Challenges of Portuguese language teaching in mainland China

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243185

Keywords:

Portuguese, Mainland China, Post-pandemic

Abstract

The thriving economic relations between China and Portuguese-speaking countries making China one of the countries where the Portuguese teaching has registered the highest growth. This essay promotes an analysis of the current situation of Portuguese language teaching in China, focusing on the various challenges that post-pandemic times entail. In this context, issues such as learning resources, student and teacher mobility, students' job opportunities or legal requirements are some demanding topics that currently acquire new dimensions and give rise to new reflections around the present and the future of Portuguese teaching in mainland China.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Duarte João Pires, Universidade de Sun Yat-sen, Guangzhou, China

Doutor em Português Língua Estrangeira pela Universidade de Lisboa (2022). Leitor de Português no Departamento de Estudos Internacionais da Universidade de Sun Yat-sen. E-mail: duarte@mail.sysu.edu.cn

References

Alves, I. (2000). A ensaística e o trabalho científico. Logos, 7(2), 14-17. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/14792/11230

Castelo, A., & Sun, Y. (2020). Retrato actual do ensino e certificação de PLNM no ensino superior da China. Em Z. Yunfeng, I. P. Lopes, & A. Castelo (Eds.). Livro Azul - Relatório sobre o Ensino do Português em Instituições de Ensino Superior da China (1960-2020) (pp. 22-65). Instituto Politécnico de Macau.

Fan, G. (2020). Changes in educational institutions in China: 1978–2020. Em G. Fan, & T. Popkewitz (Eds.). Handbook of Education Policy Studies (pp. 111-129). Springer.

Ferreira, S. (2015). Universidade de Coimbra acena à China em português. Revista Macau. www.revistamacau.com/2015/06/15/universidade-de-coimbra-acena-a-china-em-portugues/

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6a ed.). Atlas.

Grosso, M. J. (2007). O discurso metodológico do ensino do português em Macau a falantes de língua materna chinesa. Universidade de Macau.

Guo, Y., & Qiu, Y. (2022). Taking a fresh look at foreign language enjoyment research in SLA: current status, future directions, and pedagogical implications. Frontiers in Psychology, 12, 820025. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.820025

Guzman, C. (2022). Don't Expect China to Ease Its Zero-COVID Policy After the Beijing Olympics. Time. https://time.com/6139772/china-zero-covid-policy/

Han, Y. (2016). Análise dos manuais de PLE usados nas universidades chinesas no nível de iniciação (A1/A2 do QECRL): um estudo de caso em 5 universidades da China continental. [Dissertação de Mestrado, Universidade do Minho]. Repositório Institucional da Universidade do Minho. http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/44378

Jatobá, J. (2019). Uma China de distância: a cultura dos PLP em materiais didáticos para o ensino de PLE. Pelos Mares da Língua Portuguesa, 4, 397-409.

Jatobá, J. (2020). Política e Planejamento Linguístico na China: Promoção e Ensino da Língua Portuguesa [Tese de Doutoramento, Universidade de Macau]. Repositório Institucional da Universidade de Macau. https://library.um.edu.mo/lib_info/newbooks_pt/all

Jin, L., & Cortazzi, M. (2006). Changing Practices in Chinese Cultures of Learning. Language, Culture and Curriculum, 19(1), 5-20. https://doi.org/10.1080/07908310608668751

Jin, L., & Cortazzi, M. (2011). Researching Chinese learners: skills, perceptions and intercultural adaptations. Palgrave Macmillan.

John Hopkins University. (2022). Mortality Analyses: mortality in the most affected countries. John Hopkins University. https://coronavirus.jhu.edu/data/mortality

Kang, L. (2014). Globalization and cultural trends in China. University of Hawaii Press.

Li, C. S. (2017) A língua portuguesa e a estratégia económica de “Uma Faixa e Uma Rota”. Em C. André, R. Pereira, & L. Inverno. (Coords.). Actas do 3.º fórum internacional do ensino da língua portuguesa na China (pp. 3-24). Instituto Politécnico de Macau.

