Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23165

Keywords:

Teacher training, Mathematical Education, Ethnomathematics, State of art

Abstract

The article presents research clipping developed in the state - of - the - art model. We highlight publications involving analyzes and contributions of Mathematics Education focused on Youth and Adult Education. The objective was to contribute to the knowledge and the confrontation of great challenges of the EJA, especially those related to the training of the teacher who works in this modality. The results highlight the bases of the Ethnomathematics Program as a possibility to improve the quality of the educational process of the EJA, and its influence on the formation / performance of the professionals who work in this modality of teaching, in order to make it more effective, and adequate to the expectations and specificities of their students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriano Vargas Freitas, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis, Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor do Programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

References

Bello, S. E. L. (2006) Diferenciação, relações de poder e etnomatemática: historiografia, perspectivas e (res)significações. Horizontes (Edusf), v. 24, n. 1.

D´Ambrosio, U. (2009) Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica.

Delazzana, A. R. Z., Vesterna, R. F., Maraschin, M. S., & Sathres, S. M. (2006). A educação de jovens e adultos: uma modalidade de ensino para suplência ou formação integral do indivíduo? Vidya (Santa Maria), v. 26, n. 2.

Di Pierro, M. C. (2005). Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Educação e Pesquisa (Usp), v. 26, n. 92.

Fantinato, M. C. C. B., & Vianna, M. A. (2007). A Etnomatemática na Formação Continuada de Professores de Matemática da Educação de Jovens e Adultos do Município do Rio de Janeiro. Boletim Gepem, n. 51.

Freire, P. (1996). A pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gil, A. C. (2006). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2009.

Kessler, M. C. (2006). Educação de Jovens e Adultos: (des)construindo saberes nos espaços do aprender e ensinar matemática. Zetetike, v. 14, n. 26.

Kleiman, A. B. (2001). Formação de educadores: uma perspectiva de educação de idosos em programas de EJA. Educação e Pesquisa (Usp), v. 27, n. 2.

Mello, L. S. G., & Guazelli, I. R. B. (2010). Desafios para implementar a alfabetização científica numa comunidade de artesãos de Filé. Holos, ano 26, v. 2.

Melo, M. J. M. D., & Passegi, M. C. (2006). A matemática na educação de jovens e adultos: algumas reflexões. Horizontes (Edusf), v. 24, n. 1.

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2006). Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência e Educação. V. 12, n. 1, p. 117-128. http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v12n1/08.pdf

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2011). Análise textual discursiva. 2ª Ed. Rio Grande do Sul: Unijuí.

Rodrigues, R. L. (2010). Estado e políticas para a educação de jovens e adultos: desafios e perspectivas para um projeto de formação humana. In: Coleção didática e prática de ensino: Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. p. 49-59. Belo Horizonte: Autêntica.

Rosa, A. C. S., & Prado, E. (2008). Educação de Jovens e Adultos: as dimensões política, profissional e pessoal na formação docente. Olhar de Professor, v. 10, n. 2.

Santana, L. G. (2008). A formação Continuada de Professores de EJA: uma reflexão sobre a prática. Pesquisas e Práticas em Educação Matemática, v. 10, n. 15.

Zorzi, F., & Franzoi, N. L. (2010). Saberes do trabalho e do trabalhador: reflexões no contexto do Proeja. Trabalho & Educação (Ufmg), v. 19, n. 3.

Published

2019-02-21

How to Cite

Freitas, A. V. (2019). Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos. Linhas Críticas, 25, e23165. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23165

Issue

Section

Dossiê: Educação Matemática

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.