The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202241699

Keywords:

Nature of Science, Pseudoscience, Education

Abstract

The present essay proposes to critically analyze the discourse of pseudoscience in contemporary society and what are the possibilities of constituting a critical scientific education. The current pandemic period strengthens the need for this discussion, in view of the large amount of fallacious and biased information that has been and is propagated every day about scientific practices. How to think about a scientific education that can shield itself from the deleterious effects of pseudoscientific practices? Finally, we believe in an education that can understand science not only as regulatory knowledge, but as emancipatory knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Fernandes Gonçalves, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduação em Educação Física pela UFG (2011). E-mail: sabrina_fernandes20@hotmail.com

Breno Santos Barbosa Magalhães, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (2021). Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás. E-mail: eubrenomagalhaes@gmail.com

Gabriel Carvalho Bungenstab, Universidade Estadual de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás (UFG) (2016). Professor efetivo no curso de Educação Física da Universidade Estadual de Goiás (UEG) e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFG. E-mail: gabrielcarv@msn.com

References

Arthury, L. H. M., & Terrazzan, E. A. (2018). Natureza da Ciência na escola por meio de um material didático sobre a Gravitação. Revista Brasileira de Ensino de Física, 40(3). https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2017-0233

Bachelard, G. (1996). A Formação do Espírito Científico: Contribuição para uma Psicanálise do Conhecimento. Contraponto.

Bicudo, R. S., & Teixeira, R. R. P. (2022). Educação Científica e Negação da Ciência. Educação, Ciência e Cultura, 27(1). https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/8058/pdf

Blancke, S., Boudri, M., & Pigliucci, M. (2016). Why Do Irrational Beliefs Mimic Science? The Cultural Evolution of Pseudoscience. Theoria, 83(1), 78-97. https://doi.org/10.1111/theo.12109

Bunge, M. (1980). Epistemologia: Curso de atualização. EDUSP.

Chassot, A. (2003). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, 22(1), 89-100. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

Dawkins, R. (2009). O maior espetáculo da Terra: as evidências da evolução. Companhia das letras.

Demo, P. (2010). Educação científica. Revista de Educação Profissional, 36(1), 15-25. http://www.senac.br/BTS/361/artigo2.pdf

Forato, T. C. M., Martins, R. A., & Pietrocola, M. (2012). Enfrentando obstáculos na transposição didática da história da Ciência para a sala de aula. Em O. Q. Luiz, A. F. P. Peduzzi, & J. M. H. F. Martins (Orgs.). Temas de História e Filosofia da Ciência no Ensino (pp. 123-154). EDUFRN.

Garcia, S. A., & Bungenstab, G. C. (2021). O debate epistemológico da Educação Física nos programas de pós-graduação em educação no Brasil. Práxis Educacional, 17(48), 416-433. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9032

Ghedin, L., Marques, F., Terán, A., & Ghedin, I. (2013). A educação científica na educação infantil. Revista Areté - Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 6(10), 42-52. http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/59/58

Gil-Pérez, D., Montoro I. F., Alís, J. C., Cachapuz, A., & Praia, J. (2001). Por uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, 7(2), 125-153. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200001

Harari, Y. N. (2019). Sapiens – Uma breve história da humanidade. L&PM.

Hawke K., Driel M. L., Buffington B. J., McGuire T. M., & King, D. (2018). Homeopathic medicinal products for preventing and treating acute respiratory tract infections in children. Cochrane Database of Systematic Reviews, 9(4), CD005974. https://doi.org/10.1002/14651858.CD005974.pub4

Hawking, S. W. (2015). Uma breve história do tempo. Intrínseca.

