Implantação da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros na UFPR (1968-1975)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23069

Keywords:

Study of Brazilian Problems, University Reform, UFPR, Civil-military dictatorship

Abstract

In this article, we address the implementation of the discipline "Study of Brazilian Problems" (EPB) at the Federal University of Paraná (UFPR) during the civil-military dictatorship. Our aim of this work is to analyze how its implementation occurred in the scope of university reform at UFPR. The sources mobilized to produce this research were analyzed from the theoretical assumptions of Cultural History and focused on: laws, decrees, opinions and minutes published by the government and UFPR during the civil-military dictatorship. The data are the result of a research carried out during the master's degree, which allowed us to understand the implementation of the EPB discipline at UFPR.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rudimar Gomes Bertotti, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professor da rede municipal de ensino de Curitiba, é licenciado em História e Pedagogia. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Grupo de Pesquisa: Grupo História das Instituições Escolares no Brasil (GIEB). E-mail: rudigbertotti@gmail.com

Rosa Lydia Teixeira Corrêa, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professora do Programa de Pós-Graduação, Mestrado e Doutorado em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR), é graduada em Pedagogia (UFPA). Mestrado em Educação (UNICAMP). Doutorado em História Econômica (USP). Grupo de Pesquisa: Grupo História das Instituições Escolares no Brasil (GIEB). E-mail: rosa.correa@pucpr.br

References

Abreu, V. K. de. & Inácio, G., Filho. (2006). A Educação Moral e Cívica – doutrina, disciplina e prática educativa. Revista Histedbr, Campinas, n.24, p. 125 –134.

Baranow, U. G. & Siqueira, M. D. (2007). Universidade Federal do Paraná: história e estórias (1912-2007). Curitiba: Editora da UFPR.

Certeau, M. (1994). A invenção do cotidiano. Vol. 1: Artes de fazer. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.

Fávero, M. de L. de A. (2006). Universidade do Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar em Revista, Curitiba, n. 28, p. 17-36.

Gonçalves, N. G. (2012). A Escola Superior de Guerra e a Lei 5692/71: Discursos Governamentais e Implementação da Lei no Paraná. In: Gonçalves, Nadia Gaiofatto e Ranzi, Serlei Maria Fischer. (orgs.) Educação na ditadura civil-militar: politicas, ideários e práticas (Paraná, 1964-1985). Curitiba: Editora da UFPR.

Lemos, K. S. C. (2011). A normatização da Educação Moral e Cívica (1961-1993). Mestrado em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro: Rio de Janeiro.

Siqueira, M. D. (Org.); Trindade, Etelvina. (1998). Rumos da Pesquisa: uma história da pesquisa e Pós-graduação na UFPR. Curitiba: UFPR.

Universidade Federal do Paraná. (1972). Programa de ensino da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. Curitiba.

Universidade Federal do Paraná. (1971). Conselho Universitário. Ata da reunião realizada no dia 27 de maio. Livro 4, p. 30.

Universidade Federal do Paraná. (1973a). Portaria nº 10.078, de 29 de junho.

Universidade Federal do Paraná. (1973b). Portaria nº 10.398, de 6 de setembro.

Universidade Federal do Paraná. (1973c). Portaria nº 10.425, de 13 de setembro.

Universidade Federal do Paraná. (1973d). Programa de ensino da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. Curitiba.

Universidade Federal do Paraná. (1974a). Portaria nº 11.306, de 8 de fevereiro.

Universidade Federal do Paraná. (1974b). Programa de ensino da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. Curitiba.

Universidade Federal do Paraná. (1974c). Regimento Geral da Universidade Federal do Paraná, de 20 de dezembro.

Universidade Federal do Paraná. (1975). Portaria nº 13.711, de 7 de agosto.

Universidade Federal do Paraná. (1976). Plano de Trabalho Departamental da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. Curitiba.

Universidade Federal do Paraná. (s/d). Relação dos Coordenadores Setoriais da disciplina de EPB l. Curitiba.

Westphalen, C. M. (1987). Universidade Federal do Paraná: 75 anos. Curitiba: SBPH-PR.

Westphalen, C. M. (1988) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras do Paraná: 50 anos. Curitiba: SBPH-PR.

Published

2020-03-19

How to Cite

Bertotti, R. G., & Corrêa, R. L. T. (2020). Implantação da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros na UFPR (1968-1975). Linhas Críticas, 25, e23069. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23069

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.