Performative pedagogy in the digital culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.30350

Keywords:

Technology, Performative pedagogy, Digital culture

Abstract

Hermeneutic reflection problematizes a performance pedagogy as a learning, procedural and realizing saber of the subject's, revealed in the attitude of giving meaning to the digital world. If technologies interfere directly in the performative language and in all dimensions of human activity, because they carry socio-cultural representations and beliefs. It is about showing that architectural of humanity is inseparable from expressive and technical gestures, from the intersubjective relationship and from communicative experiences. It is necessary to experience the digital culture in performing knowledge work with the other, to face the hypercomplex reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elaine Conte, Universidade La Salle, Brasil

Doutora em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle. Membro do grupo de Estudos sobre Filosofia da Educação e Formação de Professores - GEFFOP/CNPq e coordenadora do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/CNPq. E-mail: elaine.conte@unilasalle.edu.br

References

Adorno, T. W. (1995). Educação e Emancipação. Paz e Terra.

Antunes, J. (2012). Carta dirigida a professores encontrada em concentração nazista. Blog Acervo de Professor. https://acervodeprofessor.blogspot.com/2012/11/carta-dirigida-professores-encontrada.html

Bannell, R. I., Duarte, R., Carvalho, C., Pischetola, M., Marafon, G., & Campos, G. H. B. (2016). Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Vozes.

Benjamin, W. (1991). Walter Benjamin. Ática.

Benjamin, W. (2002). Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Duas Cidades.

Camus, A. (2007). O mito de Sísifo. Record.

Chauí, M. (1996). Convite à filosofia (12. ed.). Ática.

Conte, E. (2012). Aporias da performance na educação. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório institucional da UFRGS. https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/40493

Conte, E. (2013). Aporias da performance na educação. Revista Brasileira de Educação, 18 (52), 81-99. https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v18n52/06.pdf

Conte, E. (2020). Perspectivas da performance docente à luz das tecnologias digitais. Educação em revista, 36, e62506. https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/62506/41205

Conte, E., & Martini, R. M. F. (2015). As Tecnologias na Educação: uma questão somente técnica? Educação & Realidade, 40 (4), 1191-1207. http://doi.org/10.1590/2175-623646599

Dowbor, L. (2013). Tecnologias do Conhecimento - os desafios da educação. Vozes.

Feenberg, A. (2017). Entre a razão e a experiência: ensaios sobre tecnologia e modernidade. MIT Press.

Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa (3. ed.). Artmed.

Flusser, V. (2008). O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. Annablume.

Freire, P. (1984). A máquina está a serviço de quem? Revista BITS, 1 (7), 6.

Gadamer, H.-G. (2002a). Verdade e método II: complementos e índice. Vozes.

Gadamer, H.-G. (2002b). Verdade e método (4. ed.). Vozes.

Gonçalves, J. C., & Silva, M. F. G. (2019). (Re)inventar-se professor no olho do furacão. Revista de Educação, Ciência e Cultura, 24 (1), 7-10. http://doi.org/10.18316/recc.v24i1.5628

Habermas, J. (1987). Teoría de la Acción Comunicativa I: Racionalidad de la Acción y Racionalización Social. Taurus.

Habermas, J. (1990). O Discurso Filosófico da Modernidade. Dom Quixote.

Habermas, J. (1994). Técnica e ciência como ideologia. Dom Quixote.

Habermas, J. (2009). Verdade e Justificação: ensaios filosóficos (2. ed.). Edições Loyola.

Habowski, A. C., Conte, E., & Trevisan, A. L. (2019). Por uma cultura reconstrutiva dos sentidos das tecnologias na educação. Educação & Sociedade, 40, e0218349. http://doi.org/10.1590/es0101-73302019218349

Han, B.-C. (2018). Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Âyiné.

Heidegger, M. (1994). Conferencias y artículos. Ediciones del Serbal.

Johnson, S. (1997). Cultura da Interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Jorge Zahar.

Marcuse, H. (1999). Tecnologia, Guerra e Fascismo. Editora da UNESP.

Marfim, L., & Pesce, L. (2020). Formação inicial do pedagogo para integrar as TDIC Ã s práticas educativas: um estudo de caso. Revista Eletrônica de Educação, 14, e2544006. http://doi.org/10.14244/198271992544

Pineau, E. L. (2010). Nos Cruzamentos entre a Performance e a Pedagogia: uma revisão prospectiva. Educação e Realidade, 35 (2), 89-113. http://doi.org/10.14244/198271992544

Recuero, R. (2012). A conversação em rede: Comunicação mediada pelo computador e redes sociais na Internet. Sulina.

Santaella, L. (2001). Matrizes da linguagem e pensamento sonoro, visual, verbal: aplicações na hipermídia. Iluminuras.

Santaella, L. (2005). Potenciais e desafios da sociedade informacional. Anais do 9º Congresso Mundial de Informação em Saúde e Bibliotecas, Salvador, Bahia, Brasil. http://www.icml9.org/program/public/documents/salvadorsantaella-141204.pdf

Santos, M. E. E. (2015). Educação e Contemporaneidade em Michel Serres. Pro-Posições, 26 (1), 239-257. https://doi.org/10.1590/0103-7307201507615

Sartori, G. (2000). Homo Videns - televisão e pós-pensamento. Terramar.

Schechner, R., Icle, G., & Pereira, M. A. (2010). O que pode a Performance na Educação? Uma entrevista com Richard Schechner. Educação e Realidade, 35 (2), 23-35. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13502/7644

Wittgenstein, L. (1968). Tratactus Lógico-Philosophicus. Editora Nacional.

Zumthor, P. (2000). Performance, recepção e leitura. Educ.

Published

2021-01-19

How to Cite

Conte, E. (2021). Performative pedagogy in the digital culture. Linhas Críticas, 27, e30350. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.30350

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.