Constitutionalization of permanent FUNDEB: Which actors were involved in policy formulation?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202346057

Keywords:

Political actors, Policies, Cognitive policy analysis, FUNDEB

Abstract

The article discusses the actors who were involved in the creation of the new FUNDEB. The minutes and tabular notes from the meetings and hearings of the Special Committees of the House of Deputies, which were established to discuss the proposed Constitutional Amendment No. 15 of 2015 (Brasil, 2015) in the 55th and 56th Legislative Sessions, were examined. The theoretical contribution that was used was a cognitive analysis of public policy. It was noted that there was a strong emphasis on the involvement of academic and professional communities in the 55th Legislative, but the participation of politicians who were institutionally authorized to make decisions prevailed in the 56th.

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Author Biographies

Glecenir Vaz Teixeira, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2017). Doutoranda em educação pela UFMG. Membro do Grupo de pesquisa Política e Administração de Sistemas Educacionais (PASE/UFMG). E-mail: glecenir@gmail.com

Franceline Rodrigues Silva, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2017). Doutoranda em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Membro do Grupo de pesquisa Política e Administração de Sistemas Educacionais (PASE/UFMG). E-mail: franceline.rodrigues30@gmail.com

Josielli Teixeira de Paula Costa, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2022). Mestranda em educação pela UFMG. Membro do Núcleo de Pesquisas em Desigualdades Escolares (NUPEDE) e do Centro de Estudos de Criminalidade e Segurança Pública (CRISP). E-mail: josidpaula3@gmail.com

Daniel Santos Braga, Universidade do Estado de Minas Gerais, Ibirité, MG, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2022). Professor titular da Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade Ibirité. Membro do Grupo de pesquisa Política e Administração de Sistemas Educacionais (PASE/UFMG). E-mail: daniel.braga@uemg.br

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Published

2023-02-27

How to Cite

Teixeira, G. V., Silva, F. R., Costa, J. T. de P., & Braga, D. S. (2023). Constitutionalization of permanent FUNDEB: Which actors were involved in policy formulation?. Linhas Críticas, 29, e46057. https://doi.org/10.26512/lc29202346057

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