Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3688Keywords:
Historical Critical Pedagogy, School practice, Marxian ontologyAbstract
This article aims at analyzing the foundational pedagogical challenges for education in a society divided into classes. Although professor Saviani indicates that the absence of a system of education, the need to reorganize schools, and the discontinuities of educational policies are the challenges of Brazilian education, we believe that the challenges reach beyond these indications. This perception makes us alert to the real possibilities of continuing educational policies that are capable of favoring, predominantly, the children of the working class, since formal solutions are not capable of facing the destructive logic of capital. We understand that educational policies are formal solutions, and although they may profess small changes and indicate some local improvement, they are not capable of breaching the substantive history in which the accumulation of capital imposes the accumulation of misery.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. A era da Informatização e a época da informalização. In: ANTUNES, Ricardo. (Org.)Riqueza e miséria do trabalho no Brasil.São Paulo: Boitempo. 2006. p.15-25.
ARANHA, Lúcia. Pedagogia histórico-crítica: o otimismo dialético em educação. São Paulo: EDUC, 1992.
CARDOSO, Ana Maria. Um olhar sobre a formação continuada de professores na rede municipal deSarandi. 2006. 138 f. Dissertação (Mestrado) ”“ Programa de Pós-Graduação em Educação. UniversidadeEstadual de Maringá, Maringá, Paraná. 2006.
CARVALHO, M. do C. de; NETTO, J. P. Cotidiano:conhecimento e crítica. São Paulo: Cortez, 2007.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica.Campinas: Autores Associados,2002.
GONZÁLEZ, Jorge Luis Cammarano. Sobre a educação para além do capital. In: ALVES, Giovanni;GONÁLEZ, Jorge Luís Cammarano; BATISTA, Roberto Leme. (Org.)Trabalho e educação:contradiçõesdo capitalismo global. São Paulo: Práxis, 2006. p. 115-145.
GULLAR, Ferreira. Dentro da noite veloz & Poema sujo.São Paulo: Círculo do Livro, s/d, p. 51-52.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história.Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
______. Sociología de la vida cotidiana.Barcelona: Península, 2002.
KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidadeestrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, José Claudinei;SAVIANI, Demerval; SANFELICE, José Luís (Org.). Capitalismo, trabalho e educação.São Paulo: AutoresAssociados, 2002. p. 77-95.
LEHER, Roberto. O público como expressão das lutas sociais: dilemas nas lutas sindicais e dosmovimentos sociais frente ao desmonte neoliberal da educação pública.LPP-UERJ. 2005. Disponível em: . Acesso em: 10 mar. 2006.
LESSA, Sergio.Trabalho e proletariado no capitalismo contemporâneo.São Paulo: Cortez. 2007.
LUKÁCS, Georg. Pensamento vivido:autobiografia em diálogo: entrevista a István Eorsi e ErzsébetVezér. São Paulo, Viçosa: Ad Hominem/Editora da UFV, 1999.
MAGALHÃES, Carlos Henrique Ferreira ; SILVA JÚNIOR, João dos Reis. Limites e possibilidades deapropriação da pedagogia histórico-crítica.Revista Educação, Unisinos, v.13, n. 1, p. 51-62, 2009.
Magalhães, Carlos Henrique Ferreira. Limites e desafios para objetivação da pedagogia histórico-crítica na prática escolar.2010. 233 f. Tese (Doutorado)-Programa de Pós-Graduação em Educaçãoda Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, São Carlos, 2010.
MARX, Karl. Crítica da filosofia do direito de Hegel.São Paulo: Boitempo, 2005.
MARX, Karl. O capital. Crítica da economia política.Livro Terceiro. VI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil,1991.
MARX, Karl; ENGELS, Friederich. A ideologia alemã.Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital.São Paulo: Boitempo, 2005.
______.Para além do capital. Rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Editora da Unicamp/Boitempo, 2002.
______. A teoria da alienação em Marx.São Paulo: Boitempo, 2006.
NETTO, José Paulo; BRAZ, M. Economia política: uma introdução crítica. São Paulo, Cortez, 2007.
NETTO, José Paulo. Os desafios epistemológicos e metodológicos da pesquisa histórica. In: SAVIANI,Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei; SANFELICE, José Luís. (Org.) História e história da educação:o debate teórico-metodológico atual. Campinas: Autores Associados, HISTEDBR, 1998. p.11-26.
OLIVEIRA, Francisco de. Lula é o mais conservador de todos. Rio de Janeiro, Jornal do Brasil.Edição117748. Disponível em: < http://ee.jornaldobrasil.com.br/reader/default.asp?ed=1356>. Acesso em: 29jun. 2008.
PEREIRA, Luzete Adelaide. Educação, estado e revolução.1985. 153 f. Tese (Doutorado em Educação)”“ Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, SP. 1985.
SAVIANI, Demerval. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios da sociedade de classes. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (Org.) Marxismo e educação: debates contemporâneos.Campinas: Autores Associados, 2008. p. 223-274.
______. Os desafios da educação pública na sociedade de classes.In: ORSO, Paulino José (Org.).Educação, sociedade de classes e reformas universitárias.Campinas: Autores Associados, 2007.p. 9-26.
______. Desafios atuais da pedagogia histórico-crítica. In: SILVA JUNIOR, Celestino Alves. (Org.)Demerval Saviani e a educação brasileira.São Paulo: Cortez, 1994. p. 243-286.
______. Pedagogia histórico-crítica.Primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2003.
______. Educação e questões da atualidade.São Paulo: Cortez/ Livros do Tatu, 1991.
SILVA JÚNIOR, João dos Reis; FERRETTI, Celso João. O institucional e a cultura da escola.São Paulo:Xamã, 2004.
TONET, Ivo. Educação contra o capital.Maceió: Edufal, 2007.
______. Educação, cidadania e emancipação humana.Ijuí: Unijuí, 2005a.
______. Em defesa do futuro.Maceió: Edufal, 2005b.
TULLIO, Guaraciaba Aparecida. Afinal Proudhon venceu?Piracicaba: Unimep, 1989.
VIEIRA, Carlos Eduardo. O historicismo gramsciano e a pesquisa em educação.1994. 248 f. Dissertação(Mestrado em Educação)- Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).