Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines

Authors

  • Sandra Valéria Limonta Rosa Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Willian Batista dos Santos Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4695

Keywords:

Teaching;, Quality of education;, World Bank;, Teacher training

Abstract

This article presents a critical analysis of the document “Achieving world-class education in Brazil: next steps”, produced by the World Bank in 2010 with the goal of setting priorities for the Brazilian educational policy, emphasizing the issues relating to training and teaching. It is here a clipping from a literature that analyzes the proposals by the World Bank for education in developing countries and how these policies have directly affected the Brazilian education guidelines. For us, the incorporation of such guidelines has intensified the already precarious working conditions and also the teacher ongoing training

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Valéria Limonta Rosa, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e professora da Faculdade de Educação da UFG no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. 

Willian Batista dos Santos, Universidade de Brasília - UnB

Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB) e professor da Secretaria Municipal de Educação de Goiânia (SME - Goiânia).

References

ALVES, Giovanni.O novo (e precário) mundo do trabalho:reestruturação produtiva e crise do sindicalismo.São Paulo: Boitempo, 2004.

BANCO MUNDIAL. El financiamiento de la educación en los países en desarrollo: opciones de política. Washington, DC: The World Bank, 1986. Disponível em: <http://www.bancomundial.org.br>. Acesso em: 12 ago. 2013.

__________. Improving primary education in developping countries: a review of policy options. Prepared by Marlaine E. Lockead and Adrian M. Vespoor for the participants at the Conference on Education for All, in Bangkok. Washington DC: The World Bank, 1990a. Disponível em: <http://www.worldbank.org>. Acesso em: 17 jan. 2014.

__________. The dividends of learning. Washington, DC: The World Bank, 1990b. Disponível em: <http://www.worldbank.org>. Acesso em: 17 ago. 2013.

__________. World declaration on education for all: framework for action to meet basic learning needs. New York: UNICEF House, 1990c. Disponível em: <http://www.worldbank.org>. Acesso em: 17 ago. 2013.

__________. Educación técnica y formación profesional. Washington, DC: Banco Mundial, 1991. Disponível em: <http://www.bancomundial.org.br>. Acesso em: 17 ago. 2013.

__________. Educación primaria. Washington, DC: Banco Mundial, 1992. Disponível em: <http://www.bancomundial.org.br>. Acesso em: 19 ago. 2013.

__________. La enseñanza superior. Lecciones derivadas de la experiência. Washington, DC: 1994. Disponível em: <http://www.worldbank.org>. Acesso em: 25 ago. 2013.

__________. Prioridades y estratégias para la educación. Examen del Banco Mundial. Washington, DC: Worl Bank, 1996. Disponível em: < http://www.worldbank.org>. Acesso em: 12 jul. 2013.

__________. Educational change in Latin America and the Caribbean. Washington, DC: World Bank, 1999a. Disponível em: <http://www.worldbank.org>. Acesso em: 22 jul. 2013.

__________. Education sector strategy. Washington, DC: World Bank, 1999b. Disponível em: <http://www.worldbank.org>. Acesso em: 24 set. 2013.

__________. Construir sociedades de conocimiento: nuevos desafios para la educación terciaria. Washington DC: Banco Internacional para Reconstrução e Desenvolvimento/Banco Mundial, 2003. Disponível em: <http://www.bancomundial.org.br>. Acesso em: 06 maio 2013.

__________. Atingindo uma educação de nível mundial no Brasil: próximos passos. Sumário executivo. 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 10 maio 2013.

__________. Learning for all: investing in people’s knowledge and skills to promote development. World Bank Group Education Strategy 2020. Washington, DC: The World Bank Group, 2011. Disponível em: <http://www.worldbank.org>. Acesso em: 28 jun. 2014.

BORGES, André. Governança e política educacional: a agenda recente do banco mundial. Revista Brasileira de Ciências Sociais, n. 52, v. 18, jun./2003, pp.125-138.

BEHRING, Elaine Rossetti; BOSCHETTI, Ivanete. Política social:fundamentos e história. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CARVALHO, Cristina Helena Almeida de. A política pública para a educação superior no Brasil (1995): ruptura e/ou continuidade? Tese (Doutorado em Economia). Universidade Estadual de Campinas, 2011.

CHOSSUDOVSKY, Michael. A globalização da pobreza: impactos das reformas do FMI e do Banco Mundial. São Paulo: Moderna, 1999.

CODO, Wanderley; MENESES, Iône Vasques. O que é burnout?In: CODO, Wanderley (Org.). Educação: carinho e trabalho. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006. pp. 237-254.

DAVID, Nivaldo A. N. Novos ordenamentos legais e a formação de professores de educação física: pressupostos de uma nova pedagogia de resultados. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade de Campinas, 2003.

DOURADO, Luiz. Fernandes. Reforma do Estado e as políticas para a educação superior no Brasil nos anos 90. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 23, n. 80, pp. 235-253, set./2002.

EVANGELISTA, Olinda. Políticas públicas educacionais contemporâneas, formação docente e impactos na escola. Trabalho apresentado no XVI ENDIPE ”“ Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Campinas, UNICAMP, 2012. Disponível em: <http://www.sintrasem.org.br/content/pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-educacionais-contempor%C3%A2neas-forma%C3%A7%C3%A3o-docente-e-impacto-nas-escolas>. Acesso em: 01 abr. 2014.

FONSECA, Marília. O Banco Mundial e a educação: reflexões sobre o caso brasileiro. In: Pablo Gentilli (Org.). Pedagogia da exclusão. Petrópolis: Vozes, 1995. pp. 169-195.

