Extracurricular student groups

social interaction strategies in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202138947

Keywords:

Academic conviviality, Student groups, University, Extracurricular

Abstract

This article aimed to build a literature review of the way in which extracurricular student groups present themselves in the university environment. Google Scholar was used as a search tool and the Textual Discursive Analysis was used to analyze the selected texts. The results indicate that scientific production is concentrated in four distinct categories: student group as (1) a space for fostering socio-emotional development; (2) space for training and development of academic and professional skills; (3) space for the dissemination of political and cultural ideologies; and (4) strategy for student retention and loyalty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Josias Marin, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC, Brasil

Mestre em educação pela Universidade de Caxias do Sul (2017). Doutorando em educação pela Universidade do Vale do Itajaí (bolsista PROSUC/CAPES). Membro do Grupo de Pesquisa Observatório de Políticas Educacionais. E-mail: lucasjosias@gmail.com

Regina Célia Linhares Hostins, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC, Brasil

Doutora em educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Itajaí. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Observatório de Políticas Educacionais. E-mail: reginalh@univali.br

References

Alves, F. D. C., Apostólico, M. R., Pina-Oliveira, A. A., & Puggina, A. C. G. (2018). Importância de oportunidades de desenvolvimento e apoio institucional na satisfação acadêmica de enfermeiros. Revista Baiana de Enfermagem, 32(0), 1-12. http://doi.org/10.18471/rbe.v32.25470

Barbosa Neto, J. E. (2016). Comprometimento dos estudantes dos cursos de Ciências Contábeis. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. http://doi.org/10.11606/T.12.2017.tde-08032017-115527

Bessa, M. N., & Amorim, W. M. (2009). As circunstâncias de criação do diretório acadêmico da Escola de Enfermagem Alfredo Pinto (1955-1957). Revista de Enfermagem UFPE on line, 3(2), 405-414. https://doi.org/10.5205/reuol.202-1995-3-CE.0302200928

Bolsoni-Silva, A. T., Loureiro, S. R., Rosa, C. F., & Oliveira, M. C. F. A. (2010). Caracterização das habilidades sociais de universitários. Contextos Clínicos, 3(1), 62-75. http://doi.org/10.4013/ctc.2010.31.07

Bucuto, M. C. (2016). Expectativas académicas e suporte social: Impacto no sucesso escolar em estudantes universitários do 1o ano em Moçambique. [Tese de doutorado, Universidade do Minho]. Repositório Institucional da UM. http://hdl.handle.net/1822/43220

Cheng, Y. (2015). Reflections and constructions on the forming of new party construction mode of college student associations in the new era. Proceedings of the 2015 International Conference on Education Technology, Management and Humanities Science, 1(0), 810-814. https://doi.org/10.2991/etmhs-15.2015.178

Costa, V. M., Ribeiro, R. C. L., Fagundes, A. A., & Barbosa, K. B. F. (2020). Ligas Acadêmicas na formação do profissional de saúde para o Sistema Único de Saúde: Potencialidades e desafios. Demetra: Alimentação, Nutrição & Saúde, 15(e46974). 1-14. https://doi.org/10.12957/demetra.2020.46974

Coulon, A. (2017). O ofício de estudante: A entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, 43(44), 1239-1250. http://doi.org/10.1590/S1517-9702201710167954

Fávero, M. L. A. (1999). A universidade, espaço de pesquisa e criação do saber. Educação e Filosofia, 13(25), 249-259. http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/806/722

Ferreira, M. A. G. A. (2017). Dinâmicas de desenvolvimento dos estudantes de enfermagem. [Tese de doutorado, Universidade do Algarve]. Repositório Institucional da UAlg. http://hdl.handle.net/10400.1/10802

Freitas, C. C. S., Mesquita, B. D. R., Pereira, C. E., Farias, V. J. C., Deboer, J., & Delaine, D. A. (2010). Desenvolvimento da educação na engenharia: Novas abordagens baseadas em experiências e observações. Pesquisa e Inovação ConnEPI, 1(0), 1-7. https://doi.org/10.13140/2.1.4163.8087

Giuliani, A. C., Camargo, S. H. C. R. V., & Galli, L. C. L. A. (2010). A lealdade do estudante baseada na qualidade do relacionamento: Uma análise comparativa dos estudantes de Administração da Região de Campinas com a Região de Ribeirão Preto, Estado de São Paulo. Revista de Administração da Unimep, 8(2), 128-153. https://doi.org/10.15600/1679-5350/rau.v8n2p128-153

Goergen, P. (2008). Educação superior entre formação e performance. Avaliação, 13(3), 809-815. http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/283

Gomes, G., & Soares, A. B. (2013). Inteligência, habilidades sociais e expectativas acadêmicas no desempenho de estudantes universitários. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(4), 780-789. https://doi.org/10.1590/S0102-79722013000400019

Guimarães, M. A. (2019). Estratégias de aprendizagem no trabalho de empresários juniores: Relações com flexibilidade fsicológica e fesenho desse trabalho. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/38253

