Teachers’ formation for specialized education service in indigenous context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4894

Keywords:

Teacher formation, Specialized education service, Indigenous education

Abstract

This paper analyses the teachers’ formation for Specialized Education Service (SES) at the interface with Indigenous Education. The study involved 4 SES teachers from indigenous schools of Dourados-MS. It was based on Cultural Studies and collaborative research, using field diary and semi-structured and collective interviews. The results highlight: the need for initial/continuing formation for SES teachers, appropriated to the specific characteristics of indigenous schools; a review of teacher formation policy for Special Education in different socio-cultural contexts; and the emergence of (re)signification of SES from an intercultural perspective.

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Author Biographies

João Henrique da Silva, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutorando em Educação Especial na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Especialista em Direito Educacional. Bacharel e Licenciado em Filosofia. Pesquisa sobre as seguintes temáticas: educação especial; inclusão escolar; formação de professores; educação escolar indígena.

Marilda Moraes Garcia Bruno, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Docente do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Possui graduação em Pedagogia e habilitação em Educação Especial (Ensino do deficiente Visual) pela USP e doutorado em Ensino da Educação Brasileira pela Unesp, Marília. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em educação especial e Inclusão escolar.

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Published

2017-02-14

How to Cite

Silva, J. H. da, & Bruno, M. M. G. (2017). Teachers’ formation for specialized education service in indigenous context. Linhas Críticas, 22(48), 346–366. https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4894

Issue

Section

Dossiê 2016 - Educação do Campo e Indígena

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