Text genre in mathematics literacy and mathematics textbooks of the PNLD 2010 PNLD 2010

Authors

  • Ronaldo Barros Ripardo Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3936

Keywords:

Textbooks, Mathematical literacy, Text Genre, Text Support

Abstract

This article discusses how the concept of text genre appears in some of the stages of the PNLD 2010 actions and how some books indicated by the Guide of textbooks propose activities with text genre to explore mathematical contents. Documents involved in the PNLD selection process and two textbooks of an approved collection were analyzed under a theoretical framework based on Marcuschi and Chartier. Distortions concerning the notions of text genre and type can be seen in the Guide’s reviews. As for the books, few of them present activities that explore texts in their general constitutive aspects. Moreover, the proposed activities have little to do with the mathematical content presented in the texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ronaldo Barros Ripardo, Universidade Federal do Pará - UFPA

PROFESSOR ASSISTENTE DA FACULDADE DE MATEMÁTICA DA UFPA, CAMPUS DE MARABA. DOUTORANDO EM EDUCAÇÃO DA FEUSP. MESTRE EM EDUCAÇÃO MATEMATICA PELA UFPA. ULTIMAS PUBLICAÇÕES:

SILVEIRA, M. R. A. ; RIPARDO, R. B. . Saberes docentes e linguagem no ensino de matemática. In: FISS, D. M. L.; FONSECA, L. S.; TASCHETTO, L. R.; HOPPE, M. W.. (Org.). Identidades docentes I: Educação de Jovens e Adultos, linguagem e transversalidades. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010, v. 1, p. 167-184.

RIPARDO, R. B. ; GONCALVES, T. O. . A produção textual de professores de matemática: um estudo a partir da prova dissertativa do concurso C-105 da Seduc/Pa. MOARA, v. 32, p. 233-261, 2009.

RIPARDO, R. B. . Por entre as Letras e a Matemática: história de vida de um educador matemático letrado. In: IV Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica, 2010, São Paulo. IV CIPA. São Paulo, 2010.

References

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 1999.

Brasil. Fundação Nacional de Desenvolvimento da Educação. Decreto nº 7.084, de 27 de janeiro de 2010. Dispõe sobre os programas de material didático e dá outras providências. Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/decreto_programa_livro.pdf>. Acesso em: 23 jun. 2010.

______. Secretaria de Educação Básica. Guia de livros didáticos PNLD 2010: alfabetização matemática e matemática. Brasília: MEC/SEB, 2009. Disponível em: . Acesso em: 8 out. 2011.

______. Fundação Nacional de Desenvolvimento da Educação. Anexo IX: Princípios e critérios para a avaliação de livros destinados aos anos iniciais do ensino fundamental ”“ PNLD 2010. In: Edital de convocação para inscrição no processo de avaliação e seleção de obras didáticas a serem incluídas no guia de livros didáticos de 1º ao 5º ano do PNLD 2010. Brasília: MEC/SEB, 2008. p. 35-72. Disponível em: . Acesso em: 1º jun. 2010.

______.Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 3, de 3 de agosto de 2005. Define normas nacionais para a ampliação do Ensino Fundamental para nove anos de duração. Brasília: CNE/CEB, 2005.

______. Secretaria de Educação Básica. Ensino Fundamental de Nove Anos: orientações gerais. Brasília, DF: MEC/SEB, 2004.

______. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa - terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRITO, M. R. F. Solução de problemas e a matemática escolar (org.). Campinas: Alínea, 2006.

BRONCKAR, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. São Paulo: EUDC, 2009.

CHARTIER, R. A medicação editorial. In: _______. Os desafios da escrita. São Paulo: UNESP, 2002.

FÁVERO, L. L.; KOCH, I. Linguística textual: introdução. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

INEP. Resultados do 4º INAF/Brasil:um diagnóstico para a inclusão social pela educação (Habilidades Matemáticas). São Paulo: 2004. Disponível em: <http://www.ipm.org.br/ipmb_pagina.php?mpg=4.02.00.00.00ever=por>. Acesso em: 30 ago. 2008.

_____. PISA 2000: relatório nacional. Brasília: MEC, 2001. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/download/internacional/pisa/PISA2000.pdf>. Acesso em: 12 set. 2008.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

______. A questão do suporte dos gêneros textuais. UFPE, 2003a. Disponível em: <http://www.bbs.metalink.com.br/~lcoscarelli/GEsuporte.doc>. Acesso em: 4 jul. 2010.

______. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros textuais e ensino. 2 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003b.

MENEGHELLO, M.; PASSOS, A. De olho no futuro: alfabetização matemática, 1º ano. São Paulo: Quinteto Editorial, 2008a.

______. De olho no futuro: matemática, 3º ano. São Paulo: Quinteto Editorial, 2008b.

SHOLZE, L.; RÖSING, T. M. K. (org.). Teorias e práticas do letramento. Brasília: INEP, 2007.

Published

2012-09-10

How to Cite

Ripardo, R. B. (2012). Text genre in mathematics literacy and mathematics textbooks of the PNLD 2010 PNLD 2010. Linhas Críticas, 18(36), 339–360. https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3936

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.