The Pedagogical Residence Program and the activity of pre-service teachers through reflective reports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.44474

Keywords:

Pedagogical Residence Program, Teacher education, Teacher work, Constitutive objects of teacher actitivity

Abstract

In the first contact with the teaching practice, undergraduate students can observe the dimensions and complexity of the profession. Addressing the Pedagogical Residence Program (PRP), it aims to insert undergraduates into the school context to promote their professional development. This text aims at identifying textual representations by two residents of Modern Languages of the Federal University of Paraíba, about the constitutive objects of teaching work (AMIGUES, 2004), in order to understand how these representations impact their professional development. The corpus comprises reflective reports written by the residents. The analysis is held under a qualitative-interpretative perspective, also considering the assumptions of Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006). The research is based on the theoretical-methodological framework of Sociodiscursive Interactionism (ISD) and its dialogue with the Work Sciences. As such, we rely on authors such as Amigues (2004), Bronckart and Machado (2004), and Medrado and Pérez (2011). The analysis suggests that the residents seem to be able to understand how the teaching work concerns movements and organizations that also happen during the classes. It also reveals the potential that programs that enhance teaching practices – specifically the Pedagogical Residence Program –, have in the understanding of teacher activity.

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Author Biographies

Edvaldo Santos de Lira, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Mestrando em Linguagem e Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Licenciado em Letras (Língua Inglesa) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atuou como residente-bolsista no Programa de Residência Pedagógica (2018-2020). Participou do Projeto de Extensão Estimulando a Escrita Acadêmica para a Área de Humanas desde 2018, inicialmente como bolsista e voluntário e, posteriormente, como colaborador externo. Seus interesses de pesquisa se concentram na área da Linguística Aplicada, principalmente nos seguintes temas: formação inicial de professores, trabalho docente, e construção identitária de professores de línguas. 

Edmilson Luiz Rafael, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Tem Graduação em Licenciatura Plena Em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (1989), mestrado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (1993) e doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é professor Titular de Língua Portuguesa e Linguística da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e Docente Permanente do Programa de Pós Graduação em Linguagem e Ensino - UFCG. Tem experiência na área de Linguística e de Linguística Aplicada, com ênfase em Ensino Aprendizagem de Língua Portuguesa na Educação Básica e foco nos seguintes objetos de estudo: prática escolar de ensino de língua e formação de professores. 

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Published

2022-12-05

How to Cite

Lira, E. S. de, & Rafael, E. L. (2022). The Pedagogical Residence Program and the activity of pre-service teachers through reflective reports. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(2), AG2. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.44474