Avatars of Prometheus: two decades of evaluation and regulation of the educational policies
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4086Keywords:
Evaluation, Evaluative state, Educational policy, RegulationAbstract
This study presents a review of the literature about the development of evaluation as a fundamental tool in the implementation of contemporary educational reforms. Firstly, it systematizes the use of the concept of Evaluative State in the recent literature. Secondly, it discusses the use of Regulation Theory for the analysis of educational policies and systems. It concludes by commenting on the use of the concept of Evaluative State and Regulation Theory in the recent Brazilian literature on educational politics.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Estado, mercado, comunidades e avaliação: esboço para uma rearticulação crítica. Educação e Sociedade, v. XX, n. 69, dez. 1999, p. 139-164.
AFONSO, Almerindo Janela. Reforma do Estado e Políticas Educacionais: Entre a Crise do Estado-Nação e a Emergência da Regulação Supranacional. Educação e Sociedade, v. XXII, n. 75, p. 15-32, Ago. 2001.
AGLIETTA, Michel. Régulation et crisis du capitalisme. 2 ed. Paris: Calmann - Lévy, 1982.
ALLAL, Linda. Avaliação das Aprendizagens. In: VAN ZANTEN, Agnes (Coord.) (2011). Dicionário de Educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011, p. 71- 74.
BRUNNER, José Joaquín. Universidad, sociedad y Estado en los 90. Nueva Sociedad, n. 107, p. 70-76, Mayo-Junio. 1990.
BRUNNER, José Joaquín. Dr. Prometheus visits Latinamerica. In: Enders, Jürgen; van Vught, Frans (Eds.), Towards a cartography of higher education policy change - A Festschrift in Honour of Guy Neave. Enschede: University of Twente, Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS), 2007, p. 265-272.
CARVALHO, Luis Miguel. Governando a Educação pelo Espelho do Perito: Uma Análise do Pisa como Instrumento de Regulação. Educação e Sociedade, v. 30, n. 109, p. 1009-1036, set.-dez. 2009.
CARVALHO, Luis Miguel. Multirregulação, comparações internacionais e conhecimento pericial: interpelando o PISA como provedor de conhecimentos e políticas. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana (Orgs.). Políticas Públicas e Educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011. p.183-206.
CHATEL, Elisabeth. Avaliação (Teorias da). In: VAN ZANTEN, Agnes (Coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011. p. 67-71.
CUNHA, Luiz Antônio. Avaliação universitária na América Latina. In: FREITAS, Marcos Cezar de (Org.) A reinvenção do futuro. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1999. p. 143-166.
CUNHA, Luiz Antônio. Autonomia Universitária: teoria e prática. In: VESSURI, Hebe (Comp.) Universidad e Investigación Científica: Convergencias y tensiones. Buenos Aires: CLACSO, 2006. p. 13-31.
DALE, Roger. A sociologia da educação e o Estado após a globalização. Educação e Sociedade, v.31, n.113, p. 1099-1120. 2011.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação, Políticas Educacionais e Reformas da Educação Superior. São Paulo: Editora Cortez, 2003.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação ética e política em função da educação como direito público ou como mercadoria? Educação e Sociedade, v.25, n. 88, p. 703-725, out. 2004.
DOURADO, Luiz Fernandes; CATANI, Afrânio Mendes; OLIVEIRA, João Ferreira. Transformações Recentes e Debates Atuais no Campo da Educação Superior no Brasil. In: _______. (Orgs.). Políticas e gestão da educação superior. São Paulo: Xamã / Goiânia: Alternativa, 2003. p. 17-30.
DUARTE, Adriana. Tendências das Reformas Educacionais na América Latina para a Educação Básica nas décadas de 1980 e 1990. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes et al.. Reformas Educacionais no Brasil: Democratização e qualidade da escola pública. Belo Horizonte: Maza Edições, 2010. p. 161-185.
DUARTE, Adriana. Políticas educacionais e trabalho docente na atualidade. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana (Orgs.) (2011), Políticas Públicas e Educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011. p.161-182.
DUPRIEZ, Vincent. Autonomia dos Estabelecimentos. In: VAN ZANTEN, Agnes (Coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011. p. 60-62.
DUTERCQ, Yves. Administração da Educação. In: VAN ZANTEN, Agnes (coord.) Dicionário de Educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011. p. 21- 25.
