Aesthetic experiences in teaching: cinema as a formative device
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v20i42.4322Keywords:
Formation, Cinema, Aesthetic experience, DeviceAbstract
The formation power and contributions to the teaching aesthetic experience that cinema arouses in academic spaces and timing is evident, both in the early or continued education of teachers. We believe that it would be important to think on the teaching formation, about educating the views, the sensitivity, and cinema, regarding such matters, may provoke formation, and more specifically, may implicate people in aesthetic and ethical experiences. Thus, we present an experience developed with teachers from Santa Maria, RS, originated from the research developed by the Study and Research Group GEPEIS, with the Project: “Within times of formation ”“ cinema, life and caring for oneself: Autobiographical and collective exercises in the teaching activity”.
Downloads
References
ALMEIDA, Milton José. Imagens e sons: a nova cultura oral. São Paulo: Cortez, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
BERGALA, Alain. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE-FE/UFRJ, 2008.
CASTORIADIS, Castoriadis. As encruzilhadas do labirinto III: o mundo fragmentado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1922.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. P. 81 a 95.
DUARTE, Rosália. Cinema & educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
DUARTE, Rosália. O cinema de cada um. Aula inaugural do projeto cineclube nas escolas da SME/RJ. Março, 2012.
FERRY, Gilles. Pedagogia de la formación. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2004.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Docência, cinema e televisão: questões sobre formação ética e estética. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, nº. 40, jan.- abr. 2009.
HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre a educação ético-estética. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.
JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
LETELIER, Hermán Rivera. A contadora de filmes. São Paulo: Cosak Naify, 2012.
MARQUES, Claudio e HUGHES, Marília. O Guarani. [Filme-Vídeo]. Produção de Claudio Marques, direção de Claudio Marques e Marília Hughes. Bahia, 2008. 1 documentário, 20 min.
NÓVOA, Antonio. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Mathias. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 155 a 187.
NÓVOA, Antonio (Org.) Vidas de professores. Portugal: Porto, 1995.
PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2002.
PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, Antonio.; FINGER, Mathias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 97 a 118.
RAMOS, Ana Lúcia Azevedo e TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro. Os professores e o cinema na companhia de Bergala. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, jul -dez. 2010.
SOUTO, Marta. Repensando la formación: cuestionamentos y elaboraciones. 2007. (texto digitado ”“ Aceptado para publicar em la Revista N. 1 de Educación de Palermo).
SOUTO, Marta. et. al. Grupos y Dispositivos de Formacion. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires/ Faculdad de Filosofia y Letras: Ediciones Novedades Educativas, 1999.
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro. Deslocando a câmera, imaginando cenas, criando roteiros: o cinema na formação de professores. In: FREITAS, Maria Teresa de Assunção (org.). Escola, Tecnologias Digitais e Cinema. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2011. p. 169 a 192.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).