Nós, by Salim Miguel: reading mediations in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202244012

Keywords:

High School, Reading mediation, University entrance exam

Abstract

In this paper, it is discussed how High School students relate to literature books when their mediation prioritizes the aesthetic and artistic experience. This was an intervention research of qualitative approach, whose data collection instrument were narratives written by the students, produced during a focus group, analyzed according to Barthes’s (1997) reversibility approach. As results, it is pointed out that the students’ narratives showed that that literature reading took place as an aesthetic experience and the teaching of literature in High School, when making use of the lists of books to be read in the university entrance exam, can be through fruition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia Perenha Vetter, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense, Camboriú, SC, Brasil

Master in Education from the University of Vale do Itajaí. Graduated in Letters. Member of the Culture, School and Creative Education Research Group.

Adair de Aguiar Neitzel, Universidade do Vale de Itajaí, Itajaí, SC, Brasil

PhD in Literature from the Federal University of Santa Catarina. Professor of the Graduate Program in Education at the University of Vale do Itajaí. Leader of the Culture, School and Creative Education Research Group.

References

Barthes, R. (1993). O prazer do texto. Perspectiva.

Barthes, R. (1997). S/Z. Edições 70.

Barthes, R. (2013). Aula: aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França, pronunciada dia 7 de janeiro de 1977. Cultrix.

Bordini, M. da G., & Aguiar, V. T. (1993). Literatura: a formação do leitor (alternativas metodológicas). Mercado Aberto.

Calvino, I. (2006). Assunto encerrado: discurso sobre literatura e sociedade. Companhia das Letras.

Domingues, C. (2017). Entre o sensível e o inteligível: a literatura no Ensino Médio, como formação, ainda é possível? [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/180693

Duarte Júnior, J. (2010). O sentido dos sentidos. Criar Edições.

Heidegger, M. (2015). A caminho da linguagem. Vozes; Editora Universitária.

Hentchen, L. C. (2022). Da terra de Oz a um mundo leitor de ampla potencialidade – ou Fazer experiências literárias como caminho para a educação estética. [Dissertação de mestrado, Universidade do Vale do Itajaí]. Repositório Institucional da UNIVALI.

Lajolo, M. (1982) O texto não é pretexto. Em R. Zilberman. Leitura em crise na escola (1ª ed., pp. 51-62). Mercado Aberto.

Larrosa, J. (2009). Nietzsche & a Educação. Autêntica.

Larrosa, J. (2016). Tremores: escritos sobre experiência. Autêntica.

Martins, M. C. (2014). Mediações culturais e contaminações estéticas. Revista Gearte, 1(2), 248-264. https://doi.org/10.22456/2357-98552575

Martins, M. C., & Picosque, G. (2012). Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. Intermeios.

Miguel, S. (2017). Nós. Editora da UFSC.

Neitzel, A. de A. (2009). O jogo das construções hipertextuais. Editora da UFSC.

Neitzel, A. de A., Uriarte, M. Z., & Santos, A. D. dos. (2020). Nutrição estética pela leitura do literário. Em M. Z. Uriarte, A. de A. Neitzel, & I. P. Krames (Orgs.). Cultura, escola e educação criadora: mediações culturais e proposições estéticas (1ª ed., pp. 117-140). CRV.

Pareja, C. J. M. (2021). A mediação da leitura do literário no ensino superior. [Tese de doutorado, Universidade do Vale do Itajaí]. Repositório Institucional da UNIVALI. http://siaibib01.univali.br/pdf/Cleide%20Jussara%20Muller%20Pareja.pdf

Perrotti, E. (1986). O texto sedutor na literatura infantil. Ícone.

Petit, M. (2009). A arte de ler ou como resistir à adversidade. Editora 34.

Piske, G., & Neitzel, A. A. (2020). Mediação de leitura do literário no Ensino Médio: a leitura como acontecimento. Revista Horizontes, 38(1). https://doi.org/10.24933/horizontes.v38i1.723

Ramos, F. B., Dall’agnol, G., & Morés, A. (2020). Literatura em escolas públicas: reflexões a partir da escuta de professores. Revista Ciranda, 4(1), 4-20. https://doi.org/10.46551/259498102020001

Vetter, L. P. (2018). Mediação de leitura do literário no ensino médio pela via fruitiva. [Dissertação de mestrado, Universidade do Vale do Itajaí]. Repositório Institucional da UNIVALI. https://www.univali.br/Lists/TrabalhosMestrado/Attachments/2513/L%C3%ADvia%20Perenha%20Vetter.pdf

Yunes, E. (1999). Círculos de leitura: teorizando a prática. Leitura: teoria e prática, 33(XVIII), 17-21. https://alb.org.br/arquivo-morto/ltp/rev/rev33.asp.htm

Zilberman, R. (1986). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Mercado Aberto.

Published

2022-10-13

How to Cite

Vetter, L. P., & Neitzel, A. de A. (2022). Nós, by Salim Miguel: reading mediations in High School. Linhas Críticas, 28, e44012. https://doi.org/10.26512/lc28202244012

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.