Knowledge mobilized by early childhood education managers in the city of Jaguarão, RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202242031

Keywords:

Early childhood education, School management, School management knowledge

Abstract

This paper aims to analyze the knowledge managers mobilize to develop their actions in the Early Childhood Education management in the city of Jaguarão, Brazil. It discusses Early Childhood Education, school management, and school management knowledge. The methodology used focus groups and a semi-structured interview with school managers. Our analysis highlights the absence of room for dialogue and the need of it in carrying out management work. We found that managers describe, through the interviews, epistemological knowledge, experiential knowledge, and knowledge produced in practice and reflection along with their actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Sosa Ribeiro, Universidade Federal do Pampa, Jaguarão, RS, Brasil

Especialista em Gestão da Educação Básica pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) (2020). Discente na Pós-graduação em Educação da UNIPAMPA. Professora dos anos iniciais do ensino fundamental. E-mail: janainaribeiro.aluno@unipampa.edu.br

Juliana Brandão Machado, Universidade Federal do Pampa, Jaguarão, RS, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Professora Adjunta III da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Jaguarão. Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da UNIPAMPA. E-mail: julianamachado@unipampa.edu.br

References

Barros, C. M. P., Dias, A. M. I., & Therrien, J. (2020). Saberes docentes para o Outro na atuação do educador-bacharel na educação superior. Linhas Críticas, 26, e30573. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30573

Brasil. (1990). Lei 8.069, de 13 de julho de 1990 (Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências). Diário Oficial da União. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm

Brasil. (1996). Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf

Brasil. (2010). Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Charlot, B. (2000). Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Artmed. https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7911/5017

Craidy, C. M., & Kaercher, G. (2001). Educação Infantil: pra que te quero. Artmed.

Dias, C. A. (2000). Grupo focal: técnica de coleta de dados em pesquisas qualitativas. Informação & Sociedade: Estudos, 10(2). https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/330/252

Fernandes, F. S., & Campos, M. M. (2015). Gestão da Educação Infantil: um balanço da literatura. Educação em Revista, 31(1), 139-167. https://doi.org/10.1590/0102-4698111747

Freire, P. (1991). A educação na cidade. Cortez.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Atlas.

Jaguarão. (2016). Resolução n.º 01 de 1 de março de 2016. Conselho Municipal de Educação de Jaguarão-RS. https://www.jaguarao.rs.gov.br/wp-content/uploads/2017/09/RESOLU%C3%A7%C3%83O-01.2016_CME-2.pdf

Jaguarão. (2020). Documento Orientador Municipal-território de Jaguarão-RS/2019-2020. Secretaria de Educação e Desporto. https://www.jaguarao.rs.gov.br/wp-content/uploads/2020/07/decreto-n%C2%BA-139-2020-1.pdf

Kuhlmann Jr., M. (2004). Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Mediação.

Libâneo, J. C. (2001). O sistema de organização e gestão da escola. Em J. C. Libâneo. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Alternativa.

Libâneo, J. C. (2007). Concepciones y prácticas de organización y gestión de la escuela: consideraciones introductorias para un examen crítico de la discusión actual en Brasil. Revista Española de Educación Comparada, (13), 155-192. http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7460/7128

Lück, H., Freitas, K. S., Girling, R., & Keith, S. (2012). A escola participativa: o trabalho do gestor escolar (10 ed.). Vozes.

Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, 9(2), 191-211. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004

Oliveira, I. C., & Vasques-Menezes, I. (2021). Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos De Pesquisa, 48(169), 876-900. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5341

Paro, V. H. (2007). Gestão escolar, democracia e qualidade de ensino. Ática.

Pimenta, S. G. (1996). Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor Revista da Faculdade de Educação da USP, 22(2), 72-89. https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/33579/36317

Rio Grande do Sul. (2018). Referencial curricular gaúcho: educação infantil. Secretaria de Estado da Educação. https://portal.educacao.rs.gov.br/Portals/1/Files/1532.pdf

Severino, A. J. (2016). Metodologia do trabalho científico. Cortez.

Tardif, M. (2011). Saberes docentes e formação profissional (12 ed.). Vozes.

Veiga, I. P. A. (2009). Projeto político-pedagógico e gestão democrática: novos marcos para a educação de qualidade. Revista Retratos da Escola, 3(4), 163-171. https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/109/298

Published

2022-08-15

How to Cite

Ribeiro, J. S., & Machado, J. B. (2022). Knowledge mobilized by early childhood education managers in the city of Jaguarão, RS. Linhas Críticas, 28, e42031. https://doi.org/10.26512/lc28202242031

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.