Menos pode ser mais: do decrescimento e descomplexificação à complexidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19699

Keywords:

Complexity, Decrease, Critical, Education, Environment

Abstract

In recent times there has been a reductionist discourse that has been gaining ground in a number of publications, conferences and broad debates on the decline and collapse associated with the biophysical boundaries of the environment, which in turn would lead to the depletion of natural resources and climate change. In these approaches it is common to defend that the decrease presupposes a desired and / or inevitable decomplexification of the social system. These assumptions can disseminate a misconception about how to deal with socio-environmental issues while at the same time pointing to structural limitations from a social point of view. Faced with this imminent problem, this essay discusses some aspects of the perspective of complexity based on the assumption that it helps us to understand that the decline does not inevitably mean a decrease in the complexity of the social system. And it shows us how a more creative and critical formation will require interventions that lead to a less linear proposal, based on a paradigm shift and on the way to socially relate.

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Author Biographies

José Eduardo García Díaz, Universidad de Sevilla

Professor doutor do departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales da Universidad de Sevilla, Espanha. Atua na rede IRES (Investigación y Renovación Escolar) e na Asociación MontequintoEcológico-Ecologistas en Acción. No grupo de investigação Didactica e Investigacion Escolar estuda estratégias de desenvolvimento profissional de professores em relação à experimentação curricular. É autor de diversos livros sobre a complexidade no contexto escolar

Giselle Watanabe, Universidade Federal do ABC

Professora doutora do Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC, Brasil. É pós doutora pela Universidad de Sevilla. Tem experiência na área de Ensino de Ciências, atuando principalmente nos assuntos complexidade, meio ambiente e criticidade voltados ao currículo de Ciências e Ensino de Física. Lidera o grupo de pesquisa GrECC, que estuda aspectos da complexidade e criticidade no contexto escolar

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Published

2019-02-27

How to Cite

Díaz, J. E. G., & Watanabe, G. (2019). Menos pode ser mais: do decrescimento e descomplexificação à complexidade. Linhas Críticas, 25, e19699. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19699

Issue

Section

Dossiê: Ciência, Educação e Sociedade

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