Echoes of social circus in Uberlândia/MG

educators vision

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.28125

Keywords:

Circus, Social Circus, Physical Education, Education

Abstract

This research described as a qualitative and descriptive work presents the scene of Social Circus in the city of Uberlândia/MG (Brazil) through two social projects. The aim was to analyze the vision of six educators of these projects, about the main challenges, potentialities and difficulties in social circus development in Brazilian reality. Results show the relevance of daily living and emotional ties as fundamental elements in building relationships of trust and friendship in the investigated projects. In addition, challenges were identified, like the instruction of educators, the lack of financial investmentand the reduced participation of families in the implemented activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Oliveira Alves Sousa, Universidade Federal De Uberlândia, Brasil

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Uberlândia. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ginástica e Circo (NUPEGIC) da FAEFI/UFU. Tem experiencia trabalhando em diversos projetos de circo social na cidade de Uberlândia, assim como em projeto de circo para crianças na Universidade Federal de Uberlândia. E-mail: jana_oas@hotmail.com

Rita de Cassia Fernandes Miranda, Universidade Federal De Uberlândia, Brasil

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP. Docente da Faculdade de Educação Física e Fisioterapia (FAEFI) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Atua nos Programas de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) e do Mestrado Profissional em Artes (Prof-Artes) do Instituto de Artes/UFU. É coordenadora do Núcleo de Pesquisas em Ginástica e Circo da FAEFI/UFU. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Circo da FEF/UNICAMP e do Laboratório de Estudos sobre Escola, Currículo e Educação Física da FAEFI/UFU. E-mail: rita.miranda@ufu.br

Teresa Ontañón Barragán, Universidade Estadual de Minas Gerais, Brasil

Professora do curso de Educação Física da Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG) - Ituiutaba. Doutora em Educação Física pela Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), com Graduação em Ciências da Atividade Física e do Esporte pela Universidade Politécnica de Madri (Espanha) Membro e pesquisadora do Grupo Circus (Grupo de Estudos e Pesquisa em Circo da FEF/Unicamp). E-mail: teresa.barragan@uemg.br

References

Alexandre, N. M. C., & Coluci, M. Z. O. (2011). Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, 16(7), 3061-3068. https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006

Bogdan, R. C., & Biklen, S. (1994). Características da investigação qualitativa. In R. C. Bogdan. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto.

Bolognesi, M. F. (2009). Circos e palhaços brasileiros. Editora da UNESP.

Bortoleto, M. A. C. (2011). Atividades Circenses: notas sobre a pedagogia da educação corporal e estética. Cadernos de Formação RBCE,2 (2). http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1256

Bortoleto, M. A. C., & Silva, E. (2017). Circo: educando entre as gretas. Revista Rascunhos - Caminhos Da Pesquisa Em Artes Cênicas, 4(2). http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/38646

Cionini, M. (2006). Tra assistenza e professione: il Circo Sociale in Brasile. [Dissertação de mestrado,Università degli Studi di Bologna]. https://matteocioniniblog.files.wordpress.com/2013/01/tra_assistenza_e_professione.pdf

Circo Laheto (s.d.). Portfólio. Circo Laheto. http://circolaheto.org/portfolio

Constâncio, R. (2011). Circo Social: a experiência da Escola Pernambucana de Circo. Editora do Autor.

Dal Gallo, F. (2010). A renovação do circo e o circo social. Revista Repertório Teatro e Dança, 13(15). https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/2033

Duarte, R. (2004). Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em Revista, 24, 213-225. https://doi.org/10.1590/0104-4060.357

Duprat, R. M. (2014). Realidades e particularidades da formação do profissional circense no Brasil: rumo a uma formação técnica e superior. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. Plataforma Sucupira. https://www.capes.gov.br/images/stories/download/pct/mencoeshonrosas/226897.pdf

Figueiredo, C. M. de S. (2007). As vozes do circo social. [Dissertação de mestrado, Fundação Getulio Vargas]. Biblioteca Digital FGV. http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/2097/CPDOC2007CarolinaMachadodeSennaFigueiredo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fundação do Patrimônio Histórico e Artístico de Pernambuco [Fundarpe]. (s.d.). Circo Social no Brasil. Fundarpe.