Li, C.S. (2018). Inspiração histórica: o ensino da língua portuguesa e a China moderna. Em C. A. André, R. Pereira, & L. Inverno (Coords.). Actas do 4.º fórum internacional do ensino da língua portuguesa na China (pp. 3-22). Instituto Politécnico de Macau.

Liu, Y., Zhang, M., & Yin, Q. (2014). Challenges in intercultural language education in China. Canadian Social Science, 10(6), 38-46. http://www.cscanada.net/index.php/css/article/view/5426/6271

Looney, D., & Lusin, N. (2018). Enrollments in languages other than English in United States: Institutions of Higher Education. Modern Languages Association. https://www.mla.org/content/download/83540/2197676/2016-Enrollments-Short-Report.pdf

Martins, S. (2020). Português para fins específicos no século XXI: estatuto e contributos para o desenvolvimento do ensino de Português Língua Estrangeira. Prolíngua, 15(1), 18-28. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2020v15n1.52190

Nield, K. (2004). Questioning the Myth of the Chinese learner. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 16(3), 189-196. https://doi.org/10.1108/09596110410531186

Paviani, J. (2010). O ensaio como gênero textual. Em T. Azevedo, & N. Paviani (Eds.). Universo acadêmico em gêneros discursivos (pp. 117-134). EDUCS.

Pires, M. J. (2021). Português Língua Estrangeira na China: do ensino remoto ao presencial. Revista Diálogos, 9(3), 97-108.

Pires, M. J. (2022). O perfil dos professores portugueses de PLE na China continental. INVEP: Estudos de Natureza Educacional, 12(1), 79-96. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2022.11374

Ramos, L. F. (2020, maio 5). Na China é impressionante: 50 universidades ensinam português a 5000 alunos. Diário de Notícias. https://www.dn.pt/edicao-do-dia/05-mai-2020/na-china-e-impressionante-50-universidades-ensinam-portugues-a-5000-alunos-12138499.html

Trace, J., Hudson, T., & Brown, J. (2015). An overview of language for specific purposes. Em J. Trace, T. Hudson, & J. Brown (Eds.). Developing Courses in Languages for Specific Purposes (pp. 1-23). University of Hawaii Press.

Wong, S. (2021, novembro 8). China is unlikely to re-open its borders in 2022. The Economist. https://www.economist.com/the-world-ahead/2021/11/08/china-is-unlikely-to-re-open-its-borders-in-2022

Wu, J. (2021). An overview of less commonly taught languages education in China: historical perspectives and practical concerns. Onomázein, Special Issue IX, 38-50. https://doi.org/10.7764/onomazein.ne9.03

Yan, Q., & Albuquerque, F. D. (2019). O Ensino do Português na China (parâmetros e perspectivas). EDUFRN.

Ye, Z. (2014). Algumas Considerações sobre a Expansão do Ensino da Língua Portuguesa na China. Em M. J. Grosso, & A. P. Godinho (Eds.). O Português na China: Ensino e Investigação (pp. 42-54). Edições Lidel.

Yu, X. (2012). Text Memorisation in Chinese Foreign Language Education. Peter Lang.

Zhang, Y. (2020). [University students regrets learning a small language] [Online forum discussion]. Douban. https://m.douban.com/group/708358/?dt_dapp=1

Zhang, W. (2022). ‘Returning to China Is Like Buying a Lottery Ticket’. Sixth Tone. https://www.sixthtone.com/news/1009463/returning-to-china-is-like-buying-a-lottery-ticket-

Zhao, H. & Zhao, J. (2015). Ensino de português na China: da explosão ao amadurecimento. Em C. André, & Lin, C. (Coords.). Actas do 2º Fórum Internacional de Ensino da Língua Portuguesa na China (pp. 37-54). Instituto Politécnico de Macau.

Zhu, X., & Liu, J. (2020). Education in and after Covid-19: immediate responses and long-term visions. Postdigital Science and Education, 10(2), 695-699. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00126-3

Published

2022-07-26

How to Cite

Pires, M. D. J. (2022). Challenges of Portuguese language teaching in mainland China. Linhas Críticas, 28, e43185. https://doi.org/10.26512/lc28202243185

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.