Curriculum proposal and literacy assessment in Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.26417

Keywords:

First Grade Teaching, Literacy, Curriculum Proposal, Evaluation

Abstract

This article aims to analyze the theoretical basis of the curriculum proposal implemented in the state of Espírito Santo, in the 1970s, to meet the principles of teaching innovation promoted in the new Law No. 5. 692/71. It focuses on curriculum aspects related to literacy and, especially, the learning evaluation model adopted in order to verify the effectiveness of the curriculum regarding the increase of approval rates and its adequacy to the levels of cognitive development of children. It is characterized as a documentary research, as it analyzes documents / texts produced in the period. From the analysis, it is concluded that the evaluation has served to shape an organizational model of teaching and learning, and, despite helping to verify the effectiveness of the curriculum; both the curriculum and the evaluation did not contribute to significantly decrease dropout rates and repetition in public schools of Espírito Santo.

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Author Biographies

Dulcinéa Campos Silva, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito e integrante de Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional de Educação. E-mail: dulcampos@gmail.com

Cláudia Maria Mendes Gontijo, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo e integrante da linha de pesquisa Educação e Linguagens do Programa de Pós-Graduação em Educação. E-mail: clammgont@gmail.com

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Published

2020-07-28

How to Cite

Campos Silva, D., & Gontijo, C. M. M. (2020). Curriculum proposal and literacy assessment in Espírito Santo. Linhas Críticas, 26, e26417. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.26417

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