Methodological analysis of listening to and participation of children in research with/about them

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350641

Keywords:

Child research, Child protagonism, Physical Education

Abstract

It analyzes instruments and data production strategies in research with children, in the educational areas of Education and Physical Education. This is an integrative review of postgraduate productions in Brazil, with an analysis based on the Sociology of Childhood. Results point to the use of a field diary, observation, conversation circles, among others, in research. Although studies indicate the child as a subject, not every procedure promotes their listening and participation. There is also an instrumental appropriation of their ways of communicating, with little space for their creations to be evidenced. The study pointed out an important contribution of Physical Education in the ways of researching with children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bethânia Alves Costa Zandomínegue, Federal University of Goiás, Goiânia, Brazil

PhD in physical education from the Federal University of Espírito Santo (2018). Adjunct professor at the Faculty of Physical Education and Dance at the Federal University of Goiás. Member of the research group Núcleo de Aprendizagem com as Infâncias e seus Fazeres (NAIF/UFES). Email: bethania.costa@ufg.br

Fernando Donizete Alves, Federal University of São Carlos, São Carlos, Brazil

PhD in school education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008). Associate professor at the Department of Physical Education and Human Motricity at the Federal University of São Carlos. Coordinator of the Center for Child Research and Training of Early Childhood Educators (Cfei/UFSCar). Email: alves.sommer@gmail.com

Luana Zanotto, Federal University of Goiás, Goiânia, Brazil

PhD in education from the Federal University of São Carlos (2019). Adjunct professor at the Faculty of Physical Education and Dance at the Federal University of Goiás. Member of the Child Research and Training Center for Early Childhood Educators (Cfei/UFSCar). Email: luanazanotto@ufg.br

References

Alessi, V. M. (2017). As linguagens dos bebês na Educação Infantil: diálogos do círculo de Bakhtin com Henri Wallon. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/39797

Barbosa, R. F. M. (2018). As produções culturais das crianças como eixo de articulação curricular da Educação Física com a Educação Infantil. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034

Botelho, L. L. R., Cunha, C. C. A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Revista Eletrônica Gestão e Sociedade, 5(11), 121-136. https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/1220/906

Ceratti, V. S. D. (2020). Corpos, gêneros e diferenças: a literatura brasileira enquanto recurso didático-pedagógico nas aulas de Educação Física infantil. [Dissertação de mestrado, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul]. Biblioteca Digital Unijuí. https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/7076

Certeau, M. (2011). A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Vozes.

Corsaro, W. (2005). Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação e Sociedade, 26(91), 443-464. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200008

Corsaro, W. (2011). Sociologia da Infância. Artmed.

Duarte, L. C. (2021). Educação Física cultural na Educação Infantil: imagens narrativas produzidas com professoras e crianças nos/dos/com os cotidianos de uma EMEI paulistana. [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca digital USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2021.tde-24062021-193619

Ennew, J. (2011). Has research improved the human rights of children? Or have the information needs of the CRC improveddata about children? Em A. Invernizzi, & J. Williams (Eds.). The human rights of children: From vision to implementation (pp. 133-158). Ashgate.

Ewald, A. S. (2021). A prática pedagógica da Educação Física com a Educação Infantil: diálogos entre a Sociologia da Infância e o Comportamento Motor. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034

Farias, U. S. (2021). Por uma Educação Física escolar "com" a Educação Infantil: um autoestudo. [Tese de Doutorado, Universidade São Judas Tadeu]. Repositório Universitário da Ânima. https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/21175

Fávero, R. F. (2022). Desafios e possibilidades para a mediação pedagógica com as danças populares no contexto da Educação Infantil. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034

Fernandes, N. (2016). Ética na pesquisa com crianças: ausências e desafios. Revista Brasileira de Educação, 21(66), 759-779. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216639

Fernandes, N., & Marchi R. C. (2020). A participação das crianças nas pesquisas: nuances a partir da etnografia e na investigação participativa. Revista Brasileira de Educação, 25. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250024

Franco, F. M. (2022). Contação de histórias, brincadeiras e dramatização nas mediações pedagógicas da Educação Física com a Educação Infantil. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034

Freire, P. (1981). Pedagogia do oprimido (9. ed). Paz & Terra.

Freitas, M., & Pereira, E. R. (2018). O diário de campo e suas possibilidades. Quaderns de Psicologia, 20 (3), 235-244. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1461

Friedman, A. (2020). A vez e a voz das crianças: escuta antropológicas e poéticas das infâncias. Panda Books.

Fundo das Nações Unidas para a Infância (Unicef). (2006). Relatório anual. Unicef. https://www.unicef.org/reports/annual-report-2006

Gil, A. C. (2022). Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. Atlas.

Ginzburg, C. (1989). Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Companhia das Letras.

