Contributions of the integrative review to qualitative research in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202240627

Keywords:

Qualitative research, Integrative review, Education

Abstract

This article aims to verify the contributions of the integrative review to qualitative research in Education. Therefore, theoretical discussions and the development of an integrative review sample will be outlined. The results obtained affirm that, when developing an integrative review, the researcher understands his research area in depth and can verify how the qualitative approach is expressed in the studies found. The sampling constructed revealed the care of the authors to reflect on the theme and the corpus analyzed in a complex and multidimensional way, an indispensable vision in research in the area of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mrs., Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Master in Literary Studies from the Federal University of Paraná (2019). Full Professor at the University Cesumar (UniCesumar). Member of the Educational Praxis Research Group: dimensions and processes. Email: alines.pm@hotmail.com

Ms., Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Graduated in Letters (Portuguese and English) from the Pontifical Catholic University of Paraná (2018). Portuguese Language and Text Production Teacher at Colégio Bilíngue COC Araucária. Member of the Pedagogical Practice Research Group in Teaching and Learning with Educational Technologies. Email: gabiisachinski@hotmail.com

Mrs., Pontifical Catholic University of Paraná

Doctorate degree in Education from the University of São Paulo (1996). Full Professor at the Pontifical Catholic University of Paraná. Coordinates the Research Group: Educational Praxis: dimensions and processes. Participates in the Network of Researchers in Teacher Education. E-mail: pura.oliver@pucpr.br

References

André, M. (2006). A jovem pesquisa educacional brasileira. Diálogo Educacional, 6(19), 11-24. https://doi.org/10.7213/rde.v6i19.3133

Angelo, G. (2010). A gramática no ensino de língua portuguesa: à busca de compreensão. RBLA, 10(4), 931-947. https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000400006

Aparício, A. S. M. (2010). Modos individuais e coletivos de produzir a inovação no ensino de gramática em sala de aula. RBLA, 10(4), 883-907. https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000400004

Araújo, M. A. F. de, Saraiva, É., & Sousa Filho, S. M. de. (2021). Análise de um livro didático de língua portuguesa: ensino tradicional de gramática versus gêneros discursivos e análise linguística. Trabalhos em Linguística Aplicada, 60(1), 268-281. https://doi.org/10.1590/01031813956481620210310

Botelho, L. L. R., Cunha, C. C. de A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Revista Eletrônica Gestão e Sociedade, 5(11), 121-136. https://doi.org/10.21171/ges.v5i11.1220

Brito, C. C. de P. (2011). Discurso(s) sobre o ensino de língua materna em um curso de formação de professores. RBLA, 11(43), 633-651. https://doi.org/10.1590/S1984-63982011000300003

Buin, E. (2004). A gramática a serviço do desenvolvimento da escrita. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 4(1), 155-171. https://doi.org/10.1590/S1984-63982004000100009

Coelho, S., & Fontes, S. (2019). A gramática das criancinhas: um projeto inovador da educadora portuguesa Virgínia Gersão. Revista História da Educação, 23, e87497. https://doi.org/10.1590/2236-3459/87497

Flick, U. (2013). Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Penso.

Freire, P. (2018). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Giacomin, L. M., & Cerutti-Rizzatti, M. E. (2019). Conhecimentos gramaticais na escola: entre a manutenção do normativismo e a gaseificação conceitual. Linguagem em (Dis)curso, 19(3), 435-450. https://doi.org/10.1590/1982-4017-190305-8618

Gonçalves-Segundo, P. R. (2017). Caminhos para um ensino funcional de gramática orientado ao texto: pronomes pessoais e adjetivos em perspectiva intersubjetiva. Trabalhos em Linguística Aplicada, 56(1), 139-162. https://doi.org/10.1590/010318135171183591

Lüdke, M., & André, M. (2018). Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. E.P.U.

Petri, V., & Cervo, L. M. (2019). Língua portuguesa ou gramática? Uma proposta de desconstrução do “Ou isto ou aquilo”. Linguagem em (Dis)curso, 19(1), 35-48. https://doi.org/10.1590/1982-4017-190103-2418

Puzzo, M. B. (2012). Revisitando questões de gramática e de ensino de um ponto de vista bakhtiniano. Bakhtiniana, 7(1), 161-177. https://doi.org/10.1590/S2176-45732012000100010

Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, 6(19), 37-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189116275004

Schiavon, S. H. (2015). Aplicação da revisão sistemática nas pesquisas sobre formação de professores: uma discussão metodológica. [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Paraná]. Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2970044

Silva, K. A. da., Pilati, E., & Dias, J. de F. (2010). O ensino de gramática na contemporaneidade: delimitando e atravessando as fronteiras na formação inicial de professores de língua portuguesa. RBLA, 10(4), 975-994. https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000400008

Silva, N. I. da. (2010). Ensino Tradicional de Gramática ou Prática de Análise Linguística: uma questão de (con)tradição nas aulas de português. RBLA, 10(4), 949-973. https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000400007

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.

Vosgerau, D. S., & Romanowski, J. P. (2014). Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, 14(474), 165-189. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08

Published

2022-03-24

How to Cite

Rodrigues, A. S. P., Sachinski, G. P., & Martins, P. L. O. (2022). Contributions of the integrative review to qualitative research in Education . Linhas Críticas, 28, e40627. https://doi.org/10.26512/lc28202240627

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.