher education, Teaching styles

Abstract

This study critically examines training processes in healthcare. Its goal is to identify and analyze characteristics of teaching practices and their effects on classrooms. Several interviews with professors from the field were taken into consideration. We have employed a research method called Biographeme, a strategy that values life in its written form, as a folding of life and work in a movement towards becoming what one is. The data points to the relations between teaching and research, as well as between research and aspects of what one has experienced and the transformations that one wishes. We highlight the possibility of reinforcing the debate from the perspective of a didactic based upon a philosophy of difference, as a path through which professors and students may assume singular styles.

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Author Biographies

Emília Carvalho Leitão Biato, Universidade de Brasília, Brasil

Doutora em educação, professora adjunta da Universidade de Brasília (UnB), docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação/Modalidade Profissional e do Departamento de Odontologia. Participa do Núcleo de Pesquisa Escrileituras da Diferença (UFRGS) e do Grupo de Estudos sobre Formação e Integração ensino-serviço-comunidade (GEFIESCO/UnB). Atua a partir dos referenciais da filosofia da diferença, com os temas formação profissional e educação em saúde. E-mail: emiliacbiato@yahoo.com.br

Luiza Tessmann, Universidade de Brasília, Brasil

Estudante de graduação do curso de Farmácia - Universidade de Brasília (UnB) - Faculdade de Ciências da Saúde, Departamento de Farmácia ”“ Brasília. Participa do Grupo de Estudos sobre Formação e Integração ensino-serviço-comunidade (GEFIESCO/UnB). E-mail: luiza.tessmann@gmail.com

Claudia Maffini Griboski, Universidade de Brasília, Brasil

Doutora em Educação e professora do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-graduação em Educação/Modalidade Profissional. É integrante dos Grupos de Pesquisa: GEPAES; GEFIESCO e REDE UNIVERSITAS/DF. E-mail: cgriboski4@gmail.com

Dayde Lane Mendonça da Silva, Universidade de Brasília, Brasil

Doutora em Ciências Biológicas, gerente de Ensino e Pesquisa do Hospital Universitário de Brasília (HUB-UnB/Ebserh) e professora adjunta do Departamento de Farmácia da Faculdade de Ciências da Saúde (FS/UnB). Orientadora no Programa de Pós Graduação em Saúde Coletiva. Integra o GEFIESCO e atua principalmente nos seguintes temas: Assistência Farmacêutica, Farmácia Clínica e Formação em Saúde. E-mail: daydelane@gmail.com

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Published

2020-09-21

How to Cite

Carvalho Leitão Biato, E., Tessmann, L., Maffini Griboski, C., & Mendonça da Silva, D. L. (2020). From becoming a professor to creating in training processes in healthcare: a biographemic study. Linhas Críticas, 26, e30958. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30958

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