Húngaro, E. M., Patriarca, A. C., & Gamboa, S. S. (2017). A decadência ideológica e a produção científica na Educação Física. Revista Pedagógica, 19(40), 43-67. http://doi.org/10.22196/rp.v19i40.3741

Irzik, G., & Nola, R. (2011). A family resemblance approach to the nature of science for science education. Science & Education, 20(7), 591-607. https://doi.org/10.1007/s11191-010-9293-4

Krupczak, C., & Aires, J. (2018). Natureza da ciência: o que os pesquisadores brasileiros discutem? Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 14(32), 19-32. http://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.6180

Lifshitz, A. (2017). La pseudociencia y los falsos investigadores. Medicina interna de México, 33(4), 439-441. http://www.scielo.org.mx/pdf/mim/v33n4/0186-4866-mim-33-04-00439.pdf

Machado, M. M., Silva, G. M. da, & Fontella, L. G. (2021). Letramento científico e percepções populares: uma análise sobre conhecimentos de Ciência e pseudociência. Ciência E Natura, 43, e92. https://periodicos.ufsm.br/cienciaenatura/article/view/63306/pdf

Mathie, R. T., Frye, J., & Fisher, P. (2015). Homeopathic Oscillococcinum® for preventing and treating influenza and influenza-like illness. The Cochrane database of systematic reviews, 1(1), CD001957. https://doi.org/10.1002/14651858.CD001957.pub6

Mermelstein, S., & German, T. C. (2021). Counterintuitive Pseudoscience Propagates by Exploiting the Mind's Communication Evaluation Mechanisms. Frontiers in psychology, 12, 739070. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.739070

Morin, E. (2005). Ciência com consCiência. Bertrand Brasil.

Moura, B. A. (2014). O que é natureza da ciência e qual sua relação com a história e a filosofia da ciência. Revista Brasileira de História da Ciência, 7(1), 32-46. https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i1.237

Peckham, E. J., Cooper, K., Roberts, E. R., Agrawal, A., Brabyn, S., & Tew, G. (2019). Homeopathy for treatment of irritable bowel syndrome. The Cochrane database of systematic reviews, 9(9), CD009710. https://doi.org/10.1002/14651858.CD009710.pub3

Piejka, A., & Okruszek, L. (2020). Do you believe what you’ve been told? Morality and scientific literacy as predictors of pseudoscience susceptibility. Wiley Online Library, 34(5), 1072-1082. https://doi.org/10.1002/acp.3687

Pilati, R. (2021). Ciência e pseudociência: porque acreditamos naquilo em que queremos acreditar. Contexto.

Popper, K. R. (1980). Conjecturas e Refutações. Editora da UnB.

Pracontal, M. (2004). A impostura científica em dez lições. Editora UNESP.

Rada, G., Capurro, D., Pantoja, T., Corbalán, J., Moreno, G., Letelier, L. M., & Vera, C. (2013). Non-hormonal interventions for hot flushes in women with a history of breast câncer. Sao Paulo Medical Journal, 131(2),141. https://doi.org/10.1590/S1516-31802013000100029

Rezer, R. (2020). Tempos de epistemofobia? Epistemologia e prática pedagógica no campo da educação física brasileira. Em E. Galak, P. Athayde, & L. Lara (Orgs.). Por uma epistemologia da educação dos corpos e da educação física (pp. 113-126). EDUFRN.

Ruediger, M. A. (coord.). (2021). (Pseudo) Ciência e esfera pública: reivindicações científicas sobre Covid-19 no Twitter. FGV DAPP. https://democraciadigital.dapp.fgv.br/wp-content/uploads/2021/08/PTEstudo-5_Pseudociencia-e-a-Esfera-Publica-Ficha_ISBN.pdf

Sagan, C. (2017). Cosmos. Companhia das letras.

Santos, M. E. V. M. dos. (2009). Ciência como cultura: paradigmas e implicações epistemológicas na educação científica escolar. Química Nova, 32(2), 530-537. https://doi.org/10.1590/S0100-40422009000200043

Schiele, A. (2020). Pseudoscience as media effect. Journal of Science Communication, 19(2). https://doi.org/10.22323/2.19020101

Wiseman, R. (2017). Paranormalidade – Por que vemos o que não existe? Best Seller.

Published

2022-04-08

How to Cite

Gonçalves, S. F., Magalhães, B. S. B., & Bungenstab, G. C. (2022). The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation. Linhas Críticas, 28, e41699. https://doi.org/10.26512/lc28202241699

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 

You may also start an advanced similarity search for this article.