Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials

Authors

  • Gilson Leandro Queluz Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4543

Keywords:

Critical Theory;, Science;, Technology and Society (STS);, Interdisciplinary

Abstract

In this article, we intend to discuss the potentials and contradictions in the development of a program of studies in science, technology and society (STS), the Graduate Program in Technology of the Federal Technological University of Paraná (PPGTE), created in 1995, based on an initial orientation derived from critical theory, especially in its Habermasian trend. Thus, we analyze some specific thesis of Jürgen Habermas, as interpreted by Bastos, creator of this graduate program, in his effort to overcome the instrumental bases of understanding of technology, in order to exalt its emancipatory character as the essential foundation for a situated approach of studies in Science, Technology and Society (STS). We emphasize the nonlinear character of this process and the importance of strict and expanded critical theory for developing a praxis based on an interdisciplinary materialism in the field of CTS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilson Leandro Queluz, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutor em comunicação e semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, realizou estágio pós-doutoral em política científica e tecnológica na Universidade Estadual de Campinas e professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BASTOS, João Augusto S. L. A et ali. Desafios da apropriação do conhecimento tecnológico. Curitiba: CEFET-PR, 2000a.

BASTOS, João Augusto S. L. A. A Educação tecnológica na Sociedade do Conhecimento. In: BASTOS, João Augusto S. L. A (org.) Tecnologia e interação. Curitiba: CEFET-PR, 1998, pp. 53-65.

BASTOS, João Augusto S. L. A. Educação técnico-profissional: Fundamentos, Perspectivas e Prospectiva. Brasilia: SENETE, 1991.

BASTOS, João Augusto S. L. A. O Entorno da Modernidade. In: BASTOS, João Augusto S. L. A (org.). Memória e modernidade. Curitiba: CEFET-PR, 2000b, pp. 21-44.

BENJAMIN, Walter; HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor; HABERMAS, Jurgen. Textos escolhidos. São Paulo: Abril, 1975.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2006.

BONß, Wolfgang. The Program of Interdisciplinary Research and the Begginings of Critical Theory. In: BONß, Wolfgang; Benhabib, Seyla; McCole, John. On Max Horkheimer: New Perspectives. Cambridge (Mass.): MIT, 1993.

CARVALHO, Marília Gomes de. Antropologia e as Culturas Organizacionais. In: Revista Educação e Tecnologia, Curitiba: CEFET-PR, n. 2, 1997, pp. 107-114.

COSTA, Claudia Cristina. Corpos híbridos: a construção do corpo humano na modernidade a partir da arte e da tecnologia. 2009. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

COOKE, Deborah. Adorno, Habermas and the Search for a Rational Society. London: NewYork: Routeledge, 2004.

CRESTO, Lindsay. A re-significação da relação entre design e tecnologia na obra dos irmãos Campana. 2009. 264f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

DUPEYREX, Alexandre. Compreender Habermas. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

FANINI, Angela Maria Rubel; SANTOS, A. C. Trabalho artesanal e trabalho industrial como elementos de sociabilidade, subjetividade e tragédia em A mão esquerda, de Roniwalter Jatobá. Estudos de Literatura Contemporânea, v. 42, pp. 197-208, 2013.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: As ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. Curitiba: Criar, 2003.

FEENBERG, Andrew. Transforming technology: a critical theory revisited. New York: Oxford University Press, 2002.

FONTES, Rejane de Souza. A construção do sujeito através da linguagem: um diálogo entre as teorias de Habermas, Bakhtin, Vygotsky e Foucault. Revista de Educação, PUC-Campinas, Campinas, v. 13, pp. 31-49, 2002.

GAMA, Ruy. A Tecnologia e o trabalho na história, São Paulo: Nobel/Edusp, 1986.

GARCIA, Nilson Marcos Dias (Org.); LIMA FILHO, Domingos Leite (Org.). Trabalho, educação e tecnologia: alguns de seus enlaces. Curitiba: Editora da UTFPR, 2010.

GOMES, Sônia Pereira. A teoria crítica perante o capitalismo tardio. 2010. 113 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Universidade São Judas Tadeu.

HABERMAS, Jürgen. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. In: BENJAMIN, Walter; HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor; HABERMAS, Jurgen. Textos Escolhidos. São Paulo: Abril, 1975, pp. 303-333.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. Lisboa: Edições 70, 1997.

HABERMAS, Jürgen. Teoria de la acción comunicativa, II. Madrid: Taurus, 1992.

HABERMAS, Jürgen. Para a reconstrução do materialismo dialético. São Paulo: Brasiliense, 1983.

HONETH, Alex. Teoria Crítica. In: GIDDENS, Anthony & TURNER, Jonathan. Teoria Social Hoje. São Paulo: UNESP, 1999, pp. 503-552.

HORKHEIMER, Max. Between philosophy and social science. Selected Early Writings, Cambridge (Mass.) MIT Press 1993.

HORKHEIMER, Max. Teoria crítica. Buenos Aires: Amorrortu, 2003.IAROZINSKI, Maristela Heidemann. Contribuições da teoria da ação comunicativa de Jürgen Habermas para a educação tecnológica. 2000. 1001 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

JOHNSON, Pauline. Irreconciliable differences? Habermas and feminism, In: FREUNDLIEB, Dieter; HUDSON, Wayne; RUNDELL, John (Eds). Critical Theory After Habermas. Leiden: Boston: Brill, 2004.

