The meaning of training and of management in the public university
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4384Keywords:
University, Training, ManagementAbstract
This article is in the field of philosophy of education. We claim that training in our universities has been reduced, almost entirely, to professionalization of individuals for a supposed promising professional market, almost silencing the institutive university. Efficient management has been one able to optimize time and resources and to have, in its strategic planning, the ability to extract the best of individuals to serve well the established social order. Doubt, restlessness, necessary to form an autonomous man, are almost silenced in the formative practices of professors and managers.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Trad. de Antônio de Castro Caeiro. São Paulo: Atlas, 2009.
BERTALANFFY, Ludwing von. Teoria geral dos sistemas: Fundamentos, desenvolvimento e aplicações. Trad. de Francisco M. Guimarães. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
BRASIL/Presidência da República. Diretrizes gerais do Decreto n. 6.096. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/diretrizesreuni.pdf> Acesso em: 06 abr. de 2011.
CHAUÃ, Marilena. Aprender, ensinar, fazer filosofia. Caderno do ICHL. Goiânia, v. 2, n. 1, jan./jun. 1982.
CODO. Wanderley. (Coord.). Educação: Carmo e Trabalho. São Paulo: Vozes: CNTE e UnB, 1999.
GAULEJAC, Vincent de. Gestão como doença social. Trad. de Ivo Storniolo. Aparecida, SP: Idéias & Letras, 2007.
GUIMARÃES, Ged. Educação e qualidade: o que há de novo? Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 5. nº 15, 1995.
HARVEY, David. Condição pós-moderna. Trad. de Adail Ubirajara sobral e Maria Stela Gonçalves. São Paulo: Loyola, 1992.
JAPPE, Anselm. As aventuras da mercadoria: para uma nova crítica do valor. Trad. de José Miranda Justo. Lisboa: Antígona, 2006.
KURZ, Robert. O colapso da modernização. Trad. de Karen Elsabe Barbosa. São Paulo: Paz e Terra, 1993.
LIMA, Kátia. REUNI e o Banco de professor equivalente: novas ofensivas da contra-reforma da educação superior brasileira no governo Lula da Silva. Universidade e Sociedade, DF, ano XVII, n. 41, janeiro de 2008.
LOCKE, John. Segundo tratado sobre o governo. Trad. de Anoar Aiex e E. Jacy Monteiro. São Paulo: Abril Cultural, 1983.
LUKÁCS, Georg. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. Trad. de Rodnei Nascimento. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
MARX, Karl. O capital. Trad. de Régis Barbosa e Flávio R. Koth. São Paulo: Abril Cultural, 1984. V. I, Tomo I, cap. XIII. (Maquinaria e grande indústria).MAUÉS, Olgaíses. O produtivismo acadêmico e o trabalho docente. Universidade e Sociedade, DF, ano XVII, n. 41, janeiro de 2008.
PLATÃO. A república. Trad. de Carlos Alberto Nunes, 3ª. ed. Belém: EDUFPA, 2000.
PLATÃO. Diálogos: Protágoras ”“ Górgias ”“ Fedão. Trad. de Carlos Alberto Nunes Belém: EDUFPA, 2002.
TEIXEIRA, Anísio. Notas para a História da Educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 37, n. 85, jan/mar. 1962.
TONEGUTTI, Cláudio Antônio e MARTINEZ, Milena. O REUNI e a precarização nas IFES. Universidade e Sociedade, DF, ano XVII, n. 41, janeiro de 2008.
TUCÃDIDES, História da Guerra do Peloponeso. Trad. de Mário da Gama Kury. Brasília: Editora da UnB, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).