__________. O Banco Mundial e a educação brasileira: uma experiência de cooperação internacional. In: OLIVEIRA, Romualdo Portela (Org.) Política educacional: impasses e alternativas. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1998. pp. 85-12.

FREITAS, Helena Costa Lopes de. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 100 ”“ Especial, pp. 1203-1230, out./ 2007.

FREITAS, Luiz Carlos de. Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação & Sociedade. Campinas-SP, v. 28, n. 100 ”“ Especial, pp. 965-988, out. 2007.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e crise do capitalismo real. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1999.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil. Impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

GATTI, Bernadete Angelina. Questão docente: formação, profissionalização, carreira e decisão política. In: CUNHA, Célio da; SOUSA, José Vieira de; SILVA, Maria Abádia da (Orgs.). Políticas de educação na América Latina:lições aprendidas e desafios. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

GENTILLI, Pablo. Três teses sobre a relação trabalho e educação em tempos neoliberais. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luís. (Orgs.). Capitalismo, trabalho e educação. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR, 2005.

HARBISON, Frederick H.; MYERS, Charles A. Educação, mão-de-obra e crescimento econômico. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1965.

KUENZER, Acácia Zeneida. Conhecimento e competências no trabalho e na escola.Comunicação apresentada na Sessão Especial - Competências em educação e formação de profesores - na 25ª Reunião Anual da ANPED, Caxambu-MG, 2000. Disponível em: <http://www.senac.br/BTS/282/boltec282a.htm>. Acesso em: 01 mar. 2014.

__________. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho.In: SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei; SAFELICE, José Luís (Orgs.). Capitalismo, trabalho e educação. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR, 2005.

KUENZER, Acácia Zeneida; CALDAS, Andrea. Trabalho docente: comprometimento e desistência. In: OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro; FIDALGO, Fernando (Orgs.). A intensificação do trabalho docente: tecnologias e produtividade. Campinas, SP: Papirus, 2009.

LIMONTA, Sandra Valéria; SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. Formação de professores, trabalho docente e qualidade do ensino. In: LIBÂNEO, José Carlos; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; LIMONTA, Sandra Valéria. Qualidade da escola pública: políticas educacionais, didática e formação de professores. Goiânia: CEPED: América: Kelps, 2013.

MANFREDI, Silvia Maria. Qualificação e educação: reconstruindo nexos e inter-relações. In: NOGUEIRA, Francis Mary Guimarães. Ajuda externa para a educação brasileira: da USAID ao Banco Mundial Cascavel, PR: Edunioeste, 1999.

MOTA JUNIOR, William Pessoa da; MAUÉS, Olgaíses Cabral. O Banco Mundial e as Políticas Educacionais Brasileiras. Educação e Realidade, n. 4, v. 39, dez./2014, pp.1137-1152.

OLIVEIRA, Roberto Véras (Org.). Políticas públicas de qualificação: desafios atuais. São Paulo: A+Comunicação, 2007.

MORAES, Maria Célia Marcondes de. O recuo da teoria. In: MORAES, Maria Célia Marcondes de (Org.). Iluminismo à s avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente.Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

MORAES, Maria Célia Marcondes de; TORRIGLIA, Patrícia Laura. Sentidos de ser docente e da construção de seu conhecimento.In: MORAES, Maria Célia Marcondes de (Org.). Iluminismo à s avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente.Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

PEREIRA, João Márcio Mendes. As ideias do poder e o poder das ideias: o Banco Mundial como ator político-intelectual. Revista Brasileira de Educação, n. 56, v. 19, mar./2014, pp.77-100.

ROBERTSON, Susan L. A estranha não morte da privatização neoliberal na estratégia 2020 para a educação do Banco Mundial. Revista Brasileira de Educação, n. 50, v. 17, ago./2012, pp. 283-493.

SAVIANI, Dermeval. Transformações do capitalismo, do mundo do trabalho e da educação. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luís. (Orgs.). Capitalismo, trabalho e educação. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR, 2005.

__________.História das ideias pedagógicas no Brasil.Campinas: Autores Associados, 2007.

SCHULTZ, Theodore W. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1967.

__________. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1971.

SGUISSARDI, Valdemar. Educação superior: o Banco Mundial reforma suas teses e o Brasil reformará sua política? Educação Brasileira, Brasília, v.22, n 45, pp. 11-53, jul./dez. 2000.

__________. Reforma universitária no Brasil – 1995-2006: precária trajetória e incerto futuro. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 27, n. 96 ”“ Especial, pp. 1021-1056, out./2006.

SHIROMA, Eneida Oto. O eufemismo da profissionalização. In: MORAES, Maria Célia Marcondes de (Org.). Iluminismo à s avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente.Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Um fantasma ronda o professor: a mística da competência. In: MORAES, Maria Célia Marcondes de (Org.). Iluminismo à s avessas:produção de conhecimento e políticas de formação docente.Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

SILVA, Maria Abádia da. Intervenção e consentimento: a política educacional do Banco Mundial. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

TOMMASI, Livia de; WARDE, Miriam Jorge; HADDAD, Sergio (Orgs.). O Banco Mundial e as Políticas Educacionais. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

VIANNA JUNIOR, Aurélio (Org.) A estratégia dos bancos multilaterais para o Brasil: análise crítica e documentos inéditos. Brasília: Rede Brasil, 1998

Published

2016-02-05

How to Cite

Rosa, S. V. L., & Santos, W. B. dos. (2016). Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines. Linhas Críticas, 21(46), 665–687. https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4695

Issue

Section

Dossiê 2015: Formação de Professores: propostas e concepções

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.