The Pedagogical Residence Program and the activity of pre-service teachers through reflective reports
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.44474Keywords:
Pedagogical Residence Program, Teacher education, Teacher work, Constitutive objects of teacher actitivityAbstract
In the first contact with the teaching practice, undergraduate students can observe the dimensions and complexity of the profession. Addressing the Pedagogical Residence Program (PRP), it aims to insert undergraduates into the school context to promote their professional development. This text aims at identifying textual representations by two residents of Modern Languages of the Federal University of Paraíba, about the constitutive objects of teaching work (AMIGUES, 2004), in order to understand how these representations impact their professional development. The corpus comprises reflective reports written by the residents. The analysis is held under a qualitative-interpretative perspective, also considering the assumptions of Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006). The research is based on the theoretical-methodological framework of Sociodiscursive Interactionism (ISD) and its dialogue with the Work Sciences. As such, we rely on authors such as Amigues (2004), Bronckart and Machado (2004), and Medrado and Pérez (2011). The analysis suggests that the residents seem to be able to understand how the teaching work concerns movements and organizations that also happen during the classes. It also reveals the potential that programs that enhance teaching practices – specifically the Pedagogical Residence Program –, have in the understanding of teacher activity.
Downloads
References
ALVES, Wanderson. Ferreira. O trabalho docente (re)visitado. In: ALVES, Wanderson Ferreira (Org.). Trabalho dos professores: saberes, valores, atividade. São Paulo: Papirus, 2010. p. 37-74.
AMIGUES, René. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, Anna Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina, PR: EDUEL, 2004. p. 37 -53.
BRASIL. Edital Capes nº 06/2018. Dispõe sobre a Residência Pedagógica, 2018. Disponível em: http://cfp.ufcg.edu.br/portal/images/conteudo/PROGRAMA_RESIDENCIA_PEDAGOGICA/DOCUMENTOS_E_PUBLICACOES/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf. Acesso em: 11 de jun. 2021.
BRONCKART, Jean-Paul; MACHADO, Anna Rachel. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, Anna Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina, PR: EDUEL, 2004. p. 131-163.
CANAN, Silvia Regina. PIBID: promoção e valorização da formação docente no âmbito da Política Nacional de Formação de Professores. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 4, n. 6, p. 24-43, jun. 2012. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/54/44. Acesso em: 27 jan. 2022.
CLOT, Yves. Clínica da atividade e psicopatologia do trabalho. In: ______. Trabalho e poder de agir. Belo Horizonte: FabreFactum, 2010. p. 99-116.
DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: _______. (Org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: ArtMed, 2006. p. 15-41.
FARIAS, Luana Francisleyde Pessoa de. A multidimensionalidade do Estágio Supervisionado do curso de Letras: do (des)embaraço do fio à urdidura da Trama. In: MEDRADO, Betânia Passos; PEREIRA, Regina Celi Mendes; REICHMANN, Carla Lynn (Org.). Ação-Texto-Formação: pesquisas em LA sob a luz do ISD. João Pessoa: Editora UFPB, 2020. p. 159-175.
FOGAÇA, Francisco Carlos. Conflito e desenvolvimento: duas faces da mesma moeda. In: CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes (Org.). Atividade docente e desenvolvimento. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011. p. 91-105.
FREUDENBERGER, Francieli. “Eu não sei dar aula”: representações de uma professora iniciante sobre o trabalho docente. In: MEDRADO, Betânia Passos; PÉREZ, Mariana (Org.). Leituras do agir docente: a atividade educacional à luz da perspectiva interacionista sociodiscursiva. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011. p. 157-175.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS; Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
KLEIMAN, Angela B. Agenda de Pesquisa e Ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, Luis Paulo da (Org.). Linguística Aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 39-58.
LIRA, Edvaldo Santos de; MEDRADO, Betânia Passos; COSTA, Walison Paulino de Araújo. Os diálogos entre preceptor e residente no contexto da Residência Pedagógica: reflexões em prol de uma construção de identidade docente. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 19, n. 2, p. 231-254, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/32851. Acesso em: 08 nov. 2022.
LOUSADA, Eliane Gouvêa. Entre trabalho prescrito e realizado: um espaço para a emergência do trabalho real do professor. 2006. 333 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
MACHADO, Anna Rachel. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; MACHADO, Anna Rachel; COUTINHO, Antónia (Org.). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007. p. 77-97.
MACHADO, Anna Rachel; BRONCKART, Jean-Paul. Reconfigurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL. In: CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; ABREU-TARDELLLI, Lília Santos (Org.) Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009. p. 31-77.
MACHADO, Anna Rachel; FERREIRA, Anise D.; LOUSADA, Eliane Gouvêa. Breve definição dos fundamentos e procedimentos dos estudos do trabalho do professor. In: MACHADO, Anna Rachel; FERREIRA, Anise D. Ferreira; LOUSADA, Eliane Gouvêa (Org.). O professor e seu trabalho: a linguagem revelando práticas docentes. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011. p. 15-28.
MEDRADO, Betânia Passos. Compreensão da docência como trabalho: reflexões e pesquisas na/da Linguística Aplicada. In: MEDRADO, Betânia Passos; PÉREZ, Mariana (Org.). Leituras do agir docente: a atividade educacional à luz da perspectiva interacionista sociodiscursiva. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011. p. 21-36.
MEDRADO, Betânia Passos; COSTA, Walison Paulino de Araújo. O Programa de Residência Pedagógica: refletindo sobre a formação dos coletivos de trabalho. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; CARNIN, Anderson; LOUSADA, Eliane Gouvêa (Org.). O Interacionismo Sociodiscursivo em foco: reflexões sobre uma teoria em contínua construção e uma práxis em movimento. Araraquara, SP: Letraria, 2020. v. 1. p. 141-162.
MILLER, Inés Kayon de. Formação de professores de línguas: da eficiência à reflexão crítica e ética. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Org.). Linguística Aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 99-121.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: ______. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 85-105.
MUNIZ-OLIVEIRA, Siderlene. Uma interpretação discursiva sobre o real da atividade docente no ensino superior: dificuldades e super-ações. D.E.L.T.A., v. 32. n. 1, p. 75-97, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26766/19064. Acesso em: 26 jan. 2022.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.
SAUJAT, Frédéric. O trabalho do professor nas pesquisas em educação: um panorama. In: MACHADO, Anna Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina, PR: EDUEL, 2004. p. 3-34.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.