Godoy, A. S. (1995). Pesquisa qualitativa: Tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, 35(3), 20-29. https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

Gomes, A. A. (2008). Estudo de casos, planejamento e métodos. Revista Nuances, XIV, 15(16). https://doi.org/10.14572/nuances.v15i16.187

Lafortune, M. (2011). Guia do educador de circo social: das lições de circo às lições de vida. Cirque du Soleil.

Lobo, L., & Cassoli, T. (2006) Circo social e práticas educacionais não governamentais. Psicologia & Sociedade, 18(3), 62-67. https://doi.org/10.1590/S0102-71822006000300009

Melo Neto, J. F. de. (2006). O diálogo como matriz pedagógica da Educação Popular: Uma visão freireana. UFAM.

Minayo, C. (org.). (2001). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Vozes.

Paludo, C. (2015) Educação Popular como resistência e emancipação humana. Caderno Cedes, 35(96), 219-238.https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015723770

Perim, J. (2010). Circo Social brasileiro: da ação social educativa à produção estética. In: Bortoleto, M. A. C. (Org.). Introdução à pedagogia das atividades circenses. (Vol. 2). Fontoura.

Pontes, F. (2017). Escola Pernambucana de Circo: guia metodológico de suas práticas pedagógicas e técnicas circenses com o Circo Social. A Escola.

Pontes, M. F. (2016). As Relações Humanas na Pedagogia do Circo Social Desenvolvidas Pela Escola Pernambucana de Circo. In M. A. C. Bortoleto, T. B. Ontañón, & E. Silva (Orgs). Circo: horizontes educativos. Autores Associados.

Santana, W. W. (2013). Políticas do picadeiro: análise dos impactos do prêmio Funarte Carequinha nos circos itinerantes do Nordeste. IV Seminário Internacional - Políticas Culturais, Setor de Políticas Culturais. Fundação Casa de Rui Barbosa.

Silva, E. (2011). O novo está em outro lugar. Palco Giratório, Rede Sesc de Difusão e Intercâmbio das Artes Cênicas. SESC, Departamento Nacional. https://www.circonteudo.com/o-novo-esta-em-outro-lugar

Silva, E., & Abreu, L. A. (2009). Respeitável público… o circo em cena. Funarte.

Silveira, C. J. (2003). Rede Circo do Mundo Brasil: Uma proposta metodológica em rede. FASE. https://issuu.com/ongfase/docs/revista_circo_do_mundo_brasil

Somme, M. I., & Camargo, M. R. R. M. (2016). A arte como fomentadora do desenvolvimento humano: um estudo com adolescentes em Mogi Mirim/SP. In M. A. V. Bortoleto, T. B. Ontañón, & E. Silva. (2016). Circo: horizontes educativos. Autores Associados.

Sousa, J. P. (2018).O Circo Social brasileiro: as experiências de Uberlândia/MG. [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Uberlândia]. Repositório Institucional da UFU. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24154

Souza Júnior, M., de Melo, M., & Santiago, M. (2010). A análise de conteúdo como forma de tratamento dos dados numa pesquisa qualitativa em educação física escolar. Movimento, 16(3), 29-47. https://doi.org/10.22456/1982-8918.11546

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.

Vázquez, A. S. (1977). Filosofia da práxis. Paz e Terra.

Ventura, M. M. (2007). O estudo de caso como metodologia de pesquisa. Revista SOCERJ, 20 (5). http://sociedades.cardiol.br/socerj/revista/2007_05/a2007_v20_n05_art10.pdf

Yin, R. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. Bookman.

Published

2020-09-18

How to Cite

Oliveira Alves Sousa, J., Fernandes Miranda, R. de C., & Ontañón Barragán, T. (2020). Echoes of social circus in Uberlândia/MG: educators vision. Linhas Críticas, 26, e28125. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.28125

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.