Linguistic assessment in Applied Linguistics journals in Brazil: mapping of publications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.42637

Keywords:

Applied Linguistics, Assessment, Journals

Abstract

Assessment is one of the topics of interest in the field of Applied Linguistics due to the impacts it can generate on teaching, learning and on all the processes and agents involved in it. This systematic literature review aims to map publications on language assessment in Brazil (native and additional languages), seeking to understand how this theme is situated in scientific production. This study mapped papers that deal with assessment in high impact national journals in the period between 2015 and 2020. The selected journals are specialized in Applied Linguistics and are classified with Qualis A1 in the area: Revista Brasileira de Linguística Aplicada, DELTA, Trabalhos em Linguística Aplicada and Linguística e Ensino. 37 articles were found. To obtain an overview of language assessment in recent years, we considered (1) the percentage of studies on evaluation; (2) the type of evaluation; (3) the language focused in the reviewed study; and (4) the Institution of origin of the authors. The results show that language assessment is poorly researched in high impact journals which reinforces the importance of studying both large-scale assessment and classroom assessment, fostering debate on the topic and helping teachers and other stakeholders to reflect on their practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giovana Lazzaretti Segat, UFRGS

e-mail alternativo: giovanalsegat@gmail.com

References

ALDERSON, J. Charles; WALL, Dianne. Does washback exist? Applied Linguistics, v. 14, n. 2, p. 115-129, 1993.

ARCHANJO, Renata. Linguística Aplicada: uma identidade construída nos CBLA. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 609-632, 2011.

BAUER, Adriana; MUNHOZ, Ocimar; OLIVEIRA, Romualdo. Avaliações em larga escala: uma sistematização do debate. Educação e Pesquisa [on-line], São Paulo, v. 41, n. especial, p. 1367-1384, dez. 2015.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 17 fev. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 22 nov. 2022.

FULCHER, Glenn. Assessment literacy for the language classroom. Language Assessment Quarterly, London, v. 9, n. 2, p. 113-132, 2012.

GRABE, William. Applied Linguistics: a twenty-first-century discipline. In: KAPLAN, Robert B. (Ed.). The Oxford Handbook of Applied Linguistics. 2nd. Oxford; New York: Oxford University Press, 2010. p. 34-44.

GREEN, Anthony. Exploring language assessment and testing: language in action. London: Routledge, 2020.

GUIMARÃES, Eduardo. Linguagem e conhecimento: produção e circulação da ciência. Revista Rua, Campinas, v. 2, n. 15, p. 6-14, 2009.

GUNNARSSON, Britt-Louise. Applied Linguistics. In: ÖSTMAN, Jan-Ola; VERSCHUEREN, Jef (Ed.). Pragmatics in Practice. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2011. p. 1-22.

HARLEN, Wynne. Teachers’ summative practices and assessment for learning – tensions and synergies. Curriculum Journal, London, v. 16, n. 2 (special issue), p. 207-303, 2005.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: ______. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 2005. (Coleção magistério 2° grau. Série formação do professor). Cap. 3. p. 53-75.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Por uma Línguística Aplicada Indisciplinar. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. (Lingua[gem] 19).

ORLANDI, Eni P. (Org.). História das ideias linguísticas: construção do saber metalinguístico e constituição da língua nacional. Campinas, SP: Pontes Editores; Cáceres, MT: Unemat, 2001.

PENNYCOOK, Alastair. A Linguística Aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem crítica. In: SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI, Marilda C. (Org.). Linguística Aplicada e Transdisciplinaridade: questões e perspectivas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998. Cap. 1. p. 23-49.

QUEVEDO-CAMARGO, Gladys; SCARAMUCCI, Matilde. O conceito de letramento em avaliação de línguas: origem e relevância para o contexto brasileiro. Linguagem: Estudos e Pesquisas, Catalão-GO, v. 22, n. 1, p. 225-245, jan./jun. 2018.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003. (Linguagem 4).

SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev. Bras. Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007.

SANTOS, Leonor. A articulação entre a avaliação somativa e a formativa, na prática pedagógica: uma impossibilidade ou um desafio?. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação [on-line], v. 24, n. 92, p. 637-669, jul./set. 2016.

SARMENTO, Simone; LAMBERTS, Denise von der Heyde. Pesquisas sobre livros didáticos: o estado da arte. Entretextos (UEL), v. 17, p. 333-360, jan./jun. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1519-5392.2017v17n1p333. Acesso em: 28 mar. 2022.

SCARAMUCCI, Matilde V. R. Efeito retroativo da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas: o estado da arte. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 43, n. 2, p. 203-226, jul./dez. 2004.

SCARAMUCCI, Matilde V. R. Validade e consequências sociais das avaliações em contextos de ensino de línguas. Linguarum Arena, v. 2, p. 103-120, 2011.

SCHLATTER, Margarete et al. Avaliação de desempenho e os conceitos de validade, confiabilidade e efeito retroativo. In: NASCIMENTO, Valdir Flores et al. (Org.). A avaliação do texto de vestibular: diferentes enfoques. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2005. p. 11-35.

SCHLATTER, Margarete; GARCEZ, Pedro de Moraes. Línguas adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em inglês. Erechim, RS: Edelbra, 2012.

SHOHAMY, Elana. Language Policy: hidden agendas and new approaches. London: Routledge, 2006.

SHOHAMY, Elana. Critical language testing. In: SHOHAMY, Elana; OR, Lair G.; MAY, Stephen (Ed.). Language testing and assessment. Auckland, NZ: Springer Reference, 2017. p. 441-452.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SPOLSKY, Bernard. History of language testing. In: SHOHAMY, Elana; OR, Lair G.; MAY, Stephen (Ed.). Language testing and assessment. Auckland, NZ: Springer Reference, 2017. p. 375-384.

SPOLSKY, Bernard. Language policy: from planning to management. In: KHENG, Catherine Chua Siew et al. (Ed.). Un(intended) language planning in a globalising world: multiple levels of players at work. Warsaw, Poland: De Gruyter Open, 2018. p. 301-309.

STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

Published

2022-12-16

How to Cite

Segat, G. L. ., & Sarmento , S. (2022). Linguistic assessment in Applied Linguistics journals in Brazil: mapping of publications. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(2), AG5. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.42637

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.