Democratization of admission into higher education: bonds with marxist theory

Authors

  • Maria das Graças Martins da Silva Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT
  • Tereza Christina Mertens Aguiar Veloso Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4152

Keywords:

Higher education, Admission policies, Democratization

Abstract

This text discusses the democratization on admission policies in higher education, according to Marx, Lukács and Wood’s theoretical mediation. It is based on documentary and bibliographic sources, highlighting the selective modes of entry. The study brings to light the complexity of the meaning of democracy, a concept involved in the social contradictions, in the transformation of society and in the understanding of being human. It is also possible to apprehend a discourse of infallibility and redemption regarding admission into higher education, while in reality, it occurs in a limited and contradictory fashion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria das Graças Martins da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutora em Educação pela UFRGS. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFMT. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais.

Tereza Christina Mertens Aguiar Veloso, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutora em Educação. Docente do programa de Pós-graduação em Educação da UFMT  e do curso de Nutrição. Vice coordenadora do Grupo de Pesquisa em Políticas Educacionais.

References

BRASIL. Sinopse Estatística da Educação Superior 2011 ”“ Graduação. Disponível em:<http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse>. Acesso em: 30 jan. 2013.

BRASIL. Lei 12.711, de 29 de agosto de 2012. Disponível em: . Acesso em: 31 ago. 2012.

BRASIL. Proposta à Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior. Assessoria de Comunicação Social.Ministério da Educação.Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?Itemid=310&id=13318&option=com_content&view=article>. Acesso em: 17 mar. 2010.

BORGES, José Leopoldo das Graças Borges; CARNIELLI, Beatrice Laura Educação e estratificação social no acesso à universidade pública. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 124, p. 113-139, jan./abr. 2005.

BORGES, Liliam Faria. O debate sobre a democracia na tradição histórica da social-democracia. In: _______; MAZZUCO, Neiva Galina (Orgs.). Democracia e políticas sociais na América Latina. São Paulo: Xamã, 2009, p. 37-60.

CHEPTULIN, Alexandre. A dialética materialista. Categorias e leis da dialética. São Paulo: Alfa Ômega, 2004.

COUTINHO, Carlos Nelson. A democracia na batalha das ideias e nas lutas políticas do Brasil de hoje. In: Fávero, Osmar; SEMERARO, Giovanni (Orgs.). Democracia e construção do público no pensamento educacional brasileiro.Petrópolis: Vozes, 2002. p. 11-40.

CUNHA, Luiz Antônio. A universidade temporã. O ensino superior, da Colônia à Era Vargas. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

EAGLETON, Terry. Marx e a liberdade. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional.São Paulo: Cortez, 1997, p. 70-90.

GOMES, Maria Aldair; LIMA, Antonio Bosco. Os surgimentos dos programas alternativos como forma de ingresso na educação superior. In: Anped Centro-Oeste, 2010, Uberlândia, Anais...,Uberlândia, Editora UFU, 2010.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

LEFEBVRE, Henri. Sociologia de Marx. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1979.

LUKÁCS, György. Socialismo e democratização. Escritos políticos 1956-1971. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2005.

MARX, Karl. Crítica ao Programa de Gotha. Disponível em: <http://www.marxists.org>. Acesso em: 17 abr. 2007.

MERCADANTE QUER DAR BÔNUS... Jornal da Ciência4.436, de 13/02/2012. Disponível em: <http://www.jornaldaciencia.org.br>. Acesso em: 14 fev.2012.

O FIM DO VESTIBULAR ...Jornal da Ciência 4317, de 08/08/2011. Disponível em: <http://www.jornaldaciencia.org.br>. Acesso em: 15 ago.2011.

ROSSATO, Ricardo. Universidade: nove séculos de história. Passo Fundo: Editora UFP, 2005.

SILVA, Maria das Graças Martins da; NOGUEIRA, Patrícia Simone. Expansão na educação superior e a política de democratização: avanços e contradições. In: SILVA, Maria das Graças Martins da (Org.). Políticas educacionais: faces e interfaces da democratização. Cuiabá: Editora UFMT, 2011, p. 13-38.

SILVA, Maria das Graças Martins da; NOGUEIRA, Patrícia Simone; VELOSO, Tereza Christina M. Aguiar. Acesso nas políticas da educação superior: dimensões e indicadores em questão. Revista Avaliação. 2012 (prelo).

SOUZA, Joiciane Aparecida de. Políticas de acesso à educação superior: flexibilização e democratização do ingresso na universidade. 2007. 239 f. Dissertação (Mestrado em Educação) ”“ Programa de Pós-graduação, Universidade Federal de Uberlândia, 2007.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

WOOD, Ellen. Democracia contra o capitalismo. A renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo, 2003.

ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, Anped, v. 11, n. 32, p. 226-370, maio/ago. 2006.

Published

2013-09-25

How to Cite

Silva, M. das G. M. da, & Veloso, T. C. M. A. (2013). Democratization of admission into higher education: bonds with marxist theory. Linhas Críticas, 19(39), 409–428. https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4152

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.