English language classes and social responsibility: problematizing corruption acts in everyday life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v22i1.45309

Keywords:

Supervised internship, English language class, Corruption, Citizenship

Abstract

This paper aims at presenting the results of a research on how an English language class, which seeks to promote discussions on corruption, can contribute to the development of a participatory citizenship. It is based on Menezes de Souza and Monte Mór (2006), who argue that the objective of foreign language teaching in public schools is not restricted to the approach of linguistic aspects, but it is committed to the formation of creative and receptive individuals to new knowledge and social aware citizens. For this, we believe that such teaching should be based on ethical principles and guided by a critical perspective. In this way, the class analysed was planned with the intention of promoting discussions on corruption in society and stimulating reflections on our social responsibility as citizens. The investigation occurred during the period of teaching in a supervised internship in a 3rd year group of high school of a state school of Paraíba, in the second semester of 2016. In the analysis, it is noticed that the discussions caused destabilization in the students' crystallized representations of the acts of corruption and people who are considered dishonest. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Walter Vieira Barros, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Doutorando e Mestre em Linguagem e Ensino pelo Programa de Pós-Gradução em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Licenciado em Letras - Língua Inglesa pela UFCG.

Edith Estelle Blanche Owono Elono, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutoranda e Mestre em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Licenciada em Letras - Língua Inglesa pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Marco Antônio Margarido Costa, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Doutor em Letras pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São
Paulo (FFLCH/USP). Professor da Unidade Acadêmica de Letras da Universidade Federal de
Campina Grande (UFCG).

References

ARAÚJO, U. F. Escola, democracia e a construção de personalidades morais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 91-107, jul./dez. 2000.

ARAUJO, U. F. A educação e a construção da cidadania: eixos temáticos da ética e da democracia. In: BRASIL. Ética e educação: construindo valores na escola e na sociedade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p. 11-21.

AZZARI, E. F.; CUSTÓDIO, M. A. Fanfics, google docs... A produção textual colaborativa. In: ROJO, R. (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p. 73-94.

CERVETTI, G.; PARDALES, M. J.; DAMICO, J. S. A tale of differences: comparing the traditions, perspectives and educational goals of critical reading and critical literacy. Reading Online, v. 4, n. 9, 2001.

FARIA, M. A. O jornal na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

FEREIRA, J. B. D. Ser ético: uma prioridade inconveniente. Revista Homem, Espaço e Tempo, p. 71-84, out. 2010. Disponível em: <http://www.uvanet.br/rhet/artigos_outubro_2010/ser_etico.pdf>. Acesso em: 15 set. 2016.

GIMENEZ, T. A corrupção nossa de cada dia. Folha de Londrina, Londrina, PR, p. 1-1, 11 mar. 2008. Disponível em: <https://www.folhadelondrina.com.br/opiniao/espaco-aberto-634240.html>. Acesso em: 15 set. 2016.

JORDÃO, C. M.; FOGAÇA, F. C. Ensino de inglês, letramento crítico e cidadania: um triângulo amoroso bem-sucedido. Revista Línguas & Letras, v. 8, n. 14, p. 79-105, 2007.

MATTOS, A. M. A. Construindo cidadania nas aulas de inglês: uma proposta para o letramento crítico. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (Org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 171-191.

MATTOS, A. M. A. Ensino de Inglês como língua estrangeira na escola pública: letramentos, globalização e cidadania. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2015.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T.; MONTE MÓR, W. Conhecimentos de língua estrangeiras. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. v. 1. p. 85-124.

MONTE MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (Org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 31-50.

PEQUENO, M. Ética, educação e cidadania. Educação em Direitos Humanos: fundamentos histórico-filosóficos. 2003. Disponível em: <http://www.dhnet.org.br/dados/cursos/edh/redh/01/04_marconi_pequeno_etica_educacao_cidadania.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2016.

PEREIRA, A. E.; SILVA, E. L. Educação ética e cidadania: a contribuição da atual instituição escolar. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP: UFSCar, v. 2, n. 1, p. 26-32, jun. 2008.

Published

2023-06-02

How to Cite

Barros, W. V., Elono, E. E. B. O., & Costa, M. A. M. (2023). English language classes and social responsibility: problematizing corruption acts in everyday life. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 22(1), AG1. https://doi.org/10.26512/rhla.v22i1.45309

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.