Voices of experts and migrant women on educational programs in Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc30202451101

Keywords:

Educational programs, Migrant women, Non-formal education

Abstract

The objective of this article was to discuss the educational programs of institutions aimed at training migrant women, based on the voices of migrant women and experts in Seville. From a qualitative perspective, 18 interviews were conducted. The data were subjected to hermeneutic interpretation and discussed from an intersectional analysis that considers different axes of inequality. The results show that educational programs offer training and reception but focus on training linked to occupations stigmatized as underemployment, with some exceptions. At the same time, they are presented as spaces for integration, inclusion, and exchange.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria dos Remédios Rodrigues, Universidad de Sevilla, Sevilla, ES, Espanha

Doutora em educação pela Universidade de Sevilha (2023). Professora Formadora da Subsecretaria de Formação dos Profissionais da Educação do Distrito Federal. Integrante do grupo de pesquisa Rede Experiência, Narrativas e Pedagogias da Resistência (REDExp) e do grupo Narrativas Migrantes: formação, identidade e reinvenção de si. E-mail: mariarigues@gmail.com

References

Agrela Romero, B. (2004). La acción social y las mujeres inmigrantes ¿hacia unos modelos de intervención? Portularia, 4, 31-42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=860404

Akotirene, C. (2019). Interseccionalidade. Sueli Carneiro; Pólen.

Albuquerque, A. C. C. de. (2021). Terceiro Setor: história e gestão de organizações (1.ed.). Summus.

Alemán Bracho, C. (2011). Inmigración y servicios sociales. Papers: Revista de Sociología, 96(3), 825-852. https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/244994/328150

Alenius, P. (2016). Informal learning processes of migrants in the civil society: a transnational perspective. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 7(1), 41-55. https://doi.org/10.25656/01:12013

Almeida, V. (2011). As instituições particulares de solidariedade social. Governação e Terceiro Setor. Almedina.

Almeida, LD. (2010). Suscetibilidade: novo sentido para a vulnerabilidade. Bioét, 18, 537-548. https://revistabioetica.cfm.org.br/revista_bioetica/article/view/582

Botero, O. L. T. (2001). El estado de la investigación sobre el tercer sector y la sociedad civil en América latina y caribe. Documento de la Red Latinoamericana y del Caribe de la Sociedad Internacional del Tercer Sector (ISTR).

Castellanos Claramunt, J. (2019). Participación ciudadana e inmigración: consideraciones políticas y jurídicas. Cuadernos Electrónicos de Filosofía del Derecho, 41. https://doi.org/10.7203/CEFD.41.15445

Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1990). Stories of experience and narrative inquiry. Educational Researcher, 19(5). https://doi.org/10.3102/0013189X019005002

Collins, P. H., & Bilge, S. (2021). Intersectionality. Polity Press.

Crenshaw, K. (2019). Desmarginalizando a intersecção entre raça e sexo: uma crítica feminista negra da doutrina da antidiscriminação, da teoria feminista e da política antirracista. Em M. M. Baptista, & F. de Castro (Org.). Género y rendimiento: textos esenciales 2 (pp. 53-94). Gracío Editor. https://ria.ua.pt/bitstream/10773/27705/1/GECE-Vol2.pdf

Cristóvam, J. S. da S., Costa, M. S., & Moraes, A. B. de. (2019). Responsabilidade civil do Estado por danos decorrentes de atividades do terceiro setor. A&C – Revista de Direito Administrativo & Constitucional, 19 (76), 105-123. http://www.revistaaec.com/index.php/revistaaec/article/view/1108

Denda, E. M., Rossi, S. L. & Plano, M. A. (2013). El tercer sector, ¿es el tercero en Argentina?: organizaciones, integrantes y poblaciones objetivo. Universidad Nacional de La Plata.

Ferreira, S. (2009). A invenção estratégica do terceiro sector como estrutura de observação mútua: Uma abordagem histórico-conceptual. Revista Crítica de Ciências Sociais, 84, 169-192. https://doi.org/10.4000/rccs.422

Ferreira, S. (2012). Observando a indecidibilidade da participação do terceiro setor na governação em rede. Revista Crítica de Ciências Sociais, 97, 107-132. https://journals.openedition.org/rccs/4955?lang=en

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Grimson, A., & Jelin, E. (comp.). (2006). Migraciones regionales hacia la Argentina: diferencia, desigualdad y derechos. Prometeo.

