Field work for environmental education: geographic theory contributions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4800

Keywords:

Social change, Spatiality, Constructivism

Abstract

The article discusses the relationship between geography and environmental education criticism. Takes field work as a pedagogical method that can promote this approach. Is anchored on the geographical theory of Santos, in Leff, Layrargues and Loureiro in environmental education and Fernandes and Lopes and Pontuschka in field work. This is a joint research and environmental education projects of Federal District's public schools presented at the IV CNIJMA in 2013 are the empirical reference. It analyzes the relationship between environmental education theoretical proposals and projects of schools. It was identified that field work is a good alternative to relate these areas with a focus on social transformation, but is not used in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luna Letícia de Mattos Lambert, Universidade de Brasília, Brasil

Possui graduação e licenciatura em Geografia, pela Universidade de Brasília. É mestre em Educação Ambiental e ensino de Geografia pela mesma instituição, com dissertação intitulada "O estudo do meio na educação ambiental formal: contribuições da geografia crítica." Atua como professora da rede pública de ensino do Distrito Federal, em nível de ensino fundamental.

Maria Lídia Bueno Fernandes, Universidade de Brasília, Brasil

Possui graduação e licenciatura em Geografia pela Universidade de São Paulo. Cursou Etnologia e Psicologia Social na Ludwig-Maximilians-Universität/Munique/Alemanha (Magister Artium). Doutorou-se em Geografia (2009) pela Universidade de São Paulo com o tema: "A prática educativa e o estudo do meio". Pesquisa os seguintes temas: Questões teórico-metodológicas referentes ao Ensino de Geografia, Formação de Professores, Educação e Patrimônio (Natural, Material e Imaterial). Está vinculada ao Núcleo de Estudos em Cultura, Oralidade, Imagem e Memória do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares - CEAM da Universidade de Brasília. É professora de Didática da Geografia na Faculdade de Educação da Universidade de Brasília.

References

CARVALHO, Isabel. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

FERNANDES, Maria Lídia Bueno. A prática educativa e o estudo do meio: o conceito de sustentabilidade em questão. São Paulo: Annablume, 2012.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

______. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Educação ambiental com compromisso social: o desafio da superação das desigualdades. In: LOUREIRO, Carlos Frederico; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza (Orgs.). Repensar a educação ambiental: um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Mapeando as macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental contemporânea no Brasil. In: ENCONTRO “PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL”: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL E A PÓS-GRADUAÇÃO NO BRASIL, 6., 2011, Ribeirão Preto. Anais... Ribeirão Preto: ICMBio, 2011. Disponível em: <http://www.icmbio.gov.br/educacaoambiental/images/stories/biblioteca/educacao_ambiental/Layrargues_e_Lima_-_Mapeando_as_macro-tend%C3%AAncias_da_EA.pdf>. Acesso em: 14 jan. 2015.

LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade e poder. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

LOPES, Claudivan Sanches; PONTUSCHKA, Nídia Nacib. Estudo do meio: teoria e prática. Geografia, Londrina, v. 18, n. 2, p. 173-191, 2009. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/>. Acesso em: 15 set. 2014.

LOUREIRO, Carlos Frederico. Problematizando conceitos: contribuição à práxis em educação ambiental. In: LOUREIRO, Carlos Frederico; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza (Orgs.) Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, Milton. Espaço e Método. São Paulo: Edusp, 2008a.

______. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2008b.

______. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2012.

ZABALA, Antoni. Os enfoques didáticos. In: COLL, Cesar et al. (Orgs.). O construtivismo na sala de aula. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2016-10-25

How to Cite

Lambert, L. L. de M., & Fernandes, M. L. B. (2016). Field work for environmental education: geographic theory contributions. Linhas Críticas, 22(47), 150–169. https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4800

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.