Didactic principles and movements for an “Obutchénie per Units”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19820

Keywords:

Developmental Didactics, Scientific concepts, Didactic principles, Think theoretically, Obutchénie per Units

Abstract

The formation of a theoretical thinking with scientific concepts in school education finds its constitutive unit in the dialectical relation of the obutchénie-development process. However, such objectification implies teacher didactic-pedagogical appropriation and student self-transformation. In the text, we approach didactic movements and principles, as possible syntheses, resulting from this process in a set of theoretical-practical research in public schools of MG, developed in the light of historical-cultural theory, developmental didactics, historical-dialectical method and didactic-formative intervention. Results point out that the essence of this process operates through "units" (Longarezi, 2017).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aquino, O. (2017). Influências da pergunta na formação de conceitos científicos: um ensaio de interpretação. Revista de Didática e Psicologia PedagógicaObutchénie. v.1, n.1 jan/abr. 2017, pp.168-186. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/issue/view/1448

Caraça, BJ. (1984). Conceitos fundamentais da Matemática. Lisboa: Gráfica Brás Monteiro Ltda. 1984.

Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1998). Brasília. Recuperado em 15 jun. 2016 de http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Constituicao/Constitui%C3%A7ao.htm

Davidov, VV. (1986). Problemas do Ensino Desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Revista Soviet Education, August, v. XXX, n. 8.1986. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira

Davídov, VV. (1988). La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psíquico. Moscú: Editorial Progreso

Dias De Sousa, WD & Longarezi, AM. (2018) Imitação-criação no processo de formação para o desenvolvimento profissional docente. Práxis Educativa, 2018, v.13, n.1, pp.443-462. Recuperado em: 31 de jan. 2018 de: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10308/6255

Dias De Sousa, WD. (2015). Processos de imitação-criação como constituidores da práxis pedagógica. Tese de doutorado em educação. Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Dragunova, TV. (1980). Características Psicológicas del adolescente. In: Petrovsky, A. Psicologia Evolutiva e Pedagógica. Editorial Progreso, Moscú, pp.119-174

Edwards, K. J. R. (1980). A evolução na biologia moderna. Tradução de Leônidas Hegenberg. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo

Eurasquin, C. (2010). Adolescencia y escuelas: Interpelando a Vygotsky en el siglo XXI: Unidades de análisis que entrelazan tramas y recorridos, encuentros y desencuentro. Revista de Psicología. Plata, n. 11, pp. 59-81

Facci, MGD. (2010). Vigotski e o processo ensino-aprendizagem: a formação de conceitos. In: MENDONÇA, Sueli G. de L. & MILLER, Stela. (Org). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: Cultura Acadêmica, pp. 123-148

Ferola, B de C. (2016). Contribuições para a Didática Desenvolvimental no Ensino Médio: ações didáticas para a formação de conceitos científicos em Biologia. Monografia. Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Franco, PJL.; Longarezi, AM. & Marco, FF de. (2017). Motives in Brazilian school education according to the cultural historical perspective and the developmental education approach In: (Resultados Científicos: Pedagogia e Psicologia da Educação). Russia: Universidade Nacional de Pesquisa Estatal de Belgorod, v. 3, n. 3, pp. 51-57. Recuperado em 12 out. 2017 em http://dspace.bsu.edu.ru/bitstream/123456789/21397/1/Franko_Motives_17.pdf

Franco, PLJ. (2015). O desenvolvimento de motivos formadores de sentido no contexto das atividades de ensino e estudo na escola pública brasileira. Tese de doutorado em Educação. Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Franco, PLJ; Longarezi, AM & Marco, FF. (2018). Fundamentos teórico-metodológicos de ações didático-formativas no contexto da docência em matemática. In: Cyrino, Marcia Cristina C. T. (Org). Temáticas emergentes de pesquisas sobre a Formação de professores que ensinam Matemática: desafios e perspectivas. (E-book). Brasília: SBEM- Sociedade Brasileira de Educação Matemática, pp.177193

Futuyma, DK. (2009). Biologia evolutiva. 3 ed. Ribeirão Preto: FUNPEC Editora, 2009.

Garcia, LD. (2006). Psicología del desarollo: problemas, principio y categorias. Editorial Interamericana de Asesoría y servicios S.A. del C.V., Reynosa, Tamaulipas, México.

Germanos, E. (2016). Contradições como força de mudança: o processo de formação continuada de professores do ensino médio enquanto potencializador da práxis transformadora à luz da teoria histórico-cultural. Tese de doutorado. Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Klingberg, L. (1978). Introducción a la Didáctica General. Editorial Pueblo y Educación, Playa, Ciudad de La Habana

Konder, L. (2008). O que é dialética? 6. Impressão, 28. ed., 1981. São Paulo: Brasiliense

Koshino, ILA. (2011). Vigotski: desenvolvimento do adolescente sob a perspectiva do materialismo histórico e dialético. Dissertação de mestrado. Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990 (1990). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 13 jul. 1990. Recuperado em:24 jun.2016 de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm

Leontiev, AN. (197[?]). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Editora Moraes. Traduzido do francês por Manoel Dias Duarte. 1ª edição.

