Contributions of the integrative review to qualitative research in Education
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202240627Keywords:
Qualitative research, Integrative review, EducationAbstract
This article aims to verify the contributions of the integrative review to qualitative research in Education. Therefore, theoretical discussions and the development of an integrative review sample will be outlined. The results obtained affirm that, when developing an integrative review, the researcher understands his research area in depth and can verify how the qualitative approach is expressed in the studies found. The sampling constructed revealed the care of the authors to reflect on the theme and the corpus analyzed in a complex and multidimensional way, an indispensable vision in research in the area of Education.
Downloads
References
André, M. (2006). A jovem pesquisa educacional brasileira. Diálogo Educacional, 6(19), 11-24. https://doi.org/10.7213/rde.v6i19.3133
Angelo, G. (2010). A gramática no ensino de língua portuguesa: à busca de compreensão. RBLA, 10(4), 931-947. https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000400006
Aparício, A. S. M. (2010). Modos individuais e coletivos de produzir a inovação no ensino de gramática em sala de aula. RBLA, 10(4), 883-907. https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000400004
Araújo, M. A. F. de, Saraiva, É., & Sousa Filho, S. M. de. (2021). Análise de um livro didático de língua portuguesa: ensino tradicional de gramática versus gêneros discursivos e análise linguística. Trabalhos em Linguística Aplicada, 60(1), 268-281. https://doi.org/10.1590/01031813956481620210310
Botelho, L. L. R., Cunha, C. C. de A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Revista Eletrônica Gestão e Sociedade, 5(11), 121-136. https://doi.org/10.21171/ges.v5i11.1220
Brito, C. C. de P. (2011). Discurso(s) sobre o ensino de língua materna em um curso de formação de professores. RBLA, 11(43), 633-651. https://doi.org/10.1590/S1984-63982011000300003
Buin, E. (2004). A gramática a serviço do desenvolvimento da escrita. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 4(1), 155-171. https://doi.org/10.1590/S1984-63982004000100009
Coelho, S., & Fontes, S. (2019). A gramática das criancinhas: um projeto inovador da educadora portuguesa Virgínia Gersão. Revista História da Educação, 23, e87497. https://doi.org/10.1590/2236-3459/87497
Flick, U. (2013). Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Penso.
Freire, P. (2018). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Giacomin, L. M., & Cerutti-Rizzatti, M. E. (2019). Conhecimentos gramaticais na escola: entre a manutenção do normativismo e a gaseificação conceitual. Linguagem em (Dis)curso, 19(3), 435-450. https://doi.org/10.1590/1982-4017-190305-8618
Gonçalves-Segundo, P. R. (2017). Caminhos para um ensino funcional de gramática orientado ao texto: pronomes pessoais e adjetivos em perspectiva intersubjetiva. Trabalhos em Linguística Aplicada, 56(1), 139-162. https://doi.org/10.1590/010318135171183591
Lüdke, M., & André, M. (2018). Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. E.P.U.
Petri, V., & Cervo, L. M. (2019). Língua portuguesa ou gramática? Uma proposta de desconstrução do “Ou isto ou aquilo”. Linguagem em (Dis)curso, 19(1), 35-48. https://doi.org/10.1590/1982-4017-190103-2418
Puzzo, M. B. (2012). Revisitando questões de gramática e de ensino de um ponto de vista bakhtiniano. Bakhtiniana, 7(1), 161-177. https://doi.org/10.1590/S2176-45732012000100010
Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, 6(19), 37-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189116275004
Schiavon, S. H. (2015). Aplicação da revisão sistemática nas pesquisas sobre formação de professores: uma discussão metodológica. [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Paraná]. Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2970044
Silva, K. A. da., Pilati, E., & Dias, J. de F. (2010). O ensino de gramática na contemporaneidade: delimitando e atravessando as fronteiras na formação inicial de professores de língua portuguesa. RBLA, 10(4), 975-994. https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000400008
Silva, N. I. da. (2010). Ensino Tradicional de Gramática ou Prática de Análise Linguística: uma questão de (con)tradição nas aulas de português. RBLA, 10(4), 949-973. https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000400007
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.
Vosgerau, D. S., & Romanowski, J. P. (2014). Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, 14(474), 165-189. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Aline Santos Pereira Rodrigues, Gabriele Polato Sachinski, Pura Lúcia Oliver Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).