Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v12i1.1226Keywords:
Crenças;, Compreensão oral;, Língua italiana;, Formação de professoresAbstract
Neste artigo objetivamos apresentar e discutir algumas das crenças no tocante à compreensão oral de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras com habilitação em Português e Italiano. Os dados foram coletados por meio de questionários aplicados a todos os alunos, logs e entrevistas realizadas por cinco alunos participantes diretos da pesquisa, observação de aulas, gravações audiovisuais e diários. Para fundamentar a discussão, tomamos como base obras de autores que discutiram o conceito de crenças e a definição da habilidade de compreensão oral. A análise dos dados sugere que parte dos alunos concluintes se mostrou desmotivada e apresentou baixas expectativas no que se refere à competência na compreensão oral devido a diversos obstáculos que encontraram ao longo de sua formação. No entanto, crenças emergentes dos dados, como a importância do insumo visual para a compreensão do texto oral, refletem-se positivamente para o alcance de uma proficiência satisfatória em compreensão oral.
Downloads
References
ABLEEVA, Rumia. Listening comprehension in foreign language instruction. CALPER Professional Development Document n. 0810, 2008. University Park: The Pennsylvania State University, Center for Advanced Language Proficiency Education and Research.
ALMEIDA FILHO, José C.P.Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 3. ed. Campinas: Pontes, 2002.
ALMEIDA FILHO,José C.P.; EL-DASH, LindaG. Compreensão de linguagem oral no ensino de língua estrangeira. Horizontes de Linguística Aplicada,v. 1, n. 1, p. 19-37, 2002.
ANDERSON, Anne; LYNCH, Tony. Listening. Oxford: Oxford University Press, 1988.
BARCELOS, AnaM.F.Metodologia da pesquisa das crenças sobre aprendizagem de línguas: estado da arte. Rev. Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 71-92, 2001.
______.Researching beliefs about SLA: a critical review. In: KALAJA, Paula; BARCELOS, AnaM. F. (Ed.). Beliefs about SLA: New research approaches. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2003. p. 7-33.
______. Ser professor de inglês: crenças, expectativas e dificuldades dos alunos de letras. In: VIEIRA-ABRAHÃO, MariaH. (Org.). Prática de ensino de língua estrangeira: experiências e reflexões. Campinas: Pontes, ArteLíngua, 2004. p. 11-30.
_____. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, Ana. M.F.; VIEIRA-ABRAHÃO, Maria H.(Org.) Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes Editores,2006. p. 15-42.
BERBER-SARDINHA, AntonioP.Proficiência e compreensão de telenotícias em língua estrangeira. Delta, v.13, n. 2, p. 177-190, 1997.
BERNAT, Eva; GVOZDENKO, Inna. Investigating VietnameseESL learners’ beliefs aboutlanguage learning. EA Journal, v. 21, n. 2, 2004. Disponível em: <http://www.englishaustralia.com.au/index.cgi?E=hsshowjnl&efile=admin&M=art&X=getdo c&Lev1=5&L>. Acesso em: 20 jan. 2006.
BROWN, Gillian; YULE, George. Teaching the spoken language: an approach based on the analysis of conversational English. Cambrige: Cambridge University Press, 1983.
COLE, Steven P.;HERRON, Carol.; HANLEY, Julia. Using video as an advance organizer to a written passage in the FLES classroom. The Modern Language Journal, v. 79, n. 1, p. 57-65, 1995.
FIELD, John. Listeningin the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
GILMAN, RobertA.; MOODY, LorannaM. What practitioners say about listening: research implications for the classroom. Foreign Language Annals, v. 17, n. 4, p. 331-334, 1984.
GOH, ChristineC. M. Ensino da compreensão oral em aulas de idiomas. Tradução: Rosana Sakugawa Ramos Cruz Gouveia.São Paulo: Special Book Services Livraria, 2003.
HOVEN, Debra. Listening and viewing comprehension: theory and applications. In: ”“”“”“”“”“”“. Improving the management of flow of control in computer-assisted listening comprehension tasks for second and foreign language learners. 1997. Unpublished doctoral dissertation, University of Queensland, Brisbane 1997. p. 75-129.
KERN, RichardG. Students’ and teachers’ beliefs about language learning. Foreign Language Annals,v. 28, n. 1, p. 71-92, 1995.
MORLEY, Joan.Listening comprehension in second/foreign language instruction. In: CELCEMURCIA, Marianne. Teaching English as a second or foreign language. 2nd. ed. Boston: Heinle e Heinle Publishers, 1991.
MUELLER, GuntherA. Visual contextual cues and listening comprehension: an experiment. The Modern Language Journal, v. 64, n. 3, p. 335-340, 1980.
NUNAN, David. Communicative approaches to listening comprehension. In: ”“”“”“”“”“. Language teaching methodology: a textbook for teaches. London: Longman, 2000. p. 17-38.
OMAGGIO, Alice. A proficiency-oriented approach to listening and reading. In: ”“”“”“”“”“”“. Teaching language in context. 3rd. ed. Boston: Heinle, 2000. cap.5, p. 176-225.
READ, John. The use of interactive input in EAP listening assessment. Journal of English for Academic Purposes, v. 1, n. 2, p. 105-119, 2002.
RICHARDS, Jack. C.; SCHMIDT, Richard. W. (Eds.). Language and communication. Harlow: Longman, 1983.
RILEY, Philip. The guru and the conjurer: aspects of counseling for self-access. In: BENSON, Phil.; VOLLER, Peter. (Eds.) Autonomy and independence in language learning. New York: Longman, 1997. p. 114-131.
ROST, Michael. Listening. In: CARTER, Ronald.; NUNAN, David. (Eds.) The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. United Kingdom: University Press Cambridge, 2001. p. 7-13.
RUBIN, Joan. A review of second language listening comprehension research. The Modern Language Journal,v.78, n.2,p.199-221, 1994.
SCHEIBE, Karl E. Beliefs and values. New York: Holt, Rineharan Winston, 1970.
SCHULZ, RenateA. Focus on form in foreign language classroom: students’ and teachers’ views on error correction and the role of grammar. Foreign Language Annals, v. 29, n. 3, p. 343-364, 1996.
TORRESAN, Paolo. Il video in classe. Didattica & Classe Plurilingue, n.8, p. 1-2, 2004.
TUDOR, Ian. The dynamics of the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
VELOSO, Fernanda S.Crenças,expectativas e o papel do insumo na compreensão oral de língua italiana dos alunos de um curso de licenciatura em Letras. 2007. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) ”“Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Unesp, São José do Rio Preto, 2007.
WAGNER, Elvis. Video listening tests: what are they measuring? Language Assessment Quarterly, v. 5, n.3, p.218-243, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
