The experts and the production of knowledge for teaching
first studies of the Lydia Lamparelli arquives
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23109Keywords:
Knowledge for teaching, Arithmetics, Lydia Lamparelli, Expert, Personal arquivesAbstract
This article presents partial results of a research project entitled The experts and arithmetic for teaching in the first school years, São Paulo (1961-1996). To approach the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics is the theme of this project which seeks to make intelligible the role of experts in the systematization of an arithmetic for teaching. This text presents the first analyzes of the production of Lydia Lamparelli, constituted as expert, from bibliographical references taken for this study. The first results reveal possibilities that personal arquives can give to the characterization of the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics.
Downloads
References
Bertini, L.F., Morais, R.S., & Valente, W.R. (2017). A Matemática a ensinar e a Matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física.
Burke, P. (2017). O que é história do conhecimento? Trad. Claudia Freire. São Paulo: Editora da Unesp.
Chartier, R. (1990). A história cultural – entre práticas e representações. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A.
Hofstetter, R., & Valente, W. R. (2017). Saberes em (trans)formação – tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria Editora da Física.
Hofstetter, R. et al. (2017). Penetrar na verdade da escola para ter elementos concretos de sua avaliação – A irresistível institucionalização do expert em educação (século XIX e XX). Trad. Marcos Denilson Guimarães e Wagner Rodrigues Valente. In: Hofstetter, R.; Valente, W. R. (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física (Coleção Contextos da Ciência), p. 55-112.
Julia, D. (2001). A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas, SP, n. 1, p. 9-43.
Lamparelli, L.C. (1985). A falsa oposição entre o concreto e o abstrato. São Paulo: Governo Democrático do Estado de São Paulo. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/172749
Souza, G.L.D. (2005). Educação matemática na CENP: um estudo histórico sobre condições institucionais de produção cultural por parte de uma comunidade de prática. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade de Campinas, Campinas, Brasil.
Valente, W.R. et al. (2017). A Matemática na Formação de Professores e no Ensino: processos e dinâmicas de produção de um saber profissional, 1809-1990. Projeto de Pesquisa. São Paulo: FAPESP. http://bv.fapesp.br/pt/auxilios/98879/a-matematica-na-formacao-de-professores-e-noensino-processos-e-dinamicas-de-producao-de-um-saber-p/?q=17/15751-2
Valente, W. R. (2017). “Matemática? Eu trabalho primeiro no concreto”: elementos para a história do senso comum pedagógico - Ciênc. Educ., Bauru, v. 23, n. 3, p. 597-611. https://doi.org/10.1590/1516-731320170030004
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Linhas Críticas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).