Libâneo, JC. (2017). Prefácio In: Longarezi, Andréa M & Puentes, Roberto V. (Orgs). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU

Longarezi, AM & Dias de Sousa, W. (2018). Unidades possíveis para uma obutchénie dialética e desenvolvedora. Linhas Críticas. Brasília, DF. (no prelo)

Longarezi, AM & Franco, PJL (2016). A formação-desenvolvimento do pensamento teórico na perspectiva histórico-cultural da atividade. In: Libâneo, José Carlos. Freitas, Raquel M.M. Dossiê Teoria histórico-cultural, educação escolar e didática, Revista Educativa, Goiânia: PUC-GO, v. 19, n. 2, pp. 526-561.

Longarezi, AM. & Franco, PJL. (2017) Atividade pedagógica na unidade significado social-sentido pessoal. In: Longarezi, Andréa M.& Puentes, Roberto V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, pp.265-290.

Longarezi, AM. & Puentes, RV. (2017). Apresentação. Fundamentos Psicológicos e Didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, pp.714.

Longarezi, AM. (2012). Didática desenvolvimental no contexto da escola pública brasileira: modos e condições para um ensino que promova o desenvolvimento. Projeto de Pesquisa. Brasília: CAPES/OBEDUC

Longarezi, AM. (2014). Didática Desenvolvimental: intervenções pedagógico-formativas desenvolvedoras de estudantes do Ensino Fundamental, Médio e Superior. Brasília, CNPq, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, (Projeto de Pesquisa), 2014.

Longarezi, AM. (2017a). Intervenção didático-formativa: uma proposta metodológica para pesquisas-formação numa perspectiva desenvolvimental. Brasília, CNPq, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, São Paulo: USP. (Projeto de Pesquisa). Pós-doutorado.

Longarezi, AM. (2017b) Para uma Didática Desenvolvimental e dialética da formação-desenvolvimento do professor e do estudante no contexto da educação pública brasileira. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. GEPEDI/ Uberlândia: EDUFU, 2017b, vol. 1. n.1, p. 187-230.

Moura, MO de; Araujo, E S; Souza, FD DE; Panossian, ML & Moretti, VD. (2010). Atividade Orientadora de Ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: Moura, Manoel Oriosvaldo de. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, pp. 81-109

Núñez, IB (2009). Vygostsky, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Líber Livro

Oramas, MS & Toruncha, JZ (2003). Hacia una didáctica desarrolladora. Ciudad de La Habana, Pueblo y Educación

Oramas, MS (2002). Concepción didáctica del proceso de enseñanzaaprendizaje. In: Zilberstein, José D; Oramas, Marguerita S. Hacia una Didáctica Desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación. Habana, Cuba, pp. 45-66

Petrovski, A. (1986). Psicología General: Manual didáctico para los Institutos de Pedagogía. 3. ed. Moscú: Editorial Progreso

Puentes, RV & Longarezi, AM (2017a). Didática Desenvolvimental: sessenta anos de tradição teórica, epistemológica e metodológica. Apresentação. Dossiê Didática Desenvolvimental. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Uberlândia: EDUFU, Vol.1, n.1, 2017a, pp.9-19.

Puentes,RV & Longarezi, AM (2017b). A Didática Desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da psicologia histórico-cultural da Atividade. In: Longarezi, Andréa M.& Puentes, Roberto V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, pp. 187-224

Ridley, M. (2006) Evolução 3 ed. Porto Alegre: Artmed

Rubtsov, V. (1996). A atividade de aprendizagem e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: C. Garnier; N. Bednarz; I. Ulanovskaya, (Orgs.). Após Vygotsky e Piaget: perspectiva social e construtivista: escola russa e ocidental. Porto Alegre: Artes Médicas. p. 129-137.

Sousa, M do C. (2004). O ensino de álgebra numa perspectiva lógico-histórica: um estudo das elaborações correlatas de professores do Ensino Fundamental. Tese de doutorado em educação matemática- Faculdade de Educação UNICAMP/SP

Souza, LM de A. (2016). A Sociologia no Ensino Médio: princípios e ações didáticas orientadoras de um ensino que possibilite o desenvolvimento de adolescentes em uma perspectiva histórico-cultural. Dissertação de mestrado em educação. Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Vigotski, LS (2001). A construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. Martins Fontes: São Paulo

Vygotski, LS (2012). Obras escogidas - Paidologia del adolescente. Problemas de la psicologia infantil. Madrid: Machado Libros

Vygotski. LS (1996) Obras escogidas 4: Madrid: Visor Distribuiciones

Vygotsky, LS (2010). Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. In: Vygotsky, L. S.; Luria, A. R. & Leontiev, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem.10ª edição. São Paulo: Ícone, pp. 103-118.

Zilberstein, JT & Oramas, M (2002). S. Hacia una Didáctica Desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación. Habana, Cuba.

Published

2019-02-13

How to Cite

Franco, P. L. J., Souza, L. M. de A., & Ferola, B. de C. (2019). Didactic principles and movements for an “Obutchénie per Units”. Linhas Críticas, 24, e19820. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19820

Issue

Section

Dossiê Didática desenvolvimental: diferentes concepções histórico-culturais

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.