A poesia visual sinalizada no ensino da Libras e sua literatura como língua adicional
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v24i1.56505Keywords:
Língua adicional, Língua de sinais, Poesia em Língua de Sinais, EnsinoAbstract
This article discusses poetry in sign language within the teaching of Libras (Brazilian Sign Language). Literature in Libras goes beyond entertainment, playing an important role in learning and in the cultural appreciation of the Deaf community. Poetry in Libras is an artistic expression that combines visual and linguistic elements, contributing to the preservation of cultural identity and the linguistic development of learners. The objective of this article is to explore the role of poetry in Libras in fostering cultural appreciation, preserving the identity of the Deaf community, and enriching the teaching of sign language by promoting linguistic skills and engagement in the learning process. The study is bibliographical in nature, structured around discussions on the cultural relevance of poetry in Libras, its application as a didactic resource, and strategies for classroom use. The research concludes that poetry in Libras significantly contributes to a more dynamic and engaging teaching approach, fostering interest in Deaf culture and promoting enriching and effective educational practices in teaching Libras as an additional language.
Keywords: Sign language (LS). Teaching. Poetry in LS. Additional language.
Downloads
References
ARAÚJO, K. S. A poesia no ensino de Libras como língua adicional. 2024. 113f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.
BARBOSA, I.; MAGALHÃES, S. M. O. Método dialético: uma construção possível na pesquisa em educação da infância? Estudos e Pesquisas em Psicologia (UERJ), Rio de Janeiro, ano 4, n. 2, p. 47-58, 2º semestre 2004. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revispsi/article/view/11142/8838. Acesso em: 26 nov. 2024.
BRANDÃO, C. Diversidade linguístíca no ensino de Português como Língua Adicional (LA). In: SILVA, F. C. O. da; VILARINHO, M. M. de Oliveira (Org.). O que a distância revela: diálogos em português brasileiro como Língua Adicional. Brasília-DF: Editora da Universidade Brasília, 2017. p. 231-243. v. 1.
BRASIL. Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 25 abr. 2002. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 27 fev. 2024.
BRASIL. Decreto no 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 23 dez. 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 27 fev. 2024.
CANDIDO, A. Direito à literatura. In: _____. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. p. 171-193. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3327587/mod_resource/content/1/Candido%20O%20Direito%20%C3%A0%20Literatura.pdf. Acesso em: 27 fev. 2024.
MARTÍNEZ CANTÓN, C. I. La Enseñanza de los contenidos culturales a través de la poesía. 2008. 112f. Disertación (Máster en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera) – Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 2008. Disponível em: https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:e4ae8fc1-6b58-4701-ac35-6475b9647e6e/2008-bv-09-17martinez-canton-pdf.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.
ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.
ECO, U. Sobre algumas funções da literatura. In: ______. Sobre a Literatura. Tradução de Eliana aguiar. Rio de Janeiro: BestBolso, 2011. p. 9-22.
FIGLIOLO, G. J. Ensino de línguas estrangeiras: a poesia como recurso didático. Revista Entrelínguas, Araquara-SP, v. 2, p. 125-142, 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/8281/5897. Acesso em: 26 nov. 2024.
JUDD, E. L.; TAN, L.; WALBERG, H. J. Teaching additional languages. Geneva: UNESCO; International Bureaus of Education (IBE), International Academy of Education (IAE), 2001. [E-book]. v. 6. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/44826006_Teaching_additional_languages. Acesso em: 28 fev.2024.
LÔPO RAMOS, A. A. Língua adicional: um conceito guarda-chuva. Revista Brasileira de Linguística Antropológica, Brasília, v. 13, p. 233-267, 2021.
MARTÍNEZ CANTÓN, C. I. La Enseñanza de los contenidos culturales a través de la poesía. 2008. 112f. Disertación (Máster en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera) – Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 2008. Disponível em: https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:e4ae8fc1-6b58-4701-ac35-6475b9647e6e/2008-bv-09-17martinez-canton-pdf.pdf. Acesso em: 19 nov. 2024.
MOISÉS, M. A criação literária: poesia. São Paulo: Cultrix, 1997.
MARTINS NETO, A. P.; LAGO, N. A. do; FIGUEIREDO, J. Q. de. Poetry in a Language classroom: developing linguistic knowledge with literature for literature’s sake. Revista Leia Escola, Campina Grande-PB, v. 21, n. 5, p. 190-205, dez. 2021. Disponível em: https://www.academia.edu/72213078/Poetry_in_a_language_classroom_Developing_linguistic_knowledge_with_literature_for_literatures_sake. Acesso em :20 out. 2023.
MOURÃO, C. H. N. Literatura surda: experiências das mãos literárias. 2016. 285f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
NAPOLI, D. Jo. Introducing sign language literature: folklore and creativity by Rachel Sutton-Spence, Michiko Kaneko. Sign Language Studies, v. 17, n. 4, p. 515-518, 2017. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/665015. Acesso em: 25 jan. 2024.
OLIVEIRA, T. M. Poesia em língua de sinais: caminhos teóricos e críticos. 2020.108f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2020.
POUND, E. ABC da literatura. Tradução de Augusto de Campos e José Paulo Paes. 11. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
REGINO, S. M. de. Teoria da literatura: conceitos básicos. Goiânia: Ed. da Autora: Biblioteca Bilíngue de Literatura Infantil e Juvenil – Libras Português, 2021. v. 1. Livro eletrônico (116 p.). Disponível em: https://www.bibliolibras.com.br/wp-content/uploads/2022/01/Teoria-da-Literatura_Final.pdf. Acesso em: 26 nov. 2024.
SOARES, C. L.; LIMA. I. D. de. O ensino da literatura no Ensino Fundamental: uma intervenção nas aulas de língua portuguesa a partir de práticas de leitura e produções escritas dos estudantes. In: FERREIRA, E. P.; PAIVA, R. do N. (Org.). Língua, literatura e ensino. São Paulo: Pedro & João Editores, 2020. p. 47-64. v. 1. Livro eletrônico (170 p.). Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/wp-content/uploads/2022/01/ebookufopa-1.pdf. Acesso em: 26 nov. 2024.
SOUSA, A. C. de; RIBEIRO, M. A. P. S.; FARIA, J. G. O processo de aprendizagem de segunda língua na perspectiva sócio-histórico-cultural. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, Brasília-DF, ano III, v. III, p. 53-59, jul.-dez. 2020. Disponível em: https://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/36/47. Acesso em: 26 nov. 2024.
SUTTON-SPENCE, R. Por que precisamos de poesia sinalizada em educação bilíngue. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial, n. 2, p. 111-128, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/rGjP5qLNxt3HsVMtCK8BkCn/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 fev. 2024.
SUTTON-SPENCE, R. Literatura em libras. Petrópolis-RJ: Ed. Arara Azul, 2021. Livro eletrônico (267 p.). Disponível em: http://files.literaturaemlibras.com/Literatura_em_Libras_Rachel_Sutton_Spence.pdf. Acesso em: 26 nov. 2024.
SPARANO-TESSER, C. R. O ensino de Libras como língua adicional: atividades sociais e os multiletramentos em propostas didáticas. 2021. 152f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
VALÉRIO, M. S. Os gêneros literários. Curitiba: Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (Unicentro)/Núcleo de Educação a Distância (Nead)/Universidade Aberta do Brasil (UAB), 2022. Livro eletrônico (25 p.). Disponível em: http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/bitstream/123456789/1948/2/%5bLET%5d_VALERIO_M.S.-Os_Generos_Literarios.pdf. Acesso em: 26 nov. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