Hamamoto Filho, P. T. (2011). Ligas acadêmicas: Motivações e críticas a propósito de um repensar necessário. Revista Brasileira de Educação Médica, 35(4), 535-543. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400013

Igue, É. A., Bariani, I. C. D., & Milanesi, P. V. B. (2008). Vivência acadêmica e expectativas de universitários ingressantes e concluintes. Psico-USF, 13(2), 155-164. https://doi.org/10.1590/S1413-82712008000200003

Marin, L. J., & Stecanela, N. (2018). Convivência acadêmica e formação humana: dimensões de socialização no Ensino Superior. Educação, 41(1), 93-103. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29552

McCowan, T. (2016). Universities and the post-2015 development agenda: an analytical framework. Higher Education, 72(4), 505-523. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0035-7

Mercês, M. O., Almeida, R. C. J., Cerqueira, A. C. S., Silva, A. S. R., Cordeiro, M. J. S., Santos, R. R., Santos, T. L. J. P., & Ferreira, S. C. (2018). Ação de extensão de uma Liga Acadêmica: Ensinando primeiros socorros. Extensão em Debate, 2(1), 142-156. https://www.seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/6999/4882

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2007). Análise textual discursiva. Editora Unijuí.

Pais, J. M. (2009). A juventude como fase de vida: Dos ritos de passagem aos ritos de impasse. Saúde e Sociedade, 18(3), 371-381. https://doi.org/10.1590/S0104-12902009000300003

Peixoto, A. L. A. (2014). Empresas juniores de psicologia: Capacitar, desenvolver e transformar. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, 14(4), 464-474. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpot/v14n4/v14n4a12.pdf

Pinto, M. S. S. (2005). Abandono e rendimento académico em estudantes do 1o ano de Universidade do Algarve. [Dissertação de mestrado, Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida]. Repositório Institucional da ISPA. http://hdl.handle.net/10400.12/805

Pinto, N. G. M., Quadros, M. R. C., Cruz, F. V., & Conrad, C. C. (2017). Satisfação acadêmica no ensino superior brasileiro: Uma análise das evidências empíricas. Revista Brasileira de Ensino Superior, 3(2), 3-17. https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i2.1600

Queiroz, S. J., Andrade, M., Casas, A. L. F., Santos, G. M. D., & Chiochetti, N. B. (2015). Ligas Acadêmicas e currículo médico: Relações e relato de experiência. Fragmentos de Cultura, 25(1), 47-55. http://doi.org/10.18224/frag.v25i1.4154

Santos, A. A. A., Zanon, C., & Ilha, V. D. (2019). Autoeficácia na formação superior: Seu papel preditivo na satisfação com a experiência acadêmica. Estudos de Psicologia, 36, e160077, 1-9. https://doi.org/10.1590/1982-0275201936e160077

Schleich, A. L. R., Polydoro, S. A. J., & Santos, A. A. A. (2006). Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Avaliação psicológica, 5(1), 11-20. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v5n1/v5n1a03.pdf

Silva, J. H. S. Chiochetta, L. G., Oliveira, L. F. T. & Sousa, V. O. (2015). Implantação de uma Liga Acadêmica de Anatomia: Desafios e conquistas. Revista Brasileira de Educação Médica, 39(2), 310-315. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n2e03012014

Sui, H., & Xie, F. (2019). Study on the construction of student team-type associations under the college system in universities. Social Science and Higher Education, 1(0), 26-28. https://doi.org/10.2991/icsshe-19.2019.7

Thomas, E. H., & Galambos, N. (2004). What satisfies students? Mining student-ppinion data with regression and decision tree analysis. Research in Higher Education, 45(3), 251-269. https://doi.org/10.1023/B:RIHE.0000019589.79439.6e

Tinto, V., & Cullen, J. (1973). Dropout in higher education: A review and theoretical synthesis of recent research. ERIC Clearinghouse. https://eric.ed.gov/?id=ED078802

Tinto, V., & Pusser, B. (2006). Moving from theory to action: Building a model of institutional action for student success. National Postsecondary Education Cooperative, Department of Education. https://nces.ed.gov/npec/pdf/Tinto_Pusser_Report.pdf

Weiss, M. C. (2019). Sociedade sensoriada: a sociedade da transformação digital. Estudos Avançados, 33(95), 203-214. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2019.3395.0013

Wu, D. (2020). Research on the role of college student associations in college ideological and political education. International Core Journal of Engineering, 6(6), 149-154. https://doi.org/10.6919/ICJE.202006_6(6).0024

Yue, L. (2020). Exploration on the education mode of college student associations under the support of professional projects. Mental Health and Humanities Education, 1(0), 254-258. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200425.057

Published

2021-12-15

How to Cite

Marin, L. J., & Hostins, R. C. L. (2021). Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education. Linhas Críticas, 27, e38947. https://doi.org/10.26512/lc27202138947

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.