Critical literacy

contributions of Paulo Freire and of the new literacy studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.29785

Keywords:

Critical literacy, Literacy, Paulo Freire, Questioning pedagogy

Abstract

This essay aims to reflect on literacy by the articulation of two epistemological perspectives that can greatly contribute to educational research, to the formulation of public education policies and to the classroom practice. These are Paulo Freire's

This essay aims to reflect on children’s literacy by articulating two epistemological perspectives: Paulo Freire's conception of education and literacy and the theory of new literacy studies (NLS), circulating in Brazil since the 1990’s. Seeking to answer to the questions “What literacy do we aim for children? What is the meaning of today’s literacy?”, our discussions indicate that a possible change in the literacy practices would go through a transformation of the writing that circulates in the school combined with a questioning pedagogy and dialog as founding principles of literacy practice.

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Author Biographies

Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, Universidade Federal de São João del-Rei, Brasil

Doutora em educação pela UFMG. Pós doutorado pelo King’s College e pela Goldsmiths, University of London. Coordenadora do GPEALE. Grupo de Pesquisa em Alfabetização, Linguagem e Colonialidade. Professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação da UFSJ e da UFPE. Bolsista produtividade do CNPq. E-mail: socorronunes@ufsj.edu.br

Ana Caroline de Almeida, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos, Brasil

Doutora em educação pela UFPE. Atua no GPEALE - Grupo de Pesquisa em Alfabetização, Linguagem e Colonialidade. Professora do Centro Universitário de Lavras - Unilavras e Centro Universitário Presidente Antônio Carlos. Pesquisadora da área de alfabetização e letramento e colaboradora no projeto de pesquisa Alfabetização em Rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia Covid-19 e da recepção da PNA pelos docentes da Educação Infantil e Anos Iniciais do E. F. E-mail: anacaroline@unipac.br

Magda Dezotti, Universidade do Estado de Minas Gerais, Brasil

Doutora em educação pela UFPE. Atua nos seguintes Grupos de pesquisa: Grupo de Pesquisa em Alfabetização, Linguagem e Colonialidade - GPEALE; Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Linguagem - NEPEL; Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Profissão e Formação Docente. Pesquisadora da área de alfabetização e letramento, colaboradora no projeto Alfabetização em Rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia Covid-19 e da recepção da PNA pelos docentes da Educação Infantil e Anos Iniciais do E. F. E-mail: magda.dezotti@hotmail.com

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Published

2020-10-21

How to Cite

Alencar Nunes Macedo, M. do S., de Almeida, A. C., & Dezotti, M. (2020). Critical literacy: contributions of Paulo Freire and of the new literacy studies. Linhas Críticas, 26, e29785. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.29785

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