Democratization of admission into higher education: bonds with marxist theory
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4152Keywords:
Higher education, Admission policies, DemocratizationAbstract
This text discusses the democratization on admission policies in higher education, according to Marx, Lukács and Wood’s theoretical mediation. It is based on documentary and bibliographic sources, highlighting the selective modes of entry. The study brings to light the complexity of the meaning of democracy, a concept involved in the social contradictions, in the transformation of society and in the understanding of being human. It is also possible to apprehend a discourse of infallibility and redemption regarding admission into higher education, while in reality, it occurs in a limited and contradictory fashion.
Downloads
References
BRASIL. Sinopse Estatística da Educação Superior 2011 ”“ Graduação. Disponível em:<http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse>. Acesso em: 30 jan. 2013.
BRASIL. Lei 12.711, de 29 de agosto de 2012. Disponível em: . Acesso em: 31 ago. 2012.
BRASIL. Proposta à Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior. Assessoria de Comunicação Social.Ministério da Educação.Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?Itemid=310&id=13318&option=com_content&view=article>. Acesso em: 17 mar. 2010.
BORGES, José Leopoldo das Graças Borges; CARNIELLI, Beatrice Laura Educação e estratificação social no acesso à universidade pública. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 124, p. 113-139, jan./abr. 2005.
BORGES, Liliam Faria. O debate sobre a democracia na tradição histórica da social-democracia. In: _______; MAZZUCO, Neiva Galina (Orgs.). Democracia e políticas sociais na América Latina. São Paulo: Xamã, 2009, p. 37-60.
CHEPTULIN, Alexandre. A dialética materialista. Categorias e leis da dialética. São Paulo: Alfa Ômega, 2004.
COUTINHO, Carlos Nelson. A democracia na batalha das ideias e nas lutas políticas do Brasil de hoje. In: Fávero, Osmar; SEMERARO, Giovanni (Orgs.). Democracia e construção do público no pensamento educacional brasileiro.Petrópolis: Vozes, 2002. p. 11-40.
CUNHA, Luiz Antônio. A universidade temporã. O ensino superior, da Colônia à Era Vargas. São Paulo: Editora UNESP, 2007.
EAGLETON, Terry. Marx e a liberdade. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional.São Paulo: Cortez, 1997, p. 70-90.
GOMES, Maria Aldair; LIMA, Antonio Bosco. Os surgimentos dos programas alternativos como forma de ingresso na educação superior. In: Anped Centro-Oeste, 2010, Uberlândia, Anais...,Uberlândia, Editora UFU, 2010.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
LEFEBVRE, Henri. Sociologia de Marx. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1979.
LUKÁCS, György. Socialismo e democratização. Escritos políticos 1956-1971. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2005.
MARX, Karl. Crítica ao Programa de Gotha. Disponível em: <http://www.marxists.org>. Acesso em: 17 abr. 2007.
MERCADANTE QUER DAR BÔNUS... Jornal da Ciência4.436, de 13/02/2012. Disponível em: <http://www.jornaldaciencia.org.br>. Acesso em: 14 fev.2012.
O FIM DO VESTIBULAR ...Jornal da Ciência 4317, de 08/08/2011. Disponível em: <http://www.jornaldaciencia.org.br>. Acesso em: 15 ago.2011.
ROSSATO, Ricardo. Universidade: nove séculos de história. Passo Fundo: Editora UFP, 2005.
SILVA, Maria das Graças Martins da; NOGUEIRA, Patrícia Simone. Expansão na educação superior e a política de democratização: avanços e contradições. In: SILVA, Maria das Graças Martins da (Org.). Políticas educacionais: faces e interfaces da democratização. Cuiabá: Editora UFMT, 2011, p. 13-38.
SILVA, Maria das Graças Martins da; NOGUEIRA, Patrícia Simone; VELOSO, Tereza Christina M. Aguiar. Acesso nas políticas da educação superior: dimensões e indicadores em questão. Revista Avaliação. 2012 (prelo).
SOUZA, Joiciane Aparecida de. Políticas de acesso à educação superior: flexibilização e democratização do ingresso na universidade. 2007. 239 f. Dissertação (Mestrado em Educação) ”“ Programa de Pós-graduação, Universidade Federal de Uberlândia, 2007.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
WOOD, Ellen. Democracia contra o capitalismo. A renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo, 2003.
ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, Anped, v. 11, n. 32, p. 226-370, maio/ago. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).