Hiroko, K., Heather, R., Vera, C., & Clandinin. D. J. (2022). Understanding social inclusion: a narrative inquiry into the experiences of refugee families with young children, International Journal of Early Years Education, 30(2), 184-198. https://doi.org/10.1080/09669760.2021.1998885

Lane, J. (2000). The Public Sector: concepts, models and approaches. Sage.

Martínez Buján, R. (2006). El cuidado de ancianos: un nicho laboral para mujeres inmigrantes y un reto de gestión para las entidades del tercer Sector. Revista Española del Tercer Sector, 4, 99-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2376667

Matos-de-Souza, R., Rodrigues, M. dos R., & Barbosa de Moura, E. M. (2022). Migração e educação: a invisibilização do migrante nos documentos curriculares da região nordeste do Brasil. Revista de Educação Pública, 31, 1-21. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671

Méndez-Fierros, H. & Hlousek Astudillo, R. (2023). Representaciones sociales de racismo y exclusión social. Migraciones haitianas contemporáneas en América Latina. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 31(67), 161-76. https://doi.org/10.1590/1980-85852503880006710

Montaño, C. (2002). O Terceiro Setor e a questão social: crítica ao padrão emergente de intervenção social. Cortez

Moreno, G., & Aierdi, X. (2008). Inmigración y Servicios Sociales: ¿Última red o primer trampolín? Zerbitzuan, 44, 7-18. https://www.researchgate.net/publication/28311287_Inmigracion_y_servicios_sociales_ultima_red_o_primer_trampolin

Organização Internacional para as Migrações (OIM). (2019). Glossário sobre migrações. https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml-34-glossary-es.pdf

Oso Casas, L., & Martínez, R. (2008). Domésticas y cuidadoras: mujeres inmigrantes latinoamericanas y mercado de trabajo en España. L’Ordinaire des Amériques, 208-209, 143-161. https://journals.openedition.org/orda/3295

Pajares, M. (2005). La integración ciudadana: una perspectiva para la inmigración. Icaria.

Rodrigues, M. dos R. (2021). Cultura política e emancipação: saberes construídos pelos movimentos sociais. Dialética.

Romão, J. E. (2010). Movimentos sociais, Ongs e Terceiro Setor. Educação & Linguagem, 13(21), 18-34. https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v13n21p18-34

Romens, A-I. (2021). Disentangling interlocking regimes in the biographies of migrant mothers with tertiary education, European Journal of Cultural and Political

Sociology, 8(4), 402-426. https://doi.org/10.1080/23254823.2021.1987949

Schiocchet, L. (2017). O encontro euro-médio oriental. Uma proposta de programa de pesquisa. Opinião, Novos Debates, 3(1-2), 78-84. https://doi.org/10.48006/2358-0097-3113

Sfard, A., & Prusak, A. (2005). Telling identities: in search of an analytic tool for investigating learning as a culturally shaped activity. Pesquisador Educacional, 34(4), 14-22. http://doi.org/10.3102/0013189X034004014

Tejedor Bielsa, J. (2022). Concepto y estructura general del sector público aragonés. Monografías de la Revista Aragonesa de Administración Pública, 35-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8514294

Terrón-Caro, T., Cárdenas-Rodríguez, R., Ortega-de-Mora, F., Aleksic, K., Bergano, S., Biligha, P., Chiappelli, T., Di Grigoli, A. R., Díaz, R., Fouskas, T., Frelih, M., Giron, T., Guo, W., Koulierakis, G., Lapov, Z., Lyberopoulou, L., Mancaniello, M. R., Martins, C., Moreira, B., & Selim, M. (2022a). Ebook de recomendaciones políticas: migraciones, género e inclusión desde una perspectiva internacional. Voces de Mujeres Inmigrantes. https://doi.org/10.46661/rio.20220727_1

Terrón-Caro, T., Cárdenas-Rodríguez, R., Aleksic, K., Bajt, V., Bergano, S., Biligha, P., Chiappelli, T., Di Grigoli, A. R., Fouskas, T., Frelih, M., Giron, T., Guo, W., Lapov, Z., Lyberopoulou, L., Macias Gómez-Esthern, B., Mancaniello, M. R., Martins, C., Moreira, B., Ortega-de-Mora, F., & Selim, M. (2022b). Migraciones, género e inclusión en el contexto europeo: un enfoque interdisciplinar. E-Learning Package. Voices of Immigrant Women. http://hdl.handle.net/10433/14222

Published

2024-10-16

How to Cite

Rodrigues, M. dos R. (2024). Voices of experts and migrant women on educational programs in Spain. Linhas Críticas, 30, e51101. https://doi.org/10.26512/lc30202451101

Issue

Section

Articles