Discursive resonances built upon the English textbook in Pará state in times of crisis

Authors

  • Makoy Santos da Silva Secretaria de Educação do Pará
  • Ana Emília Fajardo Turbin UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA - UNB

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.36115

Keywords:

English textbooks, Discursive Resonance, Viral pandemic

Abstract

We aim to investigate, through the speech of two English teachers (identified by the initials of their
names) from public school in Pará state, how the English textbook has been used as a teaching and
learning tool during the new coronavirus pandemic. We approach our studies on Choppin (2004) e
Oliveira et al. (1984). We understand that the textbook is meaningful and equally important. We also
chose the discursive resonance notion of Serrani-Infante (1991, 1997, 2001) to analyze the data. The
methodology is within a qualitative paradigm – a case study. Our instrument of collecting data is the
WhatsApp, applying semi structured interviews. As a result, we identified that the English textbook was
not used, even the teachers aware of that the book was given to students and the possibility that some
of them could work through online classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2017.

CAZDEN, C. et al. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996. Disponível em: http://newarcproject.pbworks.com/f/Pedagogy+of+Multiliteracies_New+London+Group.pdf. Acesso em: 14 jun. 2020.

CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./ dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GNrkGpgQnmdcxwKQ4VDTgNQ/?lang=pt. Acesso em: 9 out. 2020.

CUNNINGSWORTH, A. Choosing your coursebook. UK: Macmillan, 1995.

FALTIS, C. Case study methods in researching language and education. In: FRISON, M. D.; VIANNA, J.; CHAVES, J. M.; BERNARDI, F. N. Livro didático como instrumento de apoio para construção de propostas de ensino de Ciências Naturais. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO, VII, 2009, Florianópolis. Anais… Florianópolis: Enpec, 2009.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1998.

OLIVEIRA, J. B. A. et al. A política do livro didático. 2. ed. São Paulo: Summus; Campinas: Editora da Unicamp, 1984.

ROJO, R. H. R. Escola conectada: os multiletramentos e as TICS. São Paulo: Parábola, 2013.

SERRANI, S. M. A paráfrase como ressonância interdiscursiva na construção do imaginário de língua: o caso do español riopratense. 1991. 330f. Tese (Doutorado em Ciências) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1991.

SERRANI-INFANTE, S. M. Resonancias discursivas y cortesía en prácticas de lecto-escritura. D.E.L.T.A., v. 17, n.1, p. 31-58, 2001.

SERRANI-INFANTE, S. M. A linguagem na pesquisa sociocultural: um estudo da repetição na discursividade. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997.

TOMLINSON, B. English language learning materials. New York: Continuum, 2008.

Published

2021-06-28

How to Cite

Santos da Silva, M., & Fajardo Turbin, A. E. (2021). Discursive resonances built upon the English textbook in Pará state in times of crisis. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 20(1), DT4. https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.36115

Issue

Section

Dossier: Language teaching in times of crisis

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.