Transformations of figures of the self and the other in biographical mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202348135

Keywords:

Experience, Counseling, Training of trainers

Abstract

The memorial, as a research-training device, comprises two levels of narrative reflection that take place when narrating the lived experience and when reinterpreting the narrated experience. The article focuses on passages from one level to the other, articulating the triple mimesis, conceived by Ricœur (1994), and the three dimensions of biographical mediation. The figures of the mediator and the narrator, proposed by Josso (2006, 2010a), symbolize here the changes in the representation of the self-brought about by writing, both for the person who narrates and for those who accompany them. The interest of the article is to contribute to the understanding of the accompaniment of biographical processes in the training of teachers and trainers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria da Conceição Passeggi, Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, Brazil

PhD in Linguistics from the Université de Montpellier 3, Montpellier (1981). Full professor at Universidade Cidade de São Paulo and Universidade Federal do Rio Grande do Norte. CNPq Pq1-D researcher. Leader of the Interdisciplinary Research Group, Formation, Auto.biography, Representations and Subjectivities (GRIFARS-UFRN-CNPq). Email: mariapasseggi@gmail.com

References

Alheit, P. & Dausien, B. (2006). Processo de formação e aprendizagem ao longo da vida. Educação e pesquisa, 32(1), 177-197. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000100011

Cassirer, E. (1997). Ensaio sobre o homem. Introdução a uma filosofia da cultura humana (Tradução de Tomás Rosa Bueno). Martins Fontes.

Delory-Momberger, C. (2005). Histoire de vie et recherche biographique en éducation. Anthropos.

Delory-Momberger, C. (2014). Biografia e educação. Figuras do indivíduo-projeto (2ª ed. Tradução Maria Passeggi, João Gomes da Silva Neto, Luis Passeggi). Edufrn.

Dilthey, W. (2010). A construção do mundo histórico nas ciências humanas (Tradução Marco Antônio Casanova). Unesp editora.

Dominicé, P. (2000). L'histoire de vie comme processus de formation. L'Harmattan.

Dominicé, P. (2006). A formação de adultos confrontada pelo imperativo biográfico. Educação e Pesquisa, 32(2), 345-357. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200010

Fabre, M. (1994). Penser la formation. PUF.

Foucault, M. (2006). A hermenêutica do sujeito. Martins Fontes.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia. Paz e Terra.

Gusdorf, G. (1991). Lignes de vie. Auto-Bio-Graphie. Odile Jacob.

Josso, M.-C. (2006). As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras, transformadoras. Educação e Pesquisa, 32(2), 373-383. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012

Josso, M.-C. (2010a). Experiência de vida e formação. Paulus, Edufrn.

Josso, M.-C. (2010b). Caminhar para si (Tradução Albino Pozzer). Edipucrs.

Passeggi M. (2020b). Reflexividad narrativa: “vida, experiencia vivida y ciencia”. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), 91-109. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9504

Passeggi, M. (2000). Memoriais de formação: processos de autoria e de (re)construção identitária. Em III Conferência de pesquisa Sociocultural. http://www.fae.unicamp.br/br2000/trabs/1970.doc

Passeggi, M. (2006). A formação do formador na abordagem autobiográfica: a experiência dos memoriais de formação. Em E. C. Souza, & M-H. M. B. Abrahão (Org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si (pp. 203-218). Edipucrs; Eduneb.

Passeggi, M. (2008). Mediação biográfica: figuras antropológicas do narrador e do formador. Em M. Passeggi, & T. Barbosa. Memória, memoriais: pesquisa e formação docente (pp. 43-60). Edufrn, Paulus.

Passeggi, M. (2009). Parcours de vie et symbolisation du travail biographique. Em C. Delory-Momberger, & E. C. Souza. Parcours de vie : apprentissage biographique et formation (pp. 49-62). Téraèdre.

Passeggi, M. (2010). Memoriais de formação. Em D. Oliveira et al. (Org.). Dicionário de Trabalho, Profissão e Condição Docente. UFMG, Faculdade de Educação.

Passeggi, M. (2011). A experiência em formação. Educação, 34(2), 147-156. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697

Passeggi, M. (2016). Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, (4)1, 67-86. https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267

Passeggi, M. (2019). Mémorial universitaire et de formation. Em C. Delory-Momberger. Vocabulaire des histoires de vie et de la recherche biographique (pp. 361-364). Editions Érès.

Passeggi, M. (2020a) Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Paradigma, 57-79. https://doi.org/10.37618. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2020.p57-79.id929

Passeggi, M. (2021a) Counseling: The Dialogical Art of Awakening the Autobiographical Subject. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy. 10, 247-261. https://doi.org/10.34862/sp.2021.1

Passeggi, M. (2023) A ética na pesquisa com narrativas de vida em Educação. Em Ética e pesquisa em Educação: subsídios (Volume 3). Anped. https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/etica_e_pesquisa_em_educacao_volume_3_2023_1.pdf

Passeggi, M. C. (2021b). Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Práxis Educacional, 17(44), 93-113. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018

Passeggi, M. da C. (2012). Aproximaciones teóricas a las perspectivas de la investigación (auto)biográfica en educación. Revista Educación Y Pedagogía, 23(61), 25–40. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14001

Pineau, G. (2004) Temporalidades na Formação. Rumo a novos sincronizadores. Triom.

Pineau, G. (2005). Emergência de um paradigma antropoformador de pesquisa-ação-formação transdisciplinar. Saúde e Sociedade, 14(13), 102-110.

Pineau, G. (2006). As histórias de vida como artes formadoras da existência. Em Souza, E.C & M. H. M. B. Abrahão (Orgs.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si (pp. 41-60). Eduneb; Edipucrs.

Pineau, G. & Breton, H. (sous dir.) (2021). Vingt-cinq ans de vie d’une collection. Quelle(s) histoire(s) en formation ? L´Harmattan.

Pineau, G. & Marie-Michèle (1980/2013). Produire sa vie : autoformation et autobiographie. (Réédition). Téraèdre.

Ricœur, P. (1994). Tempo e narrativa (Tomo 1). Papirus.

Rivière, C. (1999). Enculturation. Em Dictionnaire de sociologie. Le Robert.

Wulf, C. (2007). Une anthropologie historique et culturelle, rituels, mimésis sociale et performativité. Téraèdre.

Published

2023-09-05

How to Cite

Passeggi, M. da C. (2023). Transformations of figures of the self and the other in biographical mediation. Linhas Críticas, 29, e48135. https://doi.org/10.26512/lc29202348135

Issue

Section

Dossier | Narrative research in ordinary teaching practice: multiple perspectives

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.