Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal

Authors

  • Renato Dagnino Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4549

Keywords:

Science;, Technology and society studies;, Postgraduate teaching;, Social inclusion;, Solidarity economy;, Sociotechnical adaptation

Abstract

Success of social inclusion policies will make explicit material needs, whose satisfaction demands unique technoscientific solutions for production of goods and services in unusual quantity and of unusual quality. Singular Public policies will have to be developed, based on research and dissemination of original technoscientific knowledge, and exploring the organization of work during their production and circulation. This, in order to make of social inclusion an alternative path of development. The “Sociotechnical Adaptation” proposal for redesigning conventional technology (operated by private companies) and development of Social Technology is a cognitive vector adequate to face this challenge. This requires professionals, an essential element of whose training would be a postgraduate course in Science, Technology and Society Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renato Dagnino, Universidade Estadual de Campinas

Engenheiro e estudou ciências humanas e economia no Chile e no Brasil, onde se doutorou. Realizou pós-doutorado na Universidade de Sussex, Inglaterra. É professor titular na Universidade Estadual de Campinas. 

References

BIJKER, Wiebe. Of bicycles, bakelites, and bulbs: toward a theory of sociotechnical change. Massachusetts: The MIT Press, 1995.

BIJKER, Wiebe; HUGHES, Thomas; PINCH, Trevor. The social construction of technological systems. Massachusetts: The MIT Press, 1989.

BLOOR, David. Knowledge and Social Imagery, 2ndedn. Chicago: University of Chicago Press, 1991/1976.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2010) Censo Nacional.: Disponível em: <http://www.censo2010.ibge.gov.br/>. Acesso em: 20 maio 2014.

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica e Social. Comunicado do Ipea no. 111. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br/agencia/images/stories/PDFs/comunicado/110915_comunicadoipea111.pdf>. Acesso em: 20 maio 2014.

BRASIL. MCTI ”“ Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. Plano de Ação 2007”“2010. Disponível em: <http://www.mct.gov.br/upd_blob/0021/21439.pdf>. Acesso em: 20 maio 2014.

DAGNINO, Renato. Neutralidade da ciência e determinismo tecnológico: um debate sobre a tecnociencia. Campinas: Editora Unicamp, 2008.

_______Tecnologia social: contribuições conceituais e metodológicas. Eduepb e Insular. Florianópolis, 2014.

_______.Trabalho para orientação do Painel Sociedade do Conhecimento e Educação Superior do Fórum Latino-americano de Educação Superior. Foz do Iguaçu, 17 a 18 de novembro de 2014a.

DAGNINO, Renato; THOMAS, Hernan; DAVYT, Amilcar. El pensamiento en Ciencia, tecnología y sociedad en América Latina: una interpretación política de su trayectoria, REDES, v.3, n.7. 1996.

FEENBERG, Andrew. Transforming technology: a critical theory revisited. Oxford: Oxford University Press, 2002.

HERRERA, Amilcar ‘Los determinantes sociales de la política científica em América Latina. Política científica explícita y política científica implícita’. In: SABATO, Jorge. El pensamiento latinoamericano en la problemática ciencia ”“ tecnologia ”“ desarrollo ”“ dependencia. Buenos Aires: Paidós, 1975.

LEWIS, William Arthur. The theory of economic growth. London: Taylor and Francis, 2003.

ROSTOW, Walt Whitman. The stages of economic growth: a non-communist manifesto. Cambridge University Press, 1960.

Published

2015-10-31

How to Cite

Dagnino, R. (2015). Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal. Linhas Críticas, 21(45), 339–355. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4549

Issue

Section

Dossiê:Estudos Ciência Tecnologia Sociedade (CTS) e Educação

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.