BERRO! Uma educação transviada em química

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19702

Keywords:

Chemistry Education, Produced by Queer, Micropolitical Powers

Abstract

Can chemistry, and its teaching, allow itself to be queer? From a research-writing practice, this essay proposes to discuss epistemological aspects characteristic of chemistry, the possibility of a rhizomatic production of this knowledge and the consequences of the destabilization produced by queer thought in the discourse of chemistry. It suggests an education through the anus, from which will be released the active micropolitical powers involved in the production of monsters that will lead us to explore the powers of living as becoming.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Allan Moreira Xavier, Universidade Federal do ABC

Professor adjunto do Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC. Licenciado e bacharel em Química pela Universidade Estadual de Campinas, mestre em nanociências e materiais avançados e doutor em Ciência e Tecnologia, com tese defendida na área de educação química, ambos pela Universidade Federal do ABC. Atualmente, coordena o Laboratório de Investigações na Diferença: Educação e Sexualidades.

References

Bachelard, G. (1996). A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto.

Bachelard, G. (2009a). A pluralidade coerente da química moderna. Rio de Janeiro: Contraponto.

Bachelard, G. (2009b). A filosofia do não – Filosofia do novo espírito científico. 6ª ed. Lisboa: Editorial Presença.

Butler, J. (2013). Problemas de Gênero – Feminismo e Subversão da Identidade. 6ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Cardoso, L. R., & Paraíso, M. A. (2015). Dispositivo da experimentação e produção do sujeito homo experimentalis em um currículo de ciências. Educação em revista, 3(3), 299-320.

Cachapuz, A., Gil-Perez, D., Carvalho, A. M. P., Praia, J., & & Vilches, A. (2005). A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez.

Deleuze, G. (2013). Conversações. 3ªed. Rio de Janeiro: Editora 34.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1997). Mil platôs – Capitalismo e esquizofrenia 2. Vol. 5. Rio de Janeiro: Editora 34.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2011). O Anti-Édipo – Capitalismo e esquizofrenia 1. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora 34.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2012). Mil platôs – Capitalismo e esquizofrenia 2. Vol 4. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora 34.

Demeo, S. (2005). Gazing ate the hand: a foucaultian view of the teaching of manipulative skills to introductory chemistry students in the United States and the potential for transforming laboratory instrution. Curriculum Inquiry, 35(3), 295-338.

Fischer, R. M. B. (2012). Trabalhar com Foucault. Belo Horizonte: Autêntica.

Foucault, M. (1979). Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal.

Foucault, M. (2013). A arqueologia do Saber. 8ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2014). Ditos e Escritos, volume IX: Genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Gough, N. (2007). Geophilosophy, rhizomes and mosquitoes: becoming nomadic in global, science education research. In: B. Atweh; M. Borba; Barton, A. C.; D. Clark; N. Gough; C. Keitel; C. Vistro-Yu; & R. Vithal (orgs.) Internationalisation and globalisation in mathematics and science education. Dordrecht: Springer.

Guattari, F. (1985). Revolução Molecular – pulsações políticas do desejo. 2ª ed. São Paulo: Brasiliense.

Guattari, F. (2011). Da Produção de Subjetividade. In A. Parente (orgs) Imagemmáquina. 4ª ed. Rio de Janeiro: Editora 34.

Guattari, F., & Rolnik, S. (2013). Micropolítica – Cartografias do desejo. 12ªed. Petrópolis: Vozes.

Haraway, D. (1995). Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, 5(1), 7-41.

Hardt, M., & Negri, A. (2014). Declaração – Isto não é um manifesto. São Paulo: n-1 edições.

Hardt, M., & Negri, A. (2016). Bem estar comum. Rio de Janeiro: Record.

Lôbo, S. F. (2007). O ensino de química e a formação do educador químico, sob o olhar bachelardiano. Ciência & Educação, 14(1), 89-100.

Lôbo, S. F. (2012). O trabalho experimental no ensino de química. Quím. Nova, 35(2), 430-434.

Ó, J. R. (2013). Foucault e o problema da escrita: uma introdução. In S. M. Clareto; & A. Ferrari (orgs) Foucault, Deleuze & Educação. Juiz de Fora: Editora UFJF.

Preciado, P. B. (2014). Manifesto contrassexual – Práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições.

Preciado, P. B. (2017). Testo Yonqui. 4ª ed. Barcelona: Espassa Líbro.

Preciado, P. B. (2018)

Preciado. P. B. (2018). Transfeminismo. In Pandemia (org.) Cordéis. São Paulo: n-1 edições.

Ramos, F. P., Danhoni, M. C., & Corazza, M. J. (2011). A ciência moderna e as concepções contemporâneas em discursos de professores-pesquisadores: entre rupturas e a continuidade. Revista Eletrónica de Enseñanza de las Ciências, 10(1), 84108.

Rezende, F. S., Ferreira, L. N. A., & Queiroz, S. L. (2010). Concepções a respeito da construção do conhecimento científico: uma análise a partir de textos produzidos por estudantes de um curso superior de química. Revista Eletrónica de Enseñanza de las Ciências, 9(3), 596-617.

Richardson, L. (2001). Getting Personal: Writing-stories. International Journal of Qualitative Studies in Education, 14(1), 33-38.

Rolnik, S. (2018). Esferas da insurreição – Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições.

Rolnik, S. (2016). A hora da micropolítica. In Pandemia (org.) Cordéis. São Paulo: n-1 edições.

Saéz, J., & Carrascosa, S. (2011). Por el culo – Políticas Anales. Barcelona: Editorial Egales.

Sibila, P. (2012). Redes ou paredes – A escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto.

Silva, T. T. (2004). Documentos de identidade – Uma introdução às teorias de currículo. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Veiga-Neto, A. (2008). Crise da modernidade e inovações curriculares: da disciplina para o controle. Sísifo/Revista de Ciências da Educação, XXIII(79), 163-186.

Published

2019-02-11

How to Cite

Xavier, A. M. (2019). BERRO! Uma educação transviada em química. Linhas Críticas, 25, e19702. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19702

Issue

Section

Dossiê: Ciência, Educação e Sociedade

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.