Reflections about neutrality in curricula and the need for democratic partiality

Authors

  • Carlos Riádigos Mosquera Universidad de La Coruña, Galicia, España

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4359

Keywords:

Curriculum, Speech, Hegemony, Justice

Abstract

As societies become increasingly complex, trying to understand them without multiple perspectives becomes social and epistemologically irresponsible. One must know what intervenes in a discourse, when it created, such as the ideology and emotions of the writer. The intention here is to think about how these social marks are, and how they are filtered in the types of curricula created. The hegemonic way of understanding the world can be present in different contexts, strengthening the advent certain social groups and realities and silencing or weakening others. The result of this would be public curricular material that does not apprehend the cultural reality it must reflect.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Riádigos Mosquera, Universidad de La Coruña, Galicia, España

Doutor em Educação e professor pesquisador da Universidade de La Coruña, Galicia, UDC - Espanha. É pós-doutorando na Universidade Federal de Viçosa (MG). 

References

APPLE, Michael. Ideología y Currículum. Madrid: Akal, 1986.BAKHTIN, Mikhail. Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus, 1989.

APPLE, Michael. Problemas de la poética de Dostoyevsky. México D.F.: FCE, 2003.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Bello Horizonte: UFMG, 2001.

BHABHA, Homi. O bazar global e o clube dos cavalheiros ingleses: o entrelugar das culturas. Río de Janeiro: Editora Rocco, 2011.

CARBONELL, José L. La atención a la diversidad y la mejora de la convivenciamulti/intercultural”. In: PAREDES, Joaquín y otros (Comps.). La práctica de la innovación educativa. Madrid: Síntesis, 2009. p. 49-57.

CERTEAU, Michel de. História e psicanálise: entre ciência e ficção. Bello Horizonte: Auténtica Editora, 2011.

DEBORD, Guy. La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos, 2005.

FRASER, Nancy. Escalas de justicia. Barcelona: Herder, 2008.

FUKUYAMA, Francis. El fi n de la historia y el último hombre. Barcelona: Planeta, 1992.

IYANGA PENDI, Augusto. Política de la educación y la globalización neoliberal. Valencia: Universitat de Valencia, 2004.

LAVAL, Christian. La escuela no es una empresa. Barcelona: Paidós, 2004.

NUSSBAUM, Martha. Las fronteras de la justicia. Barcelona: Paidós, 2006.

RIÁDIGOS MOSQUERA, Carlos. Instrumentos para a análise da xustiza social nos sistemas educativos: aplicación a materiais curriculares do sistema educativo de Galicia. 2014. 620 p. Tese (Doutorado em Educação). Programa de pós-graduação em Investigação e inovação educativa, Universidade de A Coruña ”“ UDC, Galicia, Espanha. 2014.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 31-83.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. La justicia curricular: el caballo de Troya de la cultura escolar. Madrid: Morata, 2011.

VAN DIJK, Teun. Ideología: una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa, 1999.

VOLOSHINOV, Valentin. Discurso na vida e discurso na arte. New York Academic Press, 1976.

YOUNG, Iris Marion. La justicia y la política de la diferencia. Madrid: Cátedra, 2000.

Published

2014-12-23

How to Cite

Riádigos Mosquera, C. (2014). Reflections about neutrality in curricula and the need for democratic partiality. Linhas Críticas, 20(43), 515–527. https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4359

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.