Guimarães, V. (2018). Dinâmica curricular no cotidiano da Educação Infantil: um olhar a partir das práticas pedagógicas com a Educação Física. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034

Guimarães, W. G. C. (2020). Cultura da infância e Educação Física: um estudo a partir das práticas corporais de aventura. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Mato Grosso]. Repositório Institucional UFMT. https://cms.ufmt.br/files/galleries/210/W7a38044b8df5ed903b596b6be34efb0f6111e54e.pdf

Job, I. (2006) Análise bibliométrica das teses de uma comunidade científica em educação física com o uso do método indiciário. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 28 (1), 201-216. http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/47

Klippel, M. V. (2013). O jogo na Educação Física da Educação Infantil: usos e apropriações em um CMEI de Vitória/ES. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034

Lano, M. B. (2019). Usos da avaliação indiciária na Educação Física com a Educação Infantil. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034

Lopes, D. L., Lima, H. S., Costa, S. A., & Ribeiro, V. (2002). Diário de campo e a memória do pesquisador. Em Whitaker, D. C. A. (Org.). Sociologia rural: questões metodológicas emergentes (pp. 131-134). Letras à Margem.

Malaguzzi, L. (1999). História, ideias e filosofia básica. Em Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (Orgs.). As cem linguagens da criança (pp. 59-104). Artmed.

Marchi, R. C. (2010). O “ofício de aluno” e o “ofício de criança”: articulações entre a sociologia da educação e a sociologia da infância. Revista Portuguesa de Educação, 23 (1), 183-202. https://doi.org/10.21814/rpe.13983

Mello, A. S., Zandomínegue, B. A. C., Vieira, A. O., Silva, A. C., Assis, L. C., Barbosa, R. F. M., & Martins, R. L. D. R. (2015). Pesquisas com crianças na educação infantil: diálogos interdisciplinares para produção de conhecimentos. Motrivivência, 27(45), 28-43. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p28

Organização das Nações Unidas (ONU). (1989). Convenção sobre os direitos da criança. https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca

Ota, G. S. G. (2020). Histórias vivenciadas: ações interdisciplinares da Educação Física na Educação Infantil. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. Banco de Tese - FEF Unicamp. https://hdl.handle.net/20.500.12733/1640576

Qvortrup, J. (2010) A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, 36 (2), 631-643. https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000200014

Ramirez, G. S. (2019). Educação Física na Educação Infantil: ambiente e materiais como recursos pedagógicos para bebês. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. Banco de Tese - FEF Unicamp. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2019.1091825

Redin, M. M. (2009). Crianças e suas culturas singulares. Em Muller, F., & Carvalho, A. M. A. (Org.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. (pp. 115-126). Cortez.

Rocha, A. C. E. (2012). Por que ouvir as crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. Em Cruz, S. H. V. (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas (pp. 43-51). Cortez.

Rosa, A. de P. (2014). Educação Física com crianças de seis meses a dois anos de idade: práticas produzidas no cotidiano de um CMEI de Vitória/ES. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. http://repositorio.ufes.br/handle/10/1576

Sarmento, M. J. (2011). Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas. Em Martins Filho, A. J., & Prado, P. D. (Orgs.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. (pp. 27-60). Autores Associados.

Sarmento, M. J., & Pinto, M. (1997). As Crianças e a Infância: definindo conceitos, delimitando o campo. Em Pinto, M., & Sarmento, M. (Orgs.). As crianças: contextos e identidades. (pp. 9-30). IEC/Universidade do Minho.

Silva, C. S. (2021). Educação Física escolar como ferramenta de promoção da autorregulação da aprendizagem na infância. [Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Campinas]. Repositório Puc/Campinas http://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/xmlui/handle/123456789/16479

Tomás, C., & Fernandes, N. (2013). Participação e acção pedagógica: a valorização das competência(s) e acção social das crianças. Revista Educativa, 16(2), 201-216. https://hdl.handle.net/1822/32674

Valentim, T. M. S. (2020). Educação Física na Educação Infantil: a organização da prática educativa com bebês em um Centro Municipal de Educação Infantil de Vitória-ES. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034

Zandomínegue, B. A. C. (2018). As produções culturais das crianças como eixo de articulação curricular da Educação Física com a Educação Infantil. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034

Zanotto, L. (2016). Crianças da zona rural e a escola urbana: experiências e significados construídos com uma turma do 3° ano do ensino fundamental. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório Institucional UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/7365?show=full

Published

2023-12-31

How to Cite

Zandomínegue, B. A. C., Alves, F. D., & Zanotto, L. (2023). Methodological analysis of listening to and participation of children in research with/about them. Linhas Críticas, 29, e50641. https://doi.org/10.26512/lc29202350641

Issue

Section

Dossier | Listening and participation in research with (about) children

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.