The river of life in intervention-research with socially vulnerable children
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc29202350554Keywords:
Comprehensive School Health Education, Minority Group Children, Children's Rights, SalutogenesisAbstract
Um ensaio reflexivo é guiado sobre os processos de investigação com crianças em situação de vulnerabilidade social e/ou que tiveram seus direitos violados. Como inspiração teórico-metodológica nos pautamos na teoria da Salutogênese e na metáfora do rio da vida. Empiricamente, apoiamo-nos no livro “Margaridas: histórias de superação” como fonte de relatos de crianças atendidas em um projeto social em Manaus/AM. O direito à fala e à produção imagética percorrem processos não apenas investigativos, mas, de empoderamento das crianças. Destarte, propomos investigações horizontalizadas, reconhecendo as crianças como atores sociais, capazes de representar seus mundos em busca de ressignificá-los.
Downloads
References
Antonovsky, A. (1979). Health, stress and coping. Jossey-Bass Publishers.
Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health: how people manage stress and stay well. Jossey-Bass Publishers.
Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, 11(1), 11-18. https://doi.org/10.1093/heapro/11.1.11
Barroso, T., & Barroso, S. (2023). Margaridas: histórias de superação. Rômulo Sena.
Costa, F. T., & Oliveira, V. J. M. (2023). Educação para a saúde na Educação Física escolar: uma leitura salutogênica da experiência de estágio. Revista Cocar, 18(36). https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/6789
Denov, M., & Shevell, M. C. (2021). An arts-based approach with youth born of genocidal rape in Rwanda: The river of life as an autobiographical mapping tool. Global Studies of Childhood, 11(1), 21-39. https://doi.org/10.1177/2043610621995830
Eriksson, M., & Lindström, B. (2008). A salutogenic interpretation of the Ottawa Charter. Health Promotion International, 23(2), 190-199. https://doi.org/10.1093/heapro/dan014
Ferreira, H. J., Luguetti, C. N., & Kirk, D. (2023). Precariedade e a necessidade de pedagogias críticas afetivas na Educação Física: lições aprendidas com dois estudos de caso no Brasil. Motrivivência, 35(66). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e95527
Figueiredo, J. de P., & Marinho, A. (2020). Dicionário da criança aventureira. Clube dos Recreadores.
Kirk, D. (2023). Narrativas pedagógicas da Educação Física em tempos de precariedade. Motrivivência, 35(66), 1-12. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e95524
Lin, K. (2019, maio 24). Life Isn’t a Straight Line — How to Chart Your Own ‘River of Life’. On Being. https://onbeing.org/blog/life-isnt-a-straight-line-how-to-chart-your-own-river-of-life/
Mafra, A. H. (2015). Metodologias de pesquisa com crianças: desafios e perspectivas. Zero-a-Seis, 17(31), 107-119. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2015n31p107
McCuaig, L., & Quennerstedt, M. (2018). Health by stealth – exploring the sociocultural dimensions of salutogenesis for sport, health and physical education research. Sport, Education and Society, 23(2), p. 111-122. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1151779
Rodrigues, S. A., Borges, T. F. P., & Silva, A. S. da. (2014). “Com olhos de criança”: a metodologia de pesquisa com crianças pequenas no cenário brasileiro. Nuances: estudos sobre Educação, 25(2), 270-290. https://doi.org/10.14572/nuances.v25i2.3188
Sarmento, M. J. (2005). Gerações e alteridade: interrogações a partir da Sociologia da Infância. Educação e Sociedade, 26(91), 361-378. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Victor José Machado de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).