Visual research in Environmental Education: audiovisual production as an investigative procedure
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202240745Keywords:
Environmental Education, Language and Education, State of KnowledgeAbstract
As part of a doctorade that will be completed in 2023, we share some of its first results: the state of knowledge about research practice in the field of Environmental Education on works tha use audiovisual production as a research procedure. From the study that initially opened up to other areas of knowledge, giving access to authors, theories, methods and research topics, we focused on the field of Environmental Education, concluding that it has a large epistemic gap on the subject so far.
Downloads
References
Aumont, J. (1993). A estética do filme. Papirus.
Azevedo, C. T. (2013). Por uma educação ambiental biorrizomática: cartografando devires e clinamens através de processos de criação e poéticas audiovisuais. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande]. Repositório Institucional do PPGEA - FURG. http://repositorio.furg.br/handle/1/6009
Banks, M. (2009). Dados visuais para a pesquisa qualitativa. Artmed.
Benjamin, W. (1996). Obras Escolhidas. Brasiliense.
Capurro, V. P., & Carhuaz, E. O. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica. Revista de investigaciones Altoandinas, 20(3), 333-346. https://doi.org/10.18271/ria.2018.397
Carson, R. (2010). Primavera Silenciosa. Editora Gaia.
Costa, R. N. (2016). Contribuições do audiovisual para o campo da Educação Ambiental: hibridismo e democracia na “Capital do Petróleo”. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro]. Repositório Institucional da UFRJ. http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14322
Dalton, M. (1996). Currículo de Hollywood: quem é o “bom” professor, e quem é a “boa” professora. Educação e Realidade, 21(1), 97-122. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71647/40638
Dias, G. (2013). Educação Ambiental: princípios e práticas. Gaia.
Dolci, L. N., & Mollon, S. I. (2015). Educação Estético-Ambiental na produção científica de dissertações e teses no Brasil. Ambiente e Educação, 20(2), 65-80. https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/5823
Duarte Júnior, J. F. (2004). O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Criar Edições.
Duarte, R. (2002). Cinema & Educação. Autêntica.
Eisenstein, S. (1990). A forma do filme. Zahar.
Estevez, P. R. (2003). A Educação Estética: experiências da escola cubana. Nova Harmonia.
Ferrés, J. (1996). Vídeo e educação. Artes Médicas.
Freire, M., & Lourdou, P. (2009). Descrever o visível - Cinema Documentário e Antropologia Fílmica. Estação Liberdade.
Gattás, C. L. M. E. (2015). Novas mediações na interface Comunicação e Educação: a educomunicação como proposta de uma educação ambiental transformadora. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. https://doi.org/10.11606/T.27.2015.tde-17112015-094913
Gonçalves, D. R. (2013). A produção audiovisual como mediação na prática científica. [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. https://doi.org/10.11606/D.27.2013.tde-17022014-163222
Lorenzetti, L., & Delizoicov, D. (2009). La producción académica brasileña en Educación Ambiental. Utopía y Praxis Latinoamericana, 14(44), 85-100. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-52162009000100007
Machado, A. (1997). Pré-cinema & pós-cinema. Papirus.
Nichols, B. (2005). Introdução ao documentário. Papirus.
Romanowski, J. P. (2002). As licenciaturas no Brasil: um balanço de teses e dissertações dos anos 90. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2002.tde-22102014-134348
Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, 6(19), 37-50. https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176/22872
Sato, M., & Passos, L. A. (2009). Arte-educação-ambiental. Ambiente & Educação, 14(1), 43-59. https://seer.furg.br/ambeduc/article/view/1136/446
Sokurov, A. (Diretor). (2000) Arca Russa [Filme]. Rússia. Hermitage Bridge Studio & Egoli Tossell Film AG.
Worth, S., & Adair, J. (1997). Through Navajo Eyes an Exploration in Film Communication and Anthropology. University of New Mexico Press.
Xavier, I. (1983). A experiência do cinema. Embrafilme.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rachel Hidalgo, José Vicente de Freitas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).