ELLIOTT, John. La reforma educativa en el Estado Evaluador. Perspectivas, v. XXXII, n 3, p. 1-20. Septiembre, 2002.
ENDERS, Jürgen; VAN VUGHT, Frans (Eds.) Towards a cartography of higher education policy change. A Festschrift in Honour of Guy Neave. Enschede: University of Twente, Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS), 2007.
GREEN, Andy (2011). Estado e Educação. In: VAN ZANTEN, Agnes (Coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011. p. 364-369.
HOUAISS, Antonio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
KRAWCZYK, Nora; VIEIRA, Vera Lúcia. Uma perspectiva histórico-sociológica da Reforma Educacional na América Latina. Argentina, Brasil, Chile e México nos anos 1990. 2 ed. Brasília/DF: Liberlivro, 2002.
MAROY, Christian. Em direção a uma regulação pós-burocrática dos sistemas de ensino na Europa? In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana (Orgs.). Políticas Públicas e Educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011b. p. 19-46.
MAROY, Christian, Regulação dos Sistemas Educacionais. In: VAN ZANTEN, Agnes (Coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011b. p. 688-693.
NEAVE, Guy. On the cultivation of quality, efficiency and enterprise: An overview of recent trends in higher education in Western Europe, 1986-1988. European Journal of Education, v 23, n 1/2, p. 7-23. 1988.
NEAVE, Guy. Reconsideración del estado evaluador. In: NEAVE, Guy, Educación superior: historia y política. Estudios comparativos sobre la universidad contemporánea, Barcelona, Gedisa, 2001. p. 211-242.
NEAVE, Guy; VAN VUGHT, Frans. (Comps.). Prometeo Encadenado. Estado y Educación Superior en Europa. Barcelona: Gedisa Editorial, 1993.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Regulação das Políticas Educacionais na América Latina e os Trabalhadores Docentes. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, Especial, p. 753-775, out. 2005.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. As políticas públicas em educação e a pesquisa acadêmica. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana (Orgs.). Políticas Públicas e Educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011. p. 71-90.
OLIVEIRA, João Ferreira de; FONSECA, Marília; AMARAL, Nelson Cardoso. Avaliação, desenvolvimento institucional e qualidade do trabalho acadêmico, Educar em Revista, n. 28, p. 71-87. 2006.
PALHARINI, Francisco de Assis.Revista Avaliação: pólo de resistência da avaliação institucional autônoma e democrática. In: MANCEBO, Deise; FAVERO, Maria de Lourdes (Orgs.) Universidade: políticas, avaliação e trabalho docente. Perdizes/SP: Cortez Editora, 2004. p. 189-210.
PONS, Xavier. Avaliação das Políticas Educativas. In: VAN ZANTEN, Agnes (Coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011. p. 74-77.
QUEIROZ, Kelli Consuelo Almeida de Lima. Eu avalio, tu avalias, nós nos avaliamos? Uma experiência proposta pelo Sinaes. Campinas/SP: Autores Associados, 2011.
SOUSA, José Vieira de. Educação Superior no Brasil: Expansão, Avaliação e Tendências na Formação de Professor. In: CUNHA, Célio da; SOUSA, José Vieira de; SILVA, Maria Abádia da (Orgs.) Políticas Públicas de Educação na América Latina:lições aprendidas e desafios. Campinas/SP: Autores Associados, 2011. p. 193-240.
SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian. Possíveis Impactos das Políticas de Avaliação no Currículo Escolar. Cadernos de Pesquisa, n. 119, p. 175-190, jul. 2003.
SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian.; OLIVEIRA, Romualdo Portela. Políticas de Avaliação da Educação e Quase Mercado no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 84, p. 873-895, set. 2003.
VACCAREZZA, Leonardo Silvio. Autonomía universitaria, reformas y transformación social. In: VESSURI, Hebe (Comp.) Universidad e Investigación Científica: Convergencias y tensiones. Buenos Aires: CLACSO, 2006. p. 33-49.
VAN ZANTEN, Agnes. Políticas Educativas. In: VAN ZANTEN, Agnes (Coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011. p. 640-645.
YANNOULAS, Silvia; SOUZA, Camila Rosa; ASSIS, Samuel Gabriel. Políticas Educacionais e o Estado Avaliador: uma relação conflitante. Sociedade em Debate, v. 15, n. 2, p. 55-68, jul-dez. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).