A psychoanalytic look at the inclusion of a student with autism
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.27244Keywords:
Autism, Psychoanalysis, Inclusion, EducationAbstract
The article seeks to read the process of school inclusion of a child diagnosed with Autistic Spectrum Disorder (ASD) in the light of psychoanalytic theory. A case study will be conducted with the participation of three teachers and the student diagnosed with ASD. The case study was built through participant observation and interviews with the teachers and the student's mother. It can be seen that the teachers perform the inclusive process in an ethical manner, respecting the student as a subject and understand that there is no possibility of inclusion in a mass form, not fitting generalizations about the work based on diagnoses presented.
Downloads
References
Bezerra Jr., B., Figueiredo, L. C., & Hornstein, L. (2009). Psicanálise: uma leitura da condição humana. Percurso, XXII. http://revistapercurso.uol.com.br/index.php?apg=artigo_view&ida=41&ori=edicao&id_edicao=42
Bialer, M. (2015). A inclusão escolar nas autobiografias de autistas. Psicologia Escola Educação, 19(3), 485-492. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193876
Bleger, J. (2008). A entrevista psicológica: seu emprego no diagnóstico e na investigação. In J. Bleger. Temas de psicologia: entrevista e grupos (pp. 9-41). Martins Fontes.
Calazans, R., & Martins, C. R. (2007). Transtorno, sintoma e direção do tratamento para o autismo. Estilos da Clínica, 7(22), 142-157. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/estic/v12n22/v12n22a09.pdf
Castro, J. E. de. (2010). O método psicanalítico e o Estudo de Caso. In F. Kyrillos Neto; J. O.Moreira (Orgs.). Pesquisa em Psicanálise: transmissão na Universidade (1a ed.), pp. 24-35. EdUEMG.
Ferreira, S. S. (2015) Feitos do discurso contemporâneo no autismo. In A., Jerusalinsky (Org.). Dossiê do Autismo (pp. 144-167). Instituto Langage.
Flick, U. (2009). Pesquisa qualitativa: por que e como fazê-la (pp. 20-38). In U. Flick. Introdução à pesquisa qualitativa. Artmed.
Freud, S. (1996). Análise terminável e interminável [1937]. In Obras Completas de Sigmund Freud (v. 23). Imago.
Guarido, R. (2007). A medicalização do sofrimento psíquico: considerações sobre o discurso psiquiátrico e seus efeitos na Educação. Educação e Pesquisa, 33(1), 151-161. https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000100010
Guerra, A. M. C. (2010). Psicanálise e produção científica. In F. Kyrillos Neto; J. O.Moreira (Orgs.). Pesquisa em Psicanálise: transmissão na Universidade (1a ed.), pp. 130-145. EdUEMG.
Kupfer, M. C. M. (1989). Freud e a Educação: o mestre do impossível. Scipione.
Kupfer, M. C. M. et al. (2017). Eixos teóricos da Metodologia do Estudo de Caso da Escola: o tempo da criança-sujeito. In M. C. M. Kupfer, M. H. S. Patto, & R. Voltolini, R. (Orgs.). Práticas Inclusivas em Escolas Transformadoras: Acolhendo o Aluno-Sujeito. (1a ed.). Escuta.
Lajonquière, L. de. (1999). Infância e Ilusão (Psico) Pedagógica: Escritos de Psicanálise e Educação. Vozes.
Lajonquière, L. de. (2006). A Psicanálise e o Debate sobre o Desaparecimento da Infância. Revista Educação e Realidade, 31(1), 89-105. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/22973/13258
Lajonquière, L. de. (2010). Figuras do Infantil: A psicanálise na vida cotidiana com as crianças. Vozes.
Laurent, É. (2014). A batalha do autismo: da clínica à política. (Claudia Berliner, Trad.) (1a ed.). Zahar.
Marcos, C. (2010) A pesquisa em psicanálise e a Linha de Pesquisa Processos Psicossociais do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu de Psicologia da PUC Minas. In F. Kyrillos Neto; J. O.Moreira (Orgs.). Pesquisa em Psicanálise: transmissão na Universidade (1a ed.), pp. 99-111. EdUEMG.
Mello, A. M. S. R. de. et al. (2013). Retratos do autismo no Brasil (1a ed.). AMA.
Mendes, E. (2011). Breve histórico da educação especial no Brasil. Revista Educación y Pedagogía, 22(57), 93-109. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9842/9041
Millot, C. (1987). Freud antipedagogo (A. Roitman, Trad.). Zahar.
Movimento Psicanálise, Autismo e Saúde Pública [MPASP]. (2013). Do DSM-I ao DSM-5: efeitos do diagnóstico psiquiátrico “Espectro Autista” sobre pais e crianças. MPASP. https://psicanaliseautismoesaudepublica.wordpress.com/2013/04/11/do-dsm-i-ao-dsm-5-efeitos-do-diagnostico-psiquiatrico-espectro-autista-sobre-pais-e-criancas
Mrech, L. M (2003). Psicanálise e Educação: novos operadores de leitura. (1a ed.). Pioneira Thomson Learning.
Pereira, M. R. (2014). O que quer uma professora? Educação e Realidade, 39 (1), 181-199. https://www.scielo.br/j/edreal/a/nbWHsxcrfgbRnjtjYwXVXBB/?lang=pt
Tustin, F. (1981). Estados autísticos em crianças. (J. M. Xisto. Trad). Imago.
Wendling, M. M., & Coelho, D. M. (2016). Do “não ceder de seu desejo” ao “bem-dizer o desejo”: considerações acerca da ética em Lacan. Fractal: Revista de Psicologia, 28(1), 139-145. https://doi.org/10.1590/1984-0292/1045
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Izabella Lorrayne Santana de Lima, Viviane Neves Legnani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).