KAMINSKI, Rosane. Imagens de Revistas Curitibanas: Análise das Contradições na Cultura Publicitária no Contexto dos Anos Setenta. 2003. 300 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

KOMINEK, Andréa M. V. Cultura e tecnologia. In: BASTOS, João Augusto L. A. (Org.). Educação tecnológica imaterial e comunicativa. Curitiba: CEFET-PR, 2000, pp. 57-76.

LÖWY, Michael. Para uma sociologia dos intelectuais revolucionários. LECH: São Paulo, 1979.

LUZ, Nanci Stancki da; CARVALHO, Marília Gomes de; CASAGRANDE, Lindamir Salete (Orgs.). Construindo a igualdade na diversidade: gênero e sexualidade na escola. Curitiba: UTFPR, 2009.

MARCUSE, Herbert. A Ideologia da sociedade industrial. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

MARX, Karl. O Capital, L. 1. v. 1. São Paulo: Difel, 1978.

MATIELLO, Catiane. Narrativas tecnológicas, desenraizamento e cultura da resistência: história oral de vida de famílias desapropriadas pela construção da Usina Hidrelétrica de Itaipu. 2011. 302f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

MATTOS, Olgária. A escola de Frankfurt. Moderna: São Paulo, 2006.

MIKOSZ. José Eliézer. Inovação tecnológica e desenho Animado. 2003. 125 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

NOBRE, Marcos. Teoria crítica. Zahar: Rio de Janeiro, 2004.

NOBRE, Marcos. Lukács e o materialismo interdisciplinar. In: ANTUNES, R. & RÊGO, W.L. Lukács: um Galileu no século XX. São Paulo: Boitempo, 1996, pp. 74-83.

OUTHWAITE, William (Ed). The Habermas reader. Polity Press: Cambridge,UK, 2000.

PEREIRA NETTO, Nilo Silva; DA LUZ, Nanci Stancki . Mundialização do capital e divisão sexual do trabalho: a walmartização das operadoras de checkout. Em Debate (UFSC. Online), v. 1, pp. 194-213, 2012.

PEZARICO, Giovanna. Saberes e Poderes Mediados Pela Tecnologia: Uma Análise em Fábricas da Indústria de Linha Branca no Sudoeste do Paraná. 2007. 182 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

PPGTE (Programa de Pós Graduação em Tecnologia). Linha de Pesquisa Mediações e Cultura. Disponível em: <http://www.utfpr.edu.br/curitiba/estrutura-universitaria/diretorias/dirppg/programas/ppgte/areas-pesquisa/tecnologia-e-interacao>.Acesso em: 15 maio 2014.

QUEIROZ, Ivo Pereira de. Fanon, o reconhecimento do negro e o novo humanismo:horizontes descoloniais da tecnologia. 2013. 221 f. Tese (Doutorado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

QUELUZ, Gilson Leandro; LIMA FILHO, Domingos Leite. A tecnologia e a educação tecnológica: elementos para uma sistematização conceitual. Educação & Tecnologia,Belo Horizonte, v. 10, n.1, pp. 19-28, 2005.

QUELUZ, Gilson Leandro. O Batismo da Máquina: Representações de Tecnologia em Alceu Amoroso Lima. Fênix (UFU. Online), v. VII, pp. 1-23, 2010.

QUELUZ, Gilson Leandro; MERKLE, Luiz Ernesto. Ciência, Tecnologia e Desenvolvimento Nacional no Pensamento de Álvaro Vieira Pinto e Alberto Guerreiro Ramos (1956-1964). In: KERBAUY, Maria Teresa Miceli; ANDRADE, Thales Haddad Novaes de; HAYASHI, Carlos Roberto Massao. (Orgs.). Ciência, Tecnologia e Sociedade no Brasil. Campinas: Alínea, 2012, v. 1, pp. 1-20.

QUELUZ, Marilda Lopes Pinheiro. A cidade reinventada nas charges de Yantok. Iluminuras (Porto Alegre), v. 15, pp. 198-211, 2014.

SANTOS, Marinês Ribeiro. Domesticidade e identidades de gênero na revista Casa & Jardim (anos 1950 e 60). Cadernos Pagu (UNICAMP), v. 36, pp. 257-282, 2011.

SITTON, John F. Habermas and contemporary society. New York: Palgrave Mac Millan: 2003.

SUGAYAMA, Soraya. Um olhar acerca da tecnologia no teatro de rua: a tecnologia como meio de ação, mediando saberes, processos e fazeres humanos. 2012. 207 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

SUMMER, Jeniffer. Relations of Suspicion: Critical Theory and Interdisciplinary Research, History of Intellectual Culture, 2003, v.3, n. 1, pp. 1-12.

THOMASSEN, Lasse. Deconstructing Habermas. New York: Taylor & Francis, 2008.

VELASCO, Juan. Para ler a Habermas. Madrid: Alianza Editorial, 2003.

VILLAR, Maria Helena Saburido. A Fotografia estenopéica revisitada: desconstrução da homologia tradicional através das dimensões sócio-culturais da tecnologia. 2008. 249 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

WIGGERSHAUS, Rolf. A escola de Frankfurt. DIFEL: São Paulo, 2002.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo y literatura. Buenos Aires: Las Cuarenta, 2009.

Published

2015-10-31

How to Cite

Queluz, G. L. (2015). Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials. Linhas Críticas, 21(45), 319–338. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4543

Issue

Section

Dossiê:Estudos Ciência Tecnologia Sociedade (CTS